Gt4 hackar vid laddtryck? 500kr till den som löser problemet

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

Gt4 hackar vid laddtryck? 500kr till den som löser problemet

Inlägg av k-len »

Hallå
Har problem med min -90års gt4.

Det som är gjort är 3" downpipe, fmic, öppen dump, st205 topppackning och nån fuling till laddtrycksstyrning. Även någon hemmabyggd fcd som jag förstått det (byggt av gt4-r?)

Problemet är först och främst att den ibland(offtast) hackar såfort den börjar bygga laddtryck? Som om soppan inte räcker till. Samt lyser ekonomi lampan alltid grönt?

Såg att det är en kabel med två kontakter som är utdragen vid bromsvätskebehållaren (typ), kan fixa bild på den om det hjälper? Samt är det en vakumslang från insuget med texten #7 dom är pluggad, går den till original icn vanligtvis?

Förutom detta är det även en vacumslang pluggad på en vit/rund elpryl(har en kontakt kopplad till sig?) och sitter längst till höger på torpeden.

Någon som har idéer?
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Gt4 hackar vid laddtryck? 500kr till den som löser probl

Inlägg av amby »

Jag gissar att du köpte samma downpipe som alla andra här. Den där wasegate luckan tar i downpipen. Om du inte slipat bort matrial kan wastegare luckan fastna i downpipen. Ditt laddtryck ökar men du får ingen mer effekt.

Enklaste sättet att kolla om detta är fallet är att ta bort downpipen och se om det finns märken efter luckan längst upp i downpipen.

Ett bra tips är att ta lite färg på luckan och sen skruva ihop den och öppan luckan fullt. Finns det röd färg på downpipen är det bara att börja slipa där.
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

Re: Gt4 hackar vid laddtryck? 500kr till den som löser probl

Inlägg av k-len »

Okey. Köpte bilen såhär(billigt får jag hoppas).

Men ibland går den "okey" men som du säger så är det bara till 0,3 lade som det händer något, efter det ökar bara laddet utan någon effektökning att prata om.

Men kan Problemet med wastegaten göra att det hackar sådär hemskt?
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Gt4 hackar vid laddtryck? 500kr till den som löser probl

Inlägg av amby »

Är osäker.. Men du kan ju ha fler problem. Svårt att säga.
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Gt4 hackar vid laddtryck? 500kr till den som löser probl

Inlägg av Pipedreams »

Kan sätta en femma på att du har överslag i tändhattarna. Linda några varv eltejp runt hattarna som är nedstuckna genom ventilkåpan ner till stiften så ska du se att ryckningarna försvinner. Tejpningen är endast en tillfällig lösning för felsöknings skull. Kablarna bör bytas.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

Re: Gt4 hackar vid laddtryck? 500kr till den som löser probl

Inlägg av k-len »

Regnade igår men provade Linda med eltejp. De var ju inte helt torra men efter att bilen stått på tomgång i en timma så allt blev torrt så provade jag, och det vart ju en uppenbar skillnad. Något enstaka hack imellanåt men överlag så går det fint :-D

Skall köpa nya tändkablar och hattar så får vi se om det löser sig.

Men jag har en ny fråga.

Laddar just nu 0.7 enligt min kinesmätare som är
Monterad, kan jag utan att vara för rädd pröva skruva upp laddet till 0,9? Och är det någon som vet vilken skillnad det blir med 0,2 mer i ladd? Får jag två hästar så känns det poänglöst...
pompe
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 17 jul 2012, 00:59:02
Bilmodell: MR2 Turbo -91 JDM
Årsmodell: 1991
PostOrt: Åkersberga
Land (Country): Sverige

Re: Gt4 hackar vid laddtryck? 500kr till den som löser probl

Inlägg av pompe »

k-len skrev:Regnade igår men provade Linda med eltejp. De var ju inte helt torra men efter att bilen stått på tomgång i en timma så allt blev torrt så provade jag, och det vart ju en uppenbar skillnad. Något enstaka hack imellanåt men överlag så går det fint :-D

Skall köpa nya tändkablar och hattar så får vi se om det löser sig.

Men jag har en ny fråga.

Laddar just nu 0.7 enligt min kinesmätare som är
Monterad, kan jag utan att vara för rädd pröva skruva upp laddet till 0,9? Och är det någon som vet vilken skillnad det blir med 0,2 mer i ladd? Får jag två hästar så känns det poänglöst...
Vanligtvis kör dom flesta på runt 0.9 till 1.1 bar på dessa maskiner utan större problem, sen att du har st205 packningen (stålpackningen?) så klarar du ännu högre men där finns inget att hämta om man inte börjar uppgradera spridare, turbo osv..

i din nuvarande setup så är det faktiskt lite skillnad iaf från 0.7 till 0.9 men det handlar inte om 50hästar utan några hästar(mer än 2, ja) till men också vrid vilket man vill ha mer utav.
Eftersom du nu kör med en kines laddmätare så tycker jag att det nog är bäst att stanna runt 0.9-1.0 (jag kör ca 1.0) mest för att man skall inte lita på dessa förens man har kontrollerat att den verkligen visar rätt !

Få till tändningen så motorn går rent, sen kan du ladda på mer! :-)
kör på nya tändstift, kablar rotor å lock så allt är nytt å fräscht. går väl på 600-800kr från england

edit-

Vad är det för fullösning förresten ? Din laddstyrning
- MR2 Turbo -91 JDM
- Peugeot 206 GTi -99
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

Re: Gt4 hackar vid laddtryck? 500kr till den som löser probl

Inlägg av k-len »

Laddtrycksstyrningen är en kulventil. Så den begriper jag mig på även fast jag inte gillar iden, men fcdn som är hemmabyggd har jag Ingen aning hur det är löst som.

Säljaren sa att ägaren innan har gjort det. Tror han kallas gt4-r här på forumet (eller på gamla?)


Gti celica kan jag efter 5 stycken, men gt4an, not so mutch. Vars kopplar man in en fdc överhuvudtaget, så jag kan titta och se hur det ser ut?
pompe
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 17 jul 2012, 00:59:02
Bilmodell: MR2 Turbo -91 JDM
Årsmodell: 1991
PostOrt: Åkersberga
Land (Country): Sverige

Re: Gt4 hackar vid laddtryck? 500kr till den som löser probl

Inlägg av pompe »

k-len skrev:Laddtrycksstyrningen är en kulventil. Så den begriper jag mig på även fast jag inte gillar iden, men fcdn som är hemmabyggd har jag Ingen aning hur det är löst som.

Säljaren sa att ägaren innan har gjort det. Tror han kallas gt4-r här på forumet (eller på gamla?)


Gti celica kan jag efter 5 stycken, men gt4an, not so mutch. Vars kopplar man in en fdc överhuvudtaget, så jag kan titta och se hur det ser ut?
FCDn, dom flesta sätter denna vid databoxen och kan se ut såhär

Bild

det är en liten dosa med 4 kablar som är "inskarvade" på databoxens kablar alt så kan den sitta på den lilla dosa som fuelcuten är. Vet ej vart den sitter på GT4an men fuelcut sensorn(vakuum styrd) sitter kan FCDn sitta

EDIT-

Såhär kan den också se ut :-)

Bild
eller
Bild
- MR2 Turbo -91 JDM
- Peugeot 206 GTi -99
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Gt4 hackar vid laddtryck? 500kr till den som löser probl

Inlägg av GT4-R »

hepp vilken bil är det regnr? MInns ej nåt om nån kulventil,

GT4-R mvh
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
Skriv svar