byte av bromsar ?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
leonjp
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 14 maj 2010, 12:02:12
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2002
PostOrt: Landskrona
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: 241ECM8X

byte av bromsar ?

Inlägg av leonjp »

Hej har precis bytat bromsar eller en bekant och han sa att pga bromsarna e nya så tar dom sämre tills dom har sjusterats kan man kalla det hur lång tid brukar det ta tills
dom sjusteras för jag tycker dom är en ganska bra bit sämre efter bytet hade innan original bromsar nu kör jag med annat märke men tror inte det spelar så stor roll ?

tack
Milkshaken
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 13:26:48
Bilmodell: RAV 4 2,0 VVTi M/D
Årsmodell: 2011
PostOrt: Ankarsrum
Land (Country): Sverige

Re: byte av bromsar ?

Inlägg av Milkshaken »

hej, en liten liten bit sämre kanske om man inte gör något med dom....
Jag brukar dock alltid göra rent vid plåtarna, motionera kolven, samt smörja under damaskerna där glid-skruvarna sitter. jag brukar även när jag har bromsbacken i hand, fila alla kanter, ytterst lite, men sen drar jag alltid några få ggr över hela bromsbackens slit-yta med slippapper.. detta för att se till att inte fett från mina händer fastnat.....
ja kanske jag är övernitisk, men det passar mig iaf..

Glömde... Jag brukar fetta in alla bakytor med kopparpasta också...:)
http://www.toyotaclubsweden.com för nöjda bilägare.
http://www.motorforum.nu/övriga motorer.
http://www.toro.com
briggs o stratton....

Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse....
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: byte av bromsar ?

Inlägg av Glenn »

Ja, har man inte gjort rent och sett till att allt löper fritt vid bromsbyte så har man ju gjort ett dåligt jobb.

Däremot så tar det ju ett tag innan klossarna sliter in sej mot skivorna, och speciellt om man har spåriga skivor kan det ta ett tag innan bromsarna tar okej igen, svårt att säga hur lång tid, men gör några hårda inbromsningar från ordentlig fart så snabbar du på det, var försiktig i halkan bara.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: byte av bromsar ?

Inlägg av Speedo »

Vad brukar ni använda för fett till glidpinnarna till bromsoken? Drivknutsfett borde ju ha rätt konsistens (höga tryck, långsamma rörelser) samt även vara "gummi safe" sas.?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: byte av bromsar ?

Inlägg av Glenn »

brukar ta koppar/alupasta där med, vet inte hur bra gummit gillar det egentligen dock.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: byte av bromsar ?

Inlägg av PierreW »

Glenn skrev:brukar ta koppar/alupasta där med, vet inte hur bra gummit gillar det egentligen dock.

FYYYYY :twisted:


Allt petroliumbaserat fett/smörjmedel är förbjudet ihop med gummidetaljer vad gäller bromsar.

Silikonbaserade medel är det som gäller.

Har sett många skräckexempel på broms "reparationer" från folk som tittat på Bosse bildoktorn, bl.a svullna kolvdamasker, glidpinne tätningar som lösts upp osv.

Aluminium/kopparpasta är INGEN smörja, det är ett antikärv/rost medel.

Fett och olja, det är smörja de ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: byte av bromsar ?

Inlägg av Glenn »

kolvdamaskerna smörjer jag enbart med bromsfett (eller snarare innanför dom) men glidpinnarna kör jag med koppar/alupasta.. men som sagt, jag utgår ifrån att gummit inte riktigt gilar det.

Sen är jag faktiskt utbildad bilmek :) ..även om det väl var en 15+ år sen jag jobbade med det :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Kina
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 07 feb 2011, 00:30:16
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1998
PostOrt: Töreboda
Ort: Töreboda

Re: byte av bromsar ?

Inlägg av Kina »

Biltema belägg och/eller backar?
Skivorna ska dock vara okej ifrån Biltema enligt rykten jag har ej provat, dock inte belägg och backar, blir svampiga på bromsen och tar dåligt.

Om det är från tex Mekonomen ska det inte va några större problem. har inte haft problem vad innefattar deras bromsdelar personligen iaf.

Byter man belägg ska även monteringssatsen bytas (inte många kronor extra för den) eller slipas rent och smörjas. Använder keramiskt smörjmedel till belägg och glidpinnar. Funkar riktigt bra! Samt Deblock oil till kolvar som motion, man blir bortskämd med dessa grejer :thumbup:

Backarna kan man gärna slipa ner lite och göra rent med bromsrengöring efteråt. Även insidan på trumman mår bra av lite slipning samt bromsrengöring då det gärna blir en yta där. Spola rent allt med bromsrengöring och blås med tryckluft innan smörjning för att få bort allt damm.

Hoppas det löser sig! Mvh Kina
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: byte av bromsar ?

Inlägg av Glenn »

Är det en äldre bil ska man ju vara lite försiktig med blåsandet dock, då dammet ofta innehåller asbest.

Det är nog inte så trevligt i moderna belägg heler, men asbest är VÄLDIGT otrevligt :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Kina
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 07 feb 2011, 00:30:16
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1998
PostOrt: Töreboda
Ort: Töreboda

Re: byte av bromsar ?

Inlägg av Kina »

Corolla 02 stod det som bil av personen som frågade, så jag gick efter det :)

Det är väl rätt längesen asbest lades ner i bromsdelar/lameller. Visst finns det exemplar. Men inte ofta. Och båda områden är slitagedelar som man byter förr eller senare. Så det mesta är nog asbestfritt nu :thumbup:

Japp! men innan man blåser, sköljer man med bromsrengöring så det binder dammet och det mesta rinner bort. Om inte kanske det inte är lika roligt sen hehe.
Skriv svar