Borttappade nycklar!

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Robbo_w
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 30 nov 2010, 10:08:37
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 2000
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige

Borttappade nycklar!

Inlägg av Robbo_w »

Hej, som rubriken lyder så har jag lyckats med det ytterst klantiga och slarvat bort bil nycklarna. Detta gjordes givetvis ute på promenad med hunden i djupaste skogen i den del av sverige som under tidpunkten hade mest snö, suck... Efter tre dagar med metalldetektorer, spade och annat tillhygge har jag givit upp hoppet om att finna mina nycklar. Givetvis så var både huvudnyckel och extra nyckel på samma knippa då jag nyligen köpt bilen och inte "hunnit" skilja dem åt.

Så ni inser mitt problem, bilen står i skogen inga nycklar. Hur ska jag göra? Har ringt Toyota o dem fläska på med byte av i princip allt, för en kostnad på ca 13.000:- NOOOOO!!!

Undrar om någon har några tips på att koppla ur imobillizern (startspärr) eller programmera in en ny nyckel alt. reset på hela ECU:n. Bilen i fråga är en Celica från 2000.

Jätte tacksam för lite tips, och ja jag vet det är mkt klantigt av mig att ha nycklarna ihop, så snälla jag skäms tillräckligt behöver inga applåder eller hån :wave:
Caniz
Inlägg: 85
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 22:45:38
Bilmodell: Celica st182
Årsmodell: 1990
PostOrt: Bålsta
Land (Country): Sverige

Re: Borttappade nycklar!

Inlägg av Caniz »

Inte bra... Det går inte (av uppenbara säkerhetsskäl) att nollställa imobilizer/ECU. Det du kan göra är att koda in en ny nyckel där bilen står, om toyota är snälla och lånar ut en handdator till dig som du måste ha för att koda in en ny nyckel... Fast den måste nog ha internetuppkoppling för att kunna hämta koder och skti från Japan skulle jag tro... Inte så lätt det där. Enda lösningen jag ser är att köpa ny startspärrenhet och nya nycklar till dito och byta det på plats. Annars bärga bilen till närmsta toyotaverkstad och låta de koda in en ny nyckel.

Annars är det bara att vänta tills snön smälter. ;)

//Caniz
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Borttappade nycklar!

Inlägg av PierreW »

Caniz skrev:Inte bra... Det går inte (av uppenbara säkerhetsskäl) att nollställa imobilizer/ECU. Det du kan göra är att koda in en ny nyckel där bilen står, om toyota är snälla och lånar ut en handdator till dig som du måste ha för att koda in en ny nyckel... Fast den måste nog ha internetuppkoppling för att kunna hämta koder och skti från Japan skulle jag tro... Inte så lätt det där. Enda lösningen jag ser är att köpa ny startspärrenhet och nya nycklar till dito och byta det på plats. Annars bärga bilen till närmsta toyotaverkstad och låta de koda in en ny nyckel.

Annars är det bara att vänta tills snön smälter. ;)

//Caniz
Problemet är i hans läge är att en inkodning av nya nycklar i den befintliga ECU:n inte kan göras då MASTERKEY inte finns.

Den måste man ha för att öppna boxen och kunna lägga till nycklar oavsett om man kodar efter kommando i T-lås eller med IT2 (toyotas handdator).

Kommer inte ihåg om Celican har integrerad enhet i motor ECU:un eller om det är separat enhet till nyckeln, finns 2 olika system men funktionen med immibilizern är den samma.


Tyvärr har jag aldrig hört om nån som lyckats utan att byta ut enheterna och nycklarna.

Så det där "Gone in 60 seconds" tricket med ny nyckel att bara koda in funkar inte.
Då falerar liksom hela idén med startspärren, om det vore så enkelt att man bara beställer en ny nyckel, låser upp bilen för att sedan koda in den med ett hjälp av en instruktion utskrivet från internet.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Robbo_w
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 30 nov 2010, 10:08:37
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 2000
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige

Re: Borttappade nycklar!

Inlägg av Robbo_w »

Tusen tack för svar men jag tror jag hittat lösningen!
http://www.toyotaownersclub.com/forums/ ... opic=78292
Caniz
Inlägg: 85
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 22:45:38
Bilmodell: Celica st182
Årsmodell: 1990
PostOrt: Bålsta
Land (Country): Sverige

Re: Borttappade nycklar!

Inlägg av Caniz »

Robbo_w skrev:Tusen tack för svar men jag tror jag hittat lösningen!
http://www.toyotaownersclub.com/forums/ ... opic=78292

Det där låter märkligt... Men kan man hacka allting annat så kan man väl hacka en imobilizer också antar jag. :)

//Caniz
Robbo_w
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 30 nov 2010, 10:08:37
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 2000
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige

Re: Borttappade nycklar!

Inlägg av Robbo_w »

Allt funkade kanon, fick igång min kära Toyota på första vridet efter en månads vinterdvala. Äkta Toyota kvalité!!

Så om det är någon som behöver hjälp med att koda in nya nycklar och inte vill betala Verkstaden uppemot 15 000 för ny ECU enhet osv, så är det bara att kontakta mig så hjälper jag er med bekymret och kontakten med Jason.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Borttappade nycklar!

Inlägg av Glenn »

Man kan ju undra hur dåliga andra bilars skydd är om det var så enkelt att gå förbi detta, och det anses som BRA.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Borttappade nycklar!

Inlägg av PierreW »

Glenn skrev:Man kan ju undra hur dåliga andra bilars skydd är om det var så enkelt att gå förbi detta, och det anses som BRA.
Mnja, enkelt o enkelt är det ju inte, vilken hacker som helst knäcker nog inte dessa ettor o nollor. ;)
Verkar som man kan räkna dem som fixar detta i världen på en hand.

Toyota själva vet med all sannolikhet också hur man går runt den vanliga inkodningsproceduren med nycklarna då dem gjort systemet från början.

Men inte avslöjar väl trollkarlen sina trick, då kommer ju ingen o betalar för biljett o tittar på showen.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Caniz
Inlägg: 85
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 22:45:38
Bilmodell: Celica st182
Årsmodell: 1990
PostOrt: Bålsta
Land (Country): Sverige

Re: Borttappade nycklar!

Inlägg av Caniz »

PierreW skrev:
Glenn skrev:Man kan ju undra hur dåliga andra bilars skydd är om det var så enkelt att gå förbi detta, och det anses som BRA.
Mnja, enkelt o enkelt är det ju inte, vilken hacker som helst knäcker nog inte dessa ettor o nollor. ;)
Verkar som man kan räkna dem som fixar detta i världen på en hand.

Toyota själva vet med all sannolikhet också hur man går runt den vanliga inkodningsproceduren med nycklarna då dem gjort systemet från början.

Men inte avslöjar väl trollkarlen sina trick, då kommer ju ingen o betalar för biljett o tittar på showen.
Som tur är brukar inte samma person vara bilintresserad OCH duktig på programmering/hacking. ;)
sandgren
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 22:03:10
Bilmodell: Hilux
Årsmodell: 2011

Re: Borttappade nycklar!

Inlägg av sandgren »

Hur kontaktar jag dig? Behöver akut hjälp!
Skriv svar