Efter flera år av problem med misständningar och svag gnista på min MR2 så ledsnade jag ur helt.
Jag byggde mig själv ett kit som eliminerade fördelarlock, rotor och tändkablar.
Är den bästa "uppgradering" jag har gjort hittills eftersom jag hade grymma problem med misständningar, och jag vägrade knacka ihop stiften
Inte en misständning på 60 hårda mil nu på original tändstiftsgap (0,8 mm).
kallstart (ursäkta exponeringen)
tomgång
Enjoy
Tröttnade på 80-tals teknik (fördelarlock och tändkablar)
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4793
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Tröttnade på 80-tals teknik (fördelarlock och tändkablar)
Du har alltså en spole per cylinder då ? hur "byggde" du dessa ? eller modifierade du några befintliga så dom passade fysiskt ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 95
- Blev medlem: tis 07 apr 2009, 15:42:39
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Mora
Re: Tröttnade på 80-tals teknik (fördelarlock och tändkablar)
Denso spolar
från motorcykel: CBR600 (honda)
man kan ju visserligen köpa annan styrbox som stödjer direkt tändning... men varför alltid ta den lätta vägen, nu funkar det med power fc eller org gen3 box med
från motorcykel: CBR600 (honda)
man kan ju visserligen köpa annan styrbox som stödjer direkt tändning... men varför alltid ta den lätta vägen, nu funkar det med power fc eller org gen3 box med
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4793
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Tröttnade på 80-tals teknik (fördelarlock och tändkablar)
Tufft, passade dom rakt av eller var du tvungen att modifiera ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: Tröttnade på 80-tals teknik (fördelarlock och tändkablar)
Intressant!
Vill du ge oss detaljerna åxå?
Var köper du spolarna och till vilket pris?
Vill du ge oss detaljerna åxå?
Var köper du spolarna och till vilket pris?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4793
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Tröttnade på 80-tals teknik (fördelarlock och tändkablar)
typ på http://www.spinnin-wheel.se/ eller liknande ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 95
- Blev medlem: tis 07 apr 2009, 15:42:39
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Mora
Re: Tröttnade på 80-tals teknik (fördelarlock och tändkablar)
spolar och "spolhärvan" köper man ju billigast på ebay.
Och för att göra en originalstyrbox eller power fc glad samtidigt som man ska ha sekvensiell tändning så blir en supra igniter/tändmodul perfekt
Och så behövs ju en krets och kablage till såklart, som styr upp det hela
edit: spolarna passar längdmässigt (finns flera modeller av motorcykelspolar som passar) men de behövs en packning upptill som tätar. Som tur va hade jag en uppsättning yamaha-spolar över som jag köpte från början men dom höll inte för laddtryck. Packningarna från yamaha spolar passar väldigt bra med minimal modifikation för att dom ska sitta stabilt i locket.
Och för att göra en originalstyrbox eller power fc glad samtidigt som man ska ha sekvensiell tändning så blir en supra igniter/tändmodul perfekt
Och så behövs ju en krets och kablage till såklart, som styr upp det hela
edit: spolarna passar längdmässigt (finns flera modeller av motorcykelspolar som passar) men de behövs en packning upptill som tätar. Som tur va hade jag en uppsättning yamaha-spolar över som jag köpte från början men dom höll inte för laddtryck. Packningarna från yamaha spolar passar väldigt bra med minimal modifikation för att dom ska sitta stabilt i locket.