Besökte bilprovningen idag...

Ämnen som inte passar in i annat forum läggs här. Var dock uppmärksam på forumreglerna, som givetvis även gäller offtopic.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Besökte bilprovningen idag...

Inlägg av Hornlund »

Nu börjar jag på allvar bli skeptisk till bilprovningens sätt att arbeta. Hur säker eller osäker ska jag som bilägare vara på att min bil är trafiksäker eller ej? När ett nedslag för två år sedan (längsgående bromsrör), blivit åtgärdat & godkänt två gånger tidigare. En gång på ombesiktning för två år sedan, samt ifjol med nedslag på intilliggande punkter (vänster & höger bakre bromsrör, främst för att de andra var bytta) men OK på denna punkt. Inte ett ord om att monteringen skulle vara bristfällig, snarare bara nytt & bytt, bra.

Sedan idag när jag äntligen åkte in utan att behöva oroa mig för bromsrören, trodde jag, så får jag nedslag på monteringen av samtliga fyra bromsrör!

Jag har varit på två olika stationer, & ifjol godkändes denna post på samma station som jag idag fick nedslag.
Är det verkligen bara dagsformen på besiktningsmännen som ska avgöra om ett fordon är trafiksäkert eller ej?

Har ni varit med om liknande, eller rullar era Toyotor bara rakt igenom som de vanligtvis brukar.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Besökte bilprovningen idag...

Inlägg av Dale »

Rullat rakt igenom? Nja, Celican brukar dom klaga på att spoilern är för hög men dom har itne lyckats hitta några mått på det. Sen är det avgasvärdena som är åt pipan så en tur runt kvarteret krävs på både Carina II, Carina CS och Celica. Torrgasa? De e ju som å torrjucka. Inge vidare. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Besökte bilprovningen idag...

Inlägg av Hornlund »

Precis, blev en tur för att värma för mig också. Mer regel än undantag, om man inte får komma in i hallen direkt!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Besökte bilprovningen idag...

Inlägg av Glenn »

jag har faktiskt aldrig haft ett enda nedslag på nån av mina celicor någonsin :) ..min ST165 klagade han lite muntligen på en gång då ljusbilden på dimljusen var lite diffus, och sen rekommenderade han mej att rycka säkringen till nästa besiktning :) ..men avgasvärden har jag ALDRIG haft problem med. det enda var ett år då en besiktningsman trodde att jag hade plockat bort katalysatorn efterssom han inte såg den och inte trodde på mej när jag sa att den satt i DP'n.. han sa att "Det ser vi på avgasvärdena sen", och vid avgasmätningen sa han "Mummel mummel, ja dom värdena får man inte utan katalysator så du har väl rätt då.."

Däremot har man ofta fått med andra bilar att "Ja du, dom här bromsrören är tveksamma, jag släpper igenom dom nu men byt tills nästa år, för dom går garanterat inte igenom nästa gång.." sen kör man till SBP nästa år och den går igenom utan anmärkning, och nästa år igen..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Besökte bilprovningen idag...

Inlägg av Fnys »

Glenn skrev: Däremot har man ofta fått med andra bilar att "Ja du, dom här bromsrören är tveksamma, jag släpper igenom dom nu men byt tills nästa år, för dom går garanterat inte igenom nästa gång.." sen kör man till SBP nästa år och den går igenom utan anmärkning, och nästa år igen..
PRECIS dom där orden fick jag för 2 år sedan. Sista gången sa dom ingenting men jag är lite fundersam för bromsverkan är någonting man inte vill bli av med helt plötsligt ;)
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Besökte bilprovningen idag...

Inlägg av Glenn »

Tja, alla moderna bilar har ju iaf tvåkrets, det är inte skoj om en krets faller ur men man har ju iaf bromsar.

På en bil med enkretssystem däremot, då vill det till att man har koll på rören.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar