Trög växellåda vid kall väderlek

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Trög växellåda vid kall väderlek

Inlägg av Speedo »

Har en Avensis -02. Hade den på full service i höstas där det byttes bla.a växellådsolja till Castrol SMX-S 75W-85. Grejen är att nu när det är kring -20, så är växellådan väldigt trög vid kallstart, mer än normalt. Har även en Mazda från -90, och den har ATF olja i sin manuella låda och den går inte alls lika trögt vid samma temperatur.

Skall det vara så?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Trög växellåda vid kall väderlek

Inlägg av PierreW »

Speedo skrev:Har en Avensis -02. Hade den på full service i höstas där det byttes bla.a växellådsolja till Castrol SMX-S 75W-85. Grejen är att nu när det är kring -20, så är växellådan väldigt trög vid kallstart, mer än normalt. Har även en Mazda från -90, och den har ATF olja i sin manuella låda och den går inte alls lika trögt vid samma temperatur.

Skall det vara så?
ATF-oljan är rena vattnet jämfört SMX:en, även växelvajrarna och armarna utanpå lådan blir ju stelare vid kyla, det i kombo med trögflytande olja gör att de blir trögt att växla ;) Så inte enbart oljan i lådan spelar roll. Jag bytte ett par vajrar när ja jobba Tåjåta som höljet skavts av på så det gått i vatten, till följd blev rostiga vajrar som senare går av eller trögar pga expansionen i höljet.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Trög växellåda vid kall väderlek

Inlägg av Speedo »

Tack för svaret. Kan tyckas att om Mazdan kan ha en så tunn olja så borde det finnas nån variant som funkar till Toyotan också när det är kallt. Visste inte att det var vajrar till växelspaken. Kan ju klart vara som du säger att det är där det spökar. Antar att det kan vara lite klurigt att verifiera dock...
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Trög växellåda vid kall väderlek

Inlägg av Speedo »

Tänkte på det idag när jag körde. Det är ju inte att få i själva växlarna som är trögt, utan att röra växelspaken fram och tillbaka, så det kan nog mycket väl vara vajern som sagt. Går det att komma åt och smörja upp den? Om den är rent dålig/skadad, är det något som täcks av TKG-garantin?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Trög växellåda vid kall väderlek

Inlägg av cheetah1 »

Två stycken är det, tillochmed.
mattish
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 21 apr 2009, 18:34:00
Bilmodell: Fabia TDI
Årsmodell: 2011
PostOrt: VINsLÖV

Re: Trög växellåda vid kall väderlek

Inlägg av mattish »

Jag har samma problem på min 05a. Ibland hjälper det att dubbelkoppla, men 2an är riktigt tjurig. Vet inte vad det är för olja jag har i min, men det borde ha med det att göra. Svårväxlad när bilen är kall, även om det bara är någon plusgrad ute. Hade det varit 20 minus hade jag förstått det men inte när det är plus. Körde Volvo 940 häromdagen och vilken TRAKTOR toyotan är i jämförelse. Trots att man brukar säga att volvo är traktor.

En fråga jag har: Går det att spänna till kopplingen på något sätt? När den är i botten skrapar det ibland till i växellådan, precis som om den inte kopplar ur helt. Börjar bli lite jobbigt plus att jag är rädd för att det ska hända något med vxllådan.
Användarens profilbild
nikwal
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 16:54:49
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

Re: Trög växellåda vid kall väderlek

Inlägg av nikwal »

olja ja , rätt olja , rätt gl inte bättre eller sämre gl utan rätt hmm , extreme pressure additiver, synkringsslitning och såna saker och såna prylar. själv köpte jag olja fölr 400spänn igår gl3/4 nånting, fan det skulle jag aldrig lägga på motorolja.
E85 wants to be free!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Trög växellåda vid kall väderlek

Inlägg av cheetah1 »

mattish skrev:En fråga jag har: Går det att spänna till kopplingen på något sätt? När den är i botten skrapar det ibland till i växellådan, precis som om den inte kopplar ur helt. Börjar bli lite jobbigt plus att jag är rädd för att det ska hända något med vxllådan.
Kopplingen är inte justerbar, då den är hydraulisk. Huvudcylinder -> rör -> slavcylinder. Skrapar det när du växlar skulle jag snarare gissa på dåliga synkringar. Skrapar det på alla växlarna?
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Trög växellåda vid kall väderlek

Inlägg av tobo »

Kan vara luft i systemet.
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Trög växellåda vid kall väderlek

Inlägg av Speedo »

Jag tycker det låter som att den inte frikopplar ordentligt, vilket ju (om man inte åtgärdar det på direkten) kan få till följd att synkringar och annat i växellådan far. Om jag vore du skulle jag börja med att byta kopplingsvätskan (vanlig bromsvätska) och se till att lufta ordentligt.

Men en 05:a har du väl annars garanti på?
Skriv svar