Vattentemperatur i en mr2 turbo -93

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Vattentemperatur i en mr2 turbo -93

Inlägg av kribbe »

Satt och filosoferade om alla grejor som ska hinnas göras på mr2:an innan sommaren.
Och så kom jag och tänka på hur temperaturen visas på min mr2.

Under våren och hösten när det fortfarande inte är så varmt ute så rör sig knappt mina tempgivare uppåt.
Original mätare och en extra givare med mätare som sitter på ena kylarslangen vid motorn (satt monterat när jag köpte bilen)

Sen under sommaren på varma dagar så ökar mätarna lite.
Grejen är den sen att om jag stänger av bilen efter en bra tur och sen vrider på nyckeln igen utan att starta så går bägge mätarna upp till mer realistisk temperatur. Då vattnet står stilla.

Detta har varit så sen jag renoverade motorn för några år sen när jag köpte bilen. Och då byte jag ut original mätargivaren då den var sönder.

Frågan är ju då, är det fel på grejorna eller kyler mr2:an så bra då vattnet har så lång väg att kylas på så att tempen inte höjs under körning.

Ska tilläga med att jag är inte säker på om den eftermonterade sitter på utgående vatten från motorn. Tror jag kollade det nån gång att den sitter på fel slang, jag ska dubbelkolla det under helgen.
Nutrition
Inlägg: 116
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:42:16
Årsmodell: 0

Re: Vattentemperatur i en mr2 turbo -93

Inlägg av Nutrition »

Risken att båda givarna skulle visa fel känns naturligtvis otippat, har väl kanske kört någon mr2 men i övrigt noll erfarenhet. Oavsett så brukar man väl i första hand se över termostaten utöver uppenbara saker som kylvätska och luft i systemet.
Started out with nothing and I still got most of it left

NCP21L TS -01
KE30 -77
Skriv svar