Sida 4 av 7

Re: Scape_2_paradise Celica GT-4 ST165

Postat: tor 12 nov 2009, 13:54:46
av Dale
NetNeoN skrev:Ang spridarna är dom 440cc klarar vell ca 300hk vet inte exakt när dom bottnar.
Orginalspridarna (540cc) till ST205 bottnar då redan efter lite påskruvat ladd.

Någon sa att de går 0,5 l bensin till 100 hk per minut = 500cm3/100hk = 5cc = 1hk. Bränslet har en utfyllnadsgrad på 90% = 0,9.
(540 cc x 4 spridare x 0,9) / 5 = 388,8 hk. Men inte tror jag att jag har det i kärran. De blir säkert en massa förluster hit å dit med.

Re: Scape_2_paradise Celica GT-4 ST165

Postat: tor 12 nov 2009, 14:16:54
av scape_2_paradise
Nu längtar jag till helgen. Då kommer nya bilder upp från mitt projekt :)

Ska rostlaga balkarna, och fixa någon som kan svetsa dit nya skärmkanter på min bil :)
Sedan ska det bli lack av alla fyra skärmar, vinge och kjolarna ;)

Re: Scape_2_paradise Celica GT-4 ST165

Postat: tor 12 nov 2009, 15:09:10
av NetNeoN
Dale skrev:
NetNeoN skrev:Ang spridarna är dom 440cc klarar vell ca 300hk vet inte exakt när dom bottnar.
Orginalspridarna (540cc) till ST205 bottnar då redan efter lite påskruvat ladd.

Någon sa att de går 0,5 l bensin till 100 hk per minut = 500cm3/100hk = 5cc = 1hk. Bränslet har en utfyllnadsgrad på 90% = 0,9.
(540 cc x 4 spridare x 0,9) / 5 = 388,8 hk. Men inte tror jag att jag har det i kärran. De blir säkert en massa förluster hit å dit med.

hehe jo :D

Re: Scape_2_paradise Celica GT-4 ST165

Postat: tor 12 nov 2009, 15:10:29
av NetNeoN
Jo längtar jag me till helgen 8-) Massa o göra i garaget alltid skojj :twisted:

Re: Scape_2_paradise Celica GT-4 ST165

Postat: tor 12 nov 2009, 15:29:55
av Dale
NetNeoN skrev:
Dale skrev:
NetNeoN skrev:Ang spridarna är dom 440cc klarar vell ca 300hk vet inte exakt när dom bottnar.
Orginalspridarna (540cc) till ST205 bottnar då redan efter lite påskruvat ladd.

Någon sa att de går 0,5 l bensin till 100 hk per minut = 500cm3/100hk = 5cc = 1hk. Bränslet har en utfyllnadsgrad på 90% = 0,9.
(540 cc x 4 spridare x 0,9) / 5 = 388,8 hk. Men inte tror jag att jag har det i kärran. De blir säkert en massa förluster hit å dit med.

hehe jo :D
Hitta en bättre formel som troligtvis stämmer bättre. Bränslespridarnas max hk * = (Spridarnas flödesvärde (cc/min) x Antal spridare x Duty cycle) / (BSFC x 10.5)
Blir då (540x4x1)/0,65*10,5)=316hk. Kolla på http://toyotaclubsweden.com/wiki/index. ... e=Spridare där jag hittat och klippt ihop lite mer info. Ska trolla in ett formulär liknande det jag har på http://toyotaclubsweden.com/wiki/index. ... t_h.C3.A4r senare så man kan peta in å klicka runt lite. ;-)

Om någon är intresserad.

Re: Scape_2_paradise Celica GT-4 ST165

Postat: tor 12 nov 2009, 15:41:48
av NetNeoN
Dale skrev:Hitta en bättre formel som troligtvis stämmer bättre. Bränslespridarnas max hk * = (Spridarnas flödesvärde (cc/min) x Antal spridare x Duty cycle) / (BSFC x 10.5)
Blir då (540x4x1)/0,65*10,5)=316hk. Kolla på http://toyotaclubsweden.com/wiki/index. ... e=Spridare där jag hittat och klippt ihop lite mer info. Ska trolla in ett formulär liknande det jag har på http://toyotaclubsweden.com/wiki/index. ... t_h.C3.A4r senare så man kan peta in å klicka runt lite. ;-)
Verkar finnas många olika formels sidor :p Som denna sida http://www.mrm-racing.a.se/mrm_injectorinfo.htm den jag mest kollat på hehe , Men http://toyotaclubsweden.com/wiki/index. ... e=Spridare har jag inte varit på innan :D alltid kul o läsa/klura alla möjliga uträkningar när man bara sitter o glor endå :lol:

Re: Scape_2_paradise Celica GT-4 ST165

Postat: tor 12 nov 2009, 16:16:31
av Cyrix
Dale skrev:Orginalspridarna (540cc) till ST205 bottnar då redan efter lite påskruvat ladd.
Det stämmer bra att dom bottnar, men har du kollat hur fet blandning du har då?
Laddar man ca 1,2bar på en gen3 motor så brukar du få en AFR på ca 10-10,5:1
Detsamma gäller gen2 motorer på 1 bars laddtryck.

Re: Scape_2_paradise Celica GT-4 ST165

Postat: tor 12 nov 2009, 20:59:18
av Dale
Cyrix skrev:
Dale skrev:Orginalspridarna (540cc) till ST205 bottnar då redan efter lite påskruvat ladd.
Det stämmer bra att dom bottnar, men har du kollat hur fet blandning du har då?
Laddar man ca 1,2bar på en gen3 motor så brukar du få en AFR på ca 10-10,5:1
Detsamma gäller gen2 motorer på 1 bars laddtryck.
Tror jag har fet blandning. Bra så inte man bränner nått. ;-)

Vet frexten inte hur man mäter fetheten. AFR? Hmm, måste Googla lite.

Re: Scape_2_paradise Celica GT-4 ST165

Postat: tor 12 nov 2009, 21:01:08
av Dale
NetNeoN skrev:
Dale skrev:Hitta en bättre formel som troligtvis stämmer bättre. Bränslespridarnas max hk * = (Spridarnas flödesvärde (cc/min) x Antal spridare x Duty cycle) / (BSFC x 10.5)
Blir då (540x4x1)/0,65*10,5)=316hk. Kolla på http://toyotaclubsweden.com/wiki/index. ... e=Spridare där jag hittat och klippt ihop lite mer info. Ska trolla in ett formulär liknande det jag har på http://toyotaclubsweden.com/wiki/index. ... t_h.C3.A4r senare så man kan peta in å klicka runt lite. ;-)
Verkar finnas många olika formels sidor :p Som denna sida http://www.mrm-racing.a.se/mrm_injectorinfo.htm den jag mest kollat på hehe , Men http://toyotaclubsweden.com/wiki/index. ... e=Spridare har jag inte varit på innan :D alltid kul o läsa/klura alla möjliga uträkningar när man bara sitter o glor endå :lol:
Wikisidan la jag upp nyss. Ska pilla lite mer i den framöver.

Re: Scape_2_paradise Celica GT-4 ST165

Postat: tor 12 nov 2009, 21:37:06
av scape_2_paradise
Tack för allt intresse!

Nu har jag köpt 4 meter batteri kabel.
Ska montera batteriet i bagaget och extra hjulet ska bort!