Min 16:e Corolla nu! ABS-krans paj, fullaga?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 481
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00, Corolla 1.6 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Min 16:e Corolla nu! ABS-krans paj, fullaga?

Inlägg av Nizzehult »

Japp, det funkade. Nu är axeln blottad och kransen åtkomlig. Ett litet problem bara: den ser ju ut att ligga i ett spår så hur få man då dit den?

20240514_183923.jpg
20240514_183923.jpg (737.09 KiB) Visad 752 gånger
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 481
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00, Corolla 1.6 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Min 16:e Corolla nu! ABS-krans paj, fullaga?

Inlägg av Nizzehult »

Det är alltså i det markerade spåret ringen ska ligga. Två scenarion finns:
1. Nya ringen kommer komplett med en ny spårhylsa och man tar då bort den gamla.
2. Nya ringen har en annan konstruktion som ersätter spårhylsan som man då helt avlägsnar.

Vad säger ni som har bytt en gång?
ABS-krans.JPG
ABS-krans.JPG (125.88 KiB) Visad 728 gånger
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Micke2
Inlägg: 617
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Min 16:e Corolla nu! ABS-krans paj, fullaga?

Inlägg av Micke2 »

Dom ringar som jag har bytt satte inte i ett spår, utan var krympta på en fläns bara. Dvs man värmde den och knackade dit försiktigt.

Dock ingen Toyota Corolla, men flera andra märken.
Samma grunddesign.

INGEN kan få dit en ring i en skåra så. Inte ens tillverkaren utan mycket kostsam process, vilket dom inte vill ha, så antagligen sitter en del av själva ringen kvar. Kanske separerat. Med nya ringen i näven ser du
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 481
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00, Corolla 1.6 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Min 16:e Corolla nu! ABS-krans paj, fullaga?

Inlägg av Nizzehult »

Det här kanske var svårare än jag trott.
Var förbi Toyota idag för att fråga. Tyvärr hade mekanikerna gått hem men han kollade på sprängskisserna: finns ingen lös ABS-ring att beställa till dessa modeller utan de är hel drivaxel som gäller! Dom hade haft en kund med samma problem och dom kunde inte lösa det.

Men dom tror att han fick hjälp av en mindre verkstad som fixade det och då ringarna säljs lösa i parti och minut så borde det ju gå, frågan är bara hur? Innerdiametern på ringen som kommer från söl-Autodoc om några dagar har en innerdiameter på 80mm.
Jag har mätt på axeln. Det röda - där jag nästan är säker på att resterna av gamla ringen låg - har en diameter på bara ca 72mm! Det är svårt att sia om hur stor originalringen är då den är lite deformerad och därmed svår att mäta men att få in den i det markerade spåret skulle absolut inte gå och den verkar vara runt 80mm.

Det finns däremot ett liknande spår strax ovanför detta som man kan se på bilden och där är det runt 80mm. Där är dock flänsen ännu större. Där finns också rost så där är jag tveksam till att det verkligen suttit nåt där. Dessa hylsor eller vad man kan kalla dem är i ganska tunt materiel och verkar sitta ihop så jag vågar inte banka loss på dem innan jag vet hur man ska gå tillväga men det kan vara så att denna del är inpressad eller inknackad i en annan, lite större hylsa för man kan se skarven; precis där rosten slutar. Det skulle stämma i så fall med mått och annat. Men hur ska man kunna sära på dem utan att ha sönder allt? :roll:
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 481
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00, Corolla 1.6 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Min 16:e Corolla nu! ABS-krans paj, fullaga?

Inlägg av Nizzehult »

En närbild på spåren.
Har lagt en av dom två bitarna i det spår jag tror den ska ligga. Spåret är rödmarkerat. Den andra biten ser man undersidan på med fals och allt så den skulle mycket väl kunna platsa i detta spår.
Man kan också se skarven mellan den rostiga och den inre delen. Men hur får man då isär det? Provade banka lite försiktigt med en mejsel men det böjde sig direkt. Att plocka ut axeln och göra det i en arbetsbänk är nog enklare men då måste jag tömma lådan på olja först så slipper jag är jag glad.

20240520_205417.jpg
20240520_205417.jpg (412.73 KiB) Visad 643 gånger
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 481
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00, Corolla 1.6 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Min 16:e Corolla nu! ABS-krans paj, fullaga?

Inlägg av Nizzehult »

Jag frågade ett engelskt företag som gör reklam med att dom säljer bättre och hållbarare ABS-ringar än andra. Skickade bilden till dem och frågade om råd:

You will need to drift off the ring and backing plate there.
Our rings aren’t supplied with backing plate but will fit.


Jaha, men hur göra man det då frågade jag? Dom verkar ju mer eller mindre sitta ihop, om inte annat har dom rostat ihop.

You will be able to drift the whole assembly off


Fortfarande inget konkret råd om hur man ska utföra detta. Värme, våld?

Nu har ringen iaf kommit, ska hämta den i kväll.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 481
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00, Corolla 1.6 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Min 16:e Corolla nu! ABS-krans paj, fullaga?

Inlägg av Nizzehult »

Jag skrev till ett annat engelskt företag som håller på med detta och frågade. Säga vad man vill om engelsmännen men dom är både hjälpsamma och artiga.

Han skrev att man måste slå bort hela den främre hylsan för att byta. Det är inte säkert att man lyckas utan att ha sönder den och dess enda uppgift är att fungera som dammskydd så den är inte direkt viktig. Att den inte fungerar speciellt bra visar rosten som finns där, det är också den som dödar ringen; rosten gör att det expanderar och bygger kraft underifrån och till slut går den av.
Har man tur så hjälper värme när man ska försöka få bort den skrev han.

Planen är nu: plocka bort damasken och dela på knuten. Slabb-göra.
Med främre delen av knuten lös finns bättre förutsättningar att bearbeta den i en arbetsbänk. Sen får man försöka hitta något halvmåneformat som man kan lägga i spåret och hamra på bakifrån samtidigt som man värmer alltihopa.
Har liksom inget att förlora.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 481
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00, Corolla 1.6 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Min 16:e Corolla nu! ABS-krans paj, fullaga?

Inlägg av Nizzehult »

Tog tag i detta idag. Jag hade tidigare sprayat med krypolja som hade fått ligga och gro några dagar.
Tog inte bort axeln utan fortsatte med detta på plats.
Sen tog jag en avdragare med två klor och satt den på den mellersta flänsen och använde samtidigt en tving mellan avdragararmarna så dom inte skulle åka isär. Efter en 5-6 omtag där den tunna plåten böjde sig så såg jag att det hade lossnat och fanns en glipa så då tog jag en huggmejsel och högg i springan och tjong så hade hela främre delen lossnat!
Den såg lite skamfilad ut men inte värre än att man kunde rikta upp den i ett skruvstycke.
Sen rengjorde jag spåret och knackade dit ABS-ringen. Funderade ett tag om jag också skulle dit med delen jag just fått bort. Men visst, jag slipade och rengjorde och knackade även fast den. Såg riktigt bra ut!
Yes jag var i mål!
Trodde jag.
Provkörning efter att ha släckt alla felkoder: ABS-lampan tänds igen efter några hundra meter, C0200. "Right front wheel speed sensor signal malfunction". :cry: Tja, det kan ju också vara sensorn som är paj. Fick sig nog en omgång av den andra kransen när den gick sönder.
Ska kolla med Techstream, där kan man kolla om den ger några pulser öht.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Micke2
Inlägg: 617
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Min 16:e Corolla nu! ABS-krans paj, fullaga?

Inlägg av Micke2 »

Kolla också så ringen ligger mitt för sensorn.
Så inte nya ringen är för långt in eller ut på drivknuten.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 481
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00, Corolla 1.6 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Min 16:e Corolla nu! ABS-krans paj, fullaga?

Inlägg av Nizzehult »

Det såg bra ut. Den glänsande nya ringen syntes tydligt mitt i hålet där jag satte sensorn. Rengjorde också sensorn från metallboss innan montering. Däremot ska jag erkänna att jag limmat fast den, inte dragit den med skruv då den tidigare blivit avdragen. Men den sitter bra och där den ska.

Planen nu är att hissa upp båda framhjul, koppa på Techstream livedata och se om det kommer pulser från ett eller båda hjul. Hoppas det räcker med att spinna upp hjulen för hand då.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Skriv svar