Varmt bara när jag gasar?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Avensisen
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 15 jun 2012, 17:34:36
Årsmodell: 0

Varmt bara när jag gasar?

Inlägg av Avensisen »

Idag när det är minus 15-20 ute upptäckte jag en sak och undrar om det är normalt eller om bilen har fått något fel?

Jag lyckas inte få någon värme i kupen när bilen står still. Så fort jag kommer ut på 70 väg och kan gasa upp ordentligt strömmar värmen till ordentligt och hela kupen blir så varm som den ska. Så fort jag går ner i 30 eller stannar på tomgång så slutar det blåsa varmluft och det strömmar istället kall luft.

Är det pga att det är kallt ute, att jag inte kört tillräckligt länge eller är det något annat fel? Kan något ha frusit? Behöver jag fylla på kylarvätska?

Ska en bil få en varm kupe när den bara står på tomgång?

Snälla, hjälp.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Varmt bara när jag gasar?

Inlägg av cheetah1 »

Hur ser det ut på din tempmätare när du kör? (Förutsatt att du har nån.) Det låter för mig som att din termostat har fastnat öppen så motorn aldrig får upp nån temp annat än när du belastar den lite hårdare. Andra orsaker kan vara lite kylvätska och/eller luft i systemet. Titta på ditt expansionskärl (det andra kärlet med färgglad (blå eller röd) vätska i under huven, inte spolarvätskan) så det är över "MIN".

Skulle det inte vara något av dom här tre problemen så är det förmodligen så att din bil ger för lite värme till värmesystemet när det är så kallt ute. Då kan man göra nåt man kallar vinterluckor, ungefär så här:
Bild

Fast det där är en jänkepickis så är principen samma. Dock bör man inte täcka hela om inte det är fruktansvärt kallt ute. Sen behöver man inte vara så himla ambitiös så man sätter sig och syr eller köper formtillverkade, det går lika bra att göra dom av lite wellpapp och fästa med buntband och/eller silvertape.
Avensisen
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 15 jun 2012, 17:34:36
Årsmodell: 0

Re: Varmt bara när jag gasar?

Inlägg av Avensisen »

Tack för uttömmande svar! Kylarvätska ligger på max. Om det är termostaten som fastnat, hur löser jag det. Räcker det med att stå i värmegarage ett tag?
Avensisen
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 15 jun 2012, 17:34:36
Årsmodell: 0

Re: Varmt bara när jag gasar?

Inlägg av Avensisen »

Tillägg: Om det är termostaten borde ju tempmätaren inte gå upp till normalt? Termostaten påverkar väl inte värmen i kupen? För det är ju bara kupen som blir kall (sprutar kalluft) när jag står på tomgång?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Varmt bara när jag gasar?

Inlägg av cheetah1 »

Det är samma vätska som värmer kupén som kyls ut i kylaren. Står termostaten öppen jämt kommer all värme motorn producerar kylas bort i kylaren istället för att bli värme i kupén, ända tills motorn producerar mer värme än kylaren kan värma bort vid den temperaturen för tillfället.

Men står tempmätaren normalt även på tomgång? Isåfall är det inte det som är fel, och då är det inte vinterluckor som behövs heller. Isåfall tror jag nog mer på luft, men jag vet inte riktigt varför det skulle lösa sig bara för att man börjar köra..

Någon annan med nån brilljant idé?
Eke
Inlägg: 141
Blev medlem: tor 22 sep 2011, 01:08:50
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0

Re: Varmt bara när jag gasar?

Inlägg av Eke »

Upptäckte nu ikväll att de va samma på min bil... Avensis årsmodell 99..... Gick ut och starta bilen för att få lite värme i kupén och när ja hoppa in i bilen var de iskallt och blåste kall luft trots att temp mätaren visade att motorn var uppe i temp.... Varvade upp motorn och då började de blåsa varmt men så fort den gick ner på tomgång blåste de kallt igen och så har de aldrig varit innan. ...
Kan de komma luft i systemet bara sådär eller är de fel på termostaten?
Avensisen
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 15 jun 2012, 17:34:36
Årsmodell: 0

Re: Varmt bara när jag gasar?

Inlägg av Avensisen »

Intressant då kan vi hjälpas åt, jag ska kontakta verkstad imorgon får höra vad dem säger.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Varmt bara när jag gasar?

Inlägg av Glenn »

Kolla mängden kylarvätska, och att det är luftat säger jag.

Vet att när jag kört med för lite kylarvätska i bilar så har värmen kommit lite stötvis, gärna i svängar eller under acceleration.

Fyll på, starta bilen med locket av, och vänta på termostatöppning, kör ett tag till och hoppas att all luft cirkuleras ut.


Det där med att täcka för kylaren förstår jag egentligen inte vad det ska vara för nytta med på bilar med termostat, det spelar ju ingen roll hur kall kylaren är då ? (om vi snackar utetemperaturer)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Varmt bara när jag gasar?

Inlägg av tobo »

Det handlar nog mer om den kalluft som passerar förbi/genom/runt kylaren och kyler av själva motorn.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Varmt bara när jag gasar?

Inlägg av Glenn »

fast det måste ju ändå ha en extremt liten kylförmåga, testa att kör en bil mede frusen kylare mitt i smällkalla vintern (eller gör inte det förresten, men jag har tyvärr provat) och motortempen går i topp nästan direkt, trots att det passerar mängder med kalluft runt motorn.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar