Celica ST2000 -77
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
-
- Inlägg: 110
- Blev medlem: ons 11 aug 2010, 23:51:45
- Bilmodell: Celica
- Årsmodell: 1977
- PostOrt: Skutskär
- Land (Country): Sverige
- Ort: Skutskär
- Kontakt:
Re: Celica ST2000 -77
tack för alla tips, nu är problemet löst
Det sitter ett relä bredvid tändspolen som heter "Tail relay", ett dubbelrelä som sköter både halvljus och parkering/bakljus.
Ljuskontakten på rattstången ger jord när man slår på parkering resp halvljus och reläet slår till.
Problemet på vår Celica var att det måste vara kabelbrott inne i kabelhärvan, därav fanns en extra kabel dragen som jag inte förstod vart den skulle gå samt en skarv uppe vid rattstången.
Provkörd in och ut ur garaget, allt verkar funka bra så det är bara lite småpillande kvar nu
Det sitter ett relä bredvid tändspolen som heter "Tail relay", ett dubbelrelä som sköter både halvljus och parkering/bakljus.
Ljuskontakten på rattstången ger jord när man slår på parkering resp halvljus och reläet slår till.
Problemet på vår Celica var att det måste vara kabelbrott inne i kabelhärvan, därav fanns en extra kabel dragen som jag inte förstod vart den skulle gå samt en skarv uppe vid rattstången.
Provkörd in och ut ur garaget, allt verkar funka bra så det är bara lite småpillande kvar nu
-
- Inlägg: 110
- Blev medlem: ons 11 aug 2010, 23:51:45
- Bilmodell: Celica
- Årsmodell: 1977
- PostOrt: Skutskär
- Land (Country): Sverige
- Ort: Skutskär
- Kontakt:
Re: Celica ST2000 -77
Fick grenrörspackningen idag, snabbt dit med den och provstart, men den går bara på tre och jag hör nåt otäckt mekaniskt ljud. Skruvade ur stiften och 2:ans stift har elektroden knäckt
Va sjutton kan det bero på, motorn är orörd sen den lyftes ur en fungerande bil?
Va sjutton kan det bero på, motorn är orörd sen den lyftes ur en fungerande bil?
-
- Inlägg: 110
- Blev medlem: ons 11 aug 2010, 23:51:45
- Bilmodell: Celica
- Årsmodell: 1977
- PostOrt: Skutskär
- Land (Country): Sverige
- Ort: Skutskär
- Kontakt:
Re: Celica ST2000 -77
Fattar inget just nu , mätte avståndet från kolvtoppen till tändstiftshålet och det är ju gott om utrymme. Ändå så plattas elektroden till vid start, ser detta även på 1:ans cylinder och även på de andra cylindrarna. Drar runt motorn med ventilkåpan borta och ser inget skumt. Va sjutton kan det vara för fel ?
Får stoppa i en annan motor som står på en pall i garaget, suck å stön
Får stoppa i en annan motor som står på en pall i garaget, suck å stön
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3709
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Celica ST2000 -77
Sitter det rätt stift i då?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
-
- Inlägg: 110
- Blev medlem: ons 11 aug 2010, 23:51:45
- Bilmodell: Celica
- Årsmodell: 1977
- PostOrt: Skutskär
- Land (Country): Sverige
- Ort: Skutskär
- Kontakt:
Re: Celica ST2000 -77
jodå det är rätt stift, BP6ES, de satt i motorn tidigare också har inte bytt dem ännu. Det var min första tanke att det var för långa stift.
- Hemiyoda
- Pay User
- Inlägg: 503
- Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
- Bilmodell: Charmant
- Årsmodell: 1987
- PostOrt: Västerås
- Land (Country): Sverige
- Ort: Västerås
- Kontakt:
Re: Celica ST2000 -77
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
-
- Inlägg: 110
- Blev medlem: ons 11 aug 2010, 23:51:45
- Bilmodell: Celica
- Årsmodell: 1977
- PostOrt: Skutskär
- Land (Country): Sverige
- Ort: Skutskär
- Kontakt:
Re: Celica ST2000 -77
kortare stift gjorde susen (BP6H), men frågan kvarstår vad kan ha ändrat sig som orsakade att stiften mötte kolven på två cylindrar?
- Swecap
- Pay User
- Inlägg: 531
- Blev medlem: ons 04 mar 2009, 22:43:11
- Bilmodell: Avensis
- Årsmodell: 2000
- PostOrt: Bollnäs
- Land (Country): Sweden
Re: Celica ST2000 -77
Låter som beteckningar på NGK stift
Å de har väl aldrig varit rätt i en Toyota
Å de har väl aldrig varit rätt i en Toyota
Corona RT40 -66
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4793
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica ST2000 -77
Klart att NGK är rätt i en toyota, faktum är väl att det enda toyota godkänner förutom denso är just NGK ?
NGK rocks, fast jag kan acceptera denso också, nåt annat skulle jag dock aldrig montera i en japansk bil.
NGK rocks, fast jag kan acceptera denso också, nåt annat skulle jag dock aldrig montera i en japansk bil.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 110
- Blev medlem: ons 11 aug 2010, 23:51:45
- Bilmodell: Celica
- Årsmodell: 1977
- PostOrt: Skutskär
- Land (Country): Sverige
- Ort: Skutskär
- Kontakt:
Re: Celica ST2000 -77
Provkörd nu och det låter rätt bra om motorn så det finns ett hopp om besiktning inom kort.
Framrutan isatt, bara lite smågrejor att fixa nu
Framrutan isatt, bara lite smågrejor att fixa nu