Renovera eller köpa ny motor "3S-GE" ?
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: lör 10 aug 2013, 03:37:28
- Bilmodell: celica gt-i
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: märsta
- Land (Country): sverige
Renovera eller köpa ny motor "3S-GE" ?
Hej har köpt på mig en fräsch celica gt-i -93.
motor beteckning 3S-GE
Nu e det så att enligt förra ägaren så har kamremmen gått på den o detta klarar inte denna motor vad jag kunnat läst mig till. så nu sitter jag och funderar på om det är värt att renovera denna motor eller om man ska ta hem en nybegagnad från bildemo eller liknande.
mina frågor är:
Vad kommer kalaset gå på om jag väljer att renovera motorn med nya delar osv kommer byta det mesta när man ändå har allt nere?
Eller
Om jag tar hem en motor från bildemo låt säga måste man ändå gå igenom den o se om den e shysst eller är det bara sätta i den direkt utan att byta vissa delar ?
Behöver den reggas om vid motorbyte om man byter till samma motor ?
eller i annat fall om det finns några andra motor alternativ man kan välja på men fortfarande ha den o köra i trafik utan att regga om eller så ?
Någon här kanske har en motor dom vill bli av med alt. delar ?
Tacksam för alla tips!
Ha det bäst! //Dannne
motor beteckning 3S-GE
Nu e det så att enligt förra ägaren så har kamremmen gått på den o detta klarar inte denna motor vad jag kunnat läst mig till. så nu sitter jag och funderar på om det är värt att renovera denna motor eller om man ska ta hem en nybegagnad från bildemo eller liknande.
mina frågor är:
Vad kommer kalaset gå på om jag väljer att renovera motorn med nya delar osv kommer byta det mesta när man ändå har allt nere?
Eller
Om jag tar hem en motor från bildemo låt säga måste man ändå gå igenom den o se om den e shysst eller är det bara sätta i den direkt utan att byta vissa delar ?
Behöver den reggas om vid motorbyte om man byter till samma motor ?
eller i annat fall om det finns några andra motor alternativ man kan välja på men fortfarande ha den o köra i trafik utan att regga om eller så ?
Någon här kanske har en motor dom vill bli av med alt. delar ?
Tacksam för alla tips!
Ha det bäst! //Dannne
- Neblade
- Ordförande
- Inlägg: 1626
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linghem
- Land (Country): Sweden
- Ort: Linköping
- Kontakt:
Re: Renovera eller köpa ny motor "3S-GE" ?
Någon med mer erfarenhet får gärna verifiera, men vad jag förstått det så ska en 3S-GE motor kunna klara ett kamremsbrott med lite tur.
Kan väl vara värt att ta bort kamremskåpan och se hur det ser ut, mycket som slagits sönder runt omkring? Oljeläckage? Hur ser vattenpumpen ut?
Kanske värt att lyfta ventilkåporna också och snurra på kamaxlarna o se om allt går lätt o fint.
Om det ser ok ut så skulle jag nog prova med att hänga på en ny rem och byta spännrulle och testa om motorn går att dra runt för handkraft innan jag startar upp.
Skulle det inte fungera så är det ju motorbyte, enklast är ju såklart en lika dan. Och då går det bra igenom besiktning också. Den nya remmen kan du ju flytta över till nya motorn från skroten i sådant fall.
Eller hur skulle ni andra bete er?
Kan väl vara värt att ta bort kamremskåpan och se hur det ser ut, mycket som slagits sönder runt omkring? Oljeläckage? Hur ser vattenpumpen ut?
Kanske värt att lyfta ventilkåporna också och snurra på kamaxlarna o se om allt går lätt o fint.
Om det ser ok ut så skulle jag nog prova med att hänga på en ny rem och byta spännrulle och testa om motorn går att dra runt för handkraft innan jag startar upp.
Skulle det inte fungera så är det ju motorbyte, enklast är ju såklart en lika dan. Och då går det bra igenom besiktning också. Den nya remmen kan du ju flytta över till nya motorn från skroten i sådant fall.
Eller hur skulle ni andra bete er?
Mattias Johansson
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: lör 10 aug 2013, 03:37:28
- Bilmodell: celica gt-i
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: märsta
- Land (Country): sverige
Re: Renovera eller köpa ny motor "3S-GE" ?
Okej perfekt ska kika på allt detta när jag får hem bilen, motorn går inte runt när man vrider på nyckeln.Neblade skrev:Någon med mer erfarenhet får gärna verifiera, men vad jag förstått det så ska en 3S-GE motor kunna klara ett kamremsbrott med lite tur.
Kan väl vara värt att ta bort kamremskåpan och se hur det ser ut, mycket som slagits sönder runt omkring? Oljeläckage? Hur ser vattenpumpen ut?
Kanske värt att lyfta ventilkåporna också och snurra på kamaxlarna o se om allt går lätt o fint.
Om det ser ok ut så skulle jag nog prova med att hänga på en ny rem och byta spännrulle och testa om motorn går att dra runt för handkraft innan jag startar upp.
Skulle det inte fungera så är det ju motorbyte, enklast är ju såklart en lika dan. Och då går det bra igenom besiktning också. Den nya remmen kan du ju flytta över till nya motorn från skroten i sådant fall.
Eller hur skulle ni andra bete er?
- Neblade
- Ordförande
- Inlägg: 1626
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linghem
- Land (Country): Sweden
- Ort: Linköping
- Kontakt:
Re: Renovera eller köpa ny motor "3S-GE" ?
Går inte motorn runt på starten så är det ju något som tar emot. Det låter ju inte bra!
Mattias Johansson
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
-
- Inlägg: 360
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
- Bilmodell: Celica GTi
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Eskilstuna
- Land (Country): Sverige
Re: Renovera eller köpa ny motor "3S-GE" ?
3SGE klarar ett kamremsbrott. Förutsatt att det är själva kamremsbrottet i sig som är problemet så är det "bara" att hänga på en ny rem och tuta och köra. Jag har själv en celica med "rasad motor" som bara behövde ett nytt kamdrev och hänga på snodden igen.
Men det kan ju vara nåt annat som har gjort att remmen gick av.
Men det kan ju vara nåt annat som har gjort att remmen gick av.
____________________________
Mikael Cedergren
Mikael Cedergren
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4793
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Renovera eller köpa ny motor "3S-GE" ?
Att det fungerat vid ETT tillfälle betyder ju inte att det alltid fungerar dock, man kan ha tur med.Pugho skrev:3SGE klarar ett kamremsbrott. Förutsatt att det är själva kamremsbrottet i sig som är problemet så är det "bara" att hänga på en ny rem och tuta och köra. Jag har själv en celica med "rasad motor" som bara behövde ett nytt kamdrev och hänga på snodden igen.
Iaf vissa generationer av 3S-GE kan rasa vid kamremsbrott, 3S-GTE ska alltid klara det.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 360
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
- Bilmodell: Celica GTi
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Eskilstuna
- Land (Country): Sverige
Re: Renovera eller köpa ny motor "3S-GE" ?
3S och 5S är non-interference, med undantag av BEAMS. Därmed känns det ganska safe att säga i Sverige att en 3S-GE liksom en 3S-GTE klarar ett kamremsbrott. Såvida man inte misshandlar motorn såpass att en ventiltallrik ramlar av och låser kammen såpass att remmen slits av av den anledningen. Men då handlar det snarare om att kunna skilja på orsak och verkan.
____________________________
Mikael Cedergren
Mikael Cedergren
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Renovera eller köpa ny motor "3S-GE" ?
Eller om den är planad..
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4793
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Renovera eller köpa ny motor "3S-GE" ?
Folk HAR lyckats få ventilsallad på 3S, så det går, och då var det äldre motorer än BEAMS.
Det kan mycket väl ha varit planade toppar som cheetah1 är inne på, men hur vet man det innan man öppnat motorn om man inte ägt bilen sen ny..
Helt oavsett är det fullständigt fel att säga att "Det är safe, för det fungerade för mej", då det beror på exakt NÄR kamremen gick av och vid vilket varvtal.
Det kan mycket väl ha varit planade toppar som cheetah1 är inne på, men hur vet man det innan man öppnat motorn om man inte ägt bilen sen ny..
Helt oavsett är det fullständigt fel att säga att "Det är safe, för det fungerade för mej", då det beror på exakt NÄR kamremen gick av och vid vilket varvtal.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 360
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
- Bilmodell: Celica GTi
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Eskilstuna
- Land (Country): Sverige
Re: Renovera eller köpa ny motor "3S-GE" ?
Motorn är designad som en non-interferencemotor, och när trådstartaren frågade om en 3S-GE klarar ett kamremsbrott så utgår jag från att motorn är i originalskick. Annars är de flesta frågor på det här forumet ganska omöjliga att svara på.
Beträffande varvtal så är det fullständigt ovidkommande vid vilket varvtal remmen brister om det ska bli ventilsallad eller ej. Non-interference innebär att ventiltallrikarnas och kolvarnas banor aldrig korsas. Så såvida inte ventilerna lyfts högre än vad kammarna tvingar dem till så är det lugnt.
"Jaa men om man får ventilsläpp då?" kanske nån undrar då. Jaa. Hur ska det gå till om remmen har gått av? Då står ju ventilerna still.
Så om jag omformulerar mitt svar så att man förstår även om man inte vill förstå:
På en 3S-GE i originalskick, dvs inte trimmad, planad eller på annat sätt modifierad, av generation 1, 2 eller 3 orsakar inte ett kamremsbrott ett motorhaveri. Däremot kan ett motorhaveri på samma motor orsaka ett kamremsbrott.
Beträffande varvtal så är det fullständigt ovidkommande vid vilket varvtal remmen brister om det ska bli ventilsallad eller ej. Non-interference innebär att ventiltallrikarnas och kolvarnas banor aldrig korsas. Så såvida inte ventilerna lyfts högre än vad kammarna tvingar dem till så är det lugnt.
"Jaa men om man får ventilsläpp då?" kanske nån undrar då. Jaa. Hur ska det gå till om remmen har gått av? Då står ju ventilerna still.
Så om jag omformulerar mitt svar så att man förstår även om man inte vill förstå:
På en 3S-GE i originalskick, dvs inte trimmad, planad eller på annat sätt modifierad, av generation 1, 2 eller 3 orsakar inte ett kamremsbrott ett motorhaveri. Däremot kan ett motorhaveri på samma motor orsaka ett kamremsbrott.
____________________________
Mikael Cedergren
Mikael Cedergren