Toyota (AT200) Celica -98
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Toyota (AT200) Celica -98
Idag har Celican fått lite kvalitéstid, plockade bort den felande länken i ABS-systemet. Sensorn höger fram, har hört att de kan vara besvärliga att få loss. Vilket gjorde att jag befarade det värsta när den gick av, men det gick att lirka ut den tillslut
Så nu börjar jakten på att finna en ny sensor till vettiga pengar, då en ny från Toyota svider onödigt hårt. Har du några förslag, så titta gärna in på den här tråden.
Spände även handbromsen, då den var lite tam på vänster sida. Så nu ska den förmodligen vara helt OK vid en undersökning hos SBP. Bromsarna tog fö. väldigt dåligt, men jag antar att ytrosten som satt sig på samtliga skivor är boven i dramat. Borde släppa till vid lite mer körning. När jag tog en liten provtur, dök en Audi TT upp i backspegeln som verkade ha lust att bjuda upp till dans, men jag fick tyvärr hejda mig!
Riktigt trevligt att få varva ur en riktig bensinmaskin, då jag nu mer är van en knattrande dieselspis till vardags. Fast samtidigt lite trist, då senaste bensinbilen jag körde var en GT86. En Beams under huven hade säkert gjort det hela lite mer spännande.
Så nu börjar jakten på att finna en ny sensor till vettiga pengar, då en ny från Toyota svider onödigt hårt. Har du några förslag, så titta gärna in på den här tråden.
Spände även handbromsen, då den var lite tam på vänster sida. Så nu ska den förmodligen vara helt OK vid en undersökning hos SBP. Bromsarna tog fö. väldigt dåligt, men jag antar att ytrosten som satt sig på samtliga skivor är boven i dramat. Borde släppa till vid lite mer körning. När jag tog en liten provtur, dök en Audi TT upp i backspegeln som verkade ha lust att bjuda upp till dans, men jag fick tyvärr hejda mig!
Riktigt trevligt att få varva ur en riktig bensinmaskin, då jag nu mer är van en knattrande dieselspis till vardags. Fast samtidigt lite trist, då senaste bensinbilen jag körde var en GT86. En Beams under huven hade säkert gjort det hela lite mer spännande.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4793
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota (AT200) Celica -98
Kunde du spänna handbromsen utan att lossa trumman ? det lyckades inte jag med på min ST202 nämligen.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Toyota (AT200) Celica -98
Jepp, var ett litet hål i skivan mellan två hjulbultar som det gick att peta in lite på känn. Trodde inte riktigt det skulle gå så enkelt, men inga problem. Antar att det blir besvärligare om det kärvat ihop, eftersom det inte går att se något utan att plocka bort skivan!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4793
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota (AT200) Celica -98
Jo, brukar vara så, men det hålet saknades på mina skivor ..kanske är pirat ? har varit emd om det på nån annan bil för längesen, originalskivorna hade hålet men inte piratskivorna..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Toyota (AT200) Celica -98
Aha, ja troligen något sådant. Var förbaskat smidigt med hålen iaf
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Toyota (AT200) Celica -98
Nu är ABS-problemet åtgärdat. Lite surt att väntetiden till en passande tid hos bilprovningen ligger på över en månad bara.
Får jaga återbud, & hålla tummarna på att det dyker upp en tid innan vintern slår till.
Får jaga återbud, & hålla tummarna på att det dyker upp en tid innan vintern slår till.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4793
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota (AT200) Celica -98
hur gjorde du ? ny/beg originalgivare ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Toyota (AT200) Celica -98
Det blev en ny ABS-sensor avsedd för Avalon, Solara, ES300, Camry mellan 96-04. Lite trixande blev det, men fungerar klanderfritt
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Toyota (AT200) Celica -98
Har man inte rätt till obokad efterkontroll på din station? Eller har det gått för länge?
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4793
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota (AT200) Celica -98
Hornlund skrev:Det blev en ny ABS-sensor avsedd för Avalon, Solara, ES300, Camry mellan 96-04. Lite trixande blev det, men fungerar klanderfritt
Betydligt billigare än original antar jag ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se