Kostnad för byte av topplockspackning på RAV4
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 23
- Blev medlem: tis 05 okt 2010, 16:28:21
- Bilmodell: Rav4
- Årsmodell: 2007
- PostOrt: Sverige
Re: Kostnad för byte av topplockspackning på RAV4
Jag har nu fått besked från Toyota Sverige att de kommer att byta hela motorn. Det var precis som informationen jag postade tidigare alltså.
Nog för att de har lyckats tabba sig rejält med detta fabrikationsfel eller vad i hela friden det är som har hänt men skönt att veta att de tar ansvar för sina misstag också.
Sedan är det faktiskt rätt kul att få en helt ny motor också.
/sid
Nog för att de har lyckats tabba sig rejält med detta fabrikationsfel eller vad i hela friden det är som har hänt men skönt att veta att de tar ansvar för sina misstag också.
Sedan är det faktiskt rätt kul att få en helt ny motor också.
/sid
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4793
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Kostnad för byte av topplockspackning på RAV4
Kanon att det löste sej, se till att du får ett papper där det står att motorn är bytt vid aktuellt miltal, dessa är av nån anledning guld värda när man säljer bilen sen.
(Personligen brukar jag känna att motorn är det minsta problemet när det gäller höga miltal.. iaf om man kör japanskt eller svenskt)
(Personligen brukar jag känna att motorn är det minsta problemet när det gäller höga miltal.. iaf om man kör japanskt eller svenskt)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 23
- Blev medlem: tis 05 okt 2010, 16:28:21
- Bilmodell: Rav4
- Årsmodell: 2007
- PostOrt: Sverige
Re: Kostnad för byte av topplockspackning på RAV4
Motor bytt. Dags att köra hem bilen de 50 milen norrut. Jag kom nästan fram. Bilen lyste plötsligt upp som en julgran med 3 felkoder.
Check Engine system,
Check VSC system,
Check 4x4 system.
Själv tyckte jag också att motorljudet hade ändrat karaktär i och med bytet, ett knackande ljud. Ljudet blev mer och mer markant och om jag inte hörde fel så tyckte jag att det lät som att något inte var tätt. Ett pysande/vinande ljud när man gasade, även på tomgång. Dessutom dog all kraft över 2000 varv. Jag blir slutligen tvingad att bärga bilen hem igen. Nu är den åter på en Toyota verkstad för felsökning.
Man kan ju bara skratta åt eländet. Jag har som vanligt börjat googla de större Toyota-forumen efter liknande problem och visst finns det gott om exempel på just dessa tre som kommer samtidigt. Enligt många är det ett problem med EGR-ventilen. Ytterliggare ett fel som har förlängd garanti hos Toyota.
Någon här som har någon idé? Kan det vara något som glömdes bort vid motorbytet? Uppdatering av ECUn?
/sid
Check Engine system,
Check VSC system,
Check 4x4 system.
Själv tyckte jag också att motorljudet hade ändrat karaktär i och med bytet, ett knackande ljud. Ljudet blev mer och mer markant och om jag inte hörde fel så tyckte jag att det lät som att något inte var tätt. Ett pysande/vinande ljud när man gasade, även på tomgång. Dessutom dog all kraft över 2000 varv. Jag blir slutligen tvingad att bärga bilen hem igen. Nu är den åter på en Toyota verkstad för felsökning.
Man kan ju bara skratta åt eländet. Jag har som vanligt börjat googla de större Toyota-forumen efter liknande problem och visst finns det gott om exempel på just dessa tre som kommer samtidigt. Enligt många är det ett problem med EGR-ventilen. Ytterliggare ett fel som har förlängd garanti hos Toyota.
Någon här som har någon idé? Kan det vara något som glömdes bort vid motorbytet? Uppdatering av ECUn?
/sid
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4793
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Kostnad för byte av topplockspackning på RAV4
Fy fan vilken otur du har
Lite som farsans gamla fiat tempra som var besatt eller nåt, gick sönder exakt hela tiden, fel efter fel.. :/
Lite som farsans gamla fiat tempra som var besatt eller nåt, gick sönder exakt hela tiden, fel efter fel.. :/
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 23
- Blev medlem: tis 05 okt 2010, 16:28:21
- Bilmodell: Rav4
- Årsmodell: 2007
- PostOrt: Sverige
Re: Kostnad för byte av topplockspackning på RAV4
Jag har nu fått information från Toyotaverkstaden. De säger att partikelfiltret är igensotat och att 5:e spridaren är trasig. Kostnad ventil 9000:- arbete 3000:- = 12000.
Enligt den förlängda garantin:
Frågan är nu vad som byttes ut vid motorbytet och vad som borde ha bytts ut. Enligt vad jag hittade på nätet så kan de nu trasiga delarna bytas vid motorbytet:
/sid
Enligt den förlängda garantin:
Det verkar som att igensotning och problem med partikelfilter/EGR/5e spridaren på något sätt kan kopplas samman med garantiärendet.Conditions Covered
1) Oil consumption worse than 0.5 litre per 621 miles (1,000 km)
2) Overheating & Head Gasket failure due to carbon deposits on the pistons
For all other out of warranty conditions related to AD engine problems, where the customer complaint
can be directly linked to a “carbon clogging” concern, i.e. EGR Valve, DPNR, 5th Injector, EGR Cooler,
blocked manifold, etc., we would accept this as being linked to an oil consumption condition.
Frågan är nu vad som byttes ut vid motorbytet och vad som borde ha bytts ut. Enligt vad jag hittade på nätet så kan de nu trasiga delarna bytas vid motorbytet:
Nu tänker jag ringa Toyota Sverige direkt för jag är trött på att prata med återförsäljare som inte är medvetna om att det finns ett känt problem som kan länkas till min bils problem.The following will or may be replaced during the procedure.
EGR valve.
Injectors including the 5th injector.
Catalytic convertor.
DFP filter (Diesel Particulate Filter).
The engine oil of course and the coolant .
Air conditioning will be re gassed.
/sid
-
- Inlägg: 23
- Blev medlem: tis 05 okt 2010, 16:28:21
- Bilmodell: Rav4
- Årsmodell: 2007
- PostOrt: Sverige
Re: Kostnad för byte av topplockspackning på RAV4
Igår ringde jag Toyota Sverige. De sa att om något gjordes fel under motorbytet så ska den verkstaden vara ansvarig för det. Dessutom började de ifrågasätta att inte alla servicar var gjorda hos Toyota, vilket egentligen är helt irrelevant eftersom de redan gått med på att byta motor och då kan man bara inte backa ur halvvägs.
Hursomhelst så skulle de kontakta Toyota-verkstäderna och få lite mer information från dem.
Idag så ringde Toyota-verkstaden som har bilen nu upp mig och berättade att de rengjort det tilltäppta partikelfiltret och att nu var felkoderna borta och allt såg ut att fungera bra. Jag frågade om felkoderna de hade hämtat ut under felsökningen och de var:
P1386
P2002
Jag ska nu hämta ut bilen men jag kommer inte att betala något förrän jag hört mer från verkstaden som gjorde bytet eller från Toyota Sverige.
Det känns inte riktigt stabilt om man ska uttrycka sig milt. Någon som har några förslag?
/sid
Hursomhelst så skulle de kontakta Toyota-verkstäderna och få lite mer information från dem.
Idag så ringde Toyota-verkstaden som har bilen nu upp mig och berättade att de rengjort det tilltäppta partikelfiltret och att nu var felkoderna borta och allt såg ut att fungera bra. Jag frågade om felkoderna de hade hämtat ut under felsökningen och de var:
P1386
P2002
Jag ska nu hämta ut bilen men jag kommer inte att betala något förrän jag hört mer från verkstaden som gjorde bytet eller från Toyota Sverige.
Det känns inte riktigt stabilt om man ska uttrycka sig milt. Någon som har några förslag?
/sid
-
- Inlägg: 23
- Blev medlem: tis 05 okt 2010, 16:28:21
- Bilmodell: Rav4
- Årsmodell: 2007
- PostOrt: Sverige
Re: Kostnad för byte av topplockspackning på RAV4
Jag tog en provtur från verkstaden. Inga felkoder - motorn accelererar som vanligt. Dock ett väldigt tydligt knackande ljud vid gaspådrag, låter inte alls bra. Samma som jag märkte precis efter motorbytet.
Nåväl, hem igen och packa in familjen för midsommarhelgen. Vi hann 2 mil. VSC, 4x4, Engine System dyker upp och bilen hamnar i "safe mode". Dvs ingen kraft över 2000 varv. Vi snigelkör tillbaks och byter till vår gamla trotjänare Opel Astra.
Tillbaks till verkstaden på måndag igen då....
/sid
Nåväl, hem igen och packa in familjen för midsommarhelgen. Vi hann 2 mil. VSC, 4x4, Engine System dyker upp och bilen hamnar i "safe mode". Dvs ingen kraft över 2000 varv. Vi snigelkör tillbaks och byter till vår gamla trotjänare Opel Astra.
Tillbaks till verkstaden på måndag igen då....
/sid
-
- Inlägg: 23
- Blev medlem: tis 05 okt 2010, 16:28:21
- Bilmodell: Rav4
- Årsmodell: 2007
- PostOrt: Sverige
Re: Kostnad för byte av topplockspackning på RAV4
Förhoppningsvis sista uppdateringen då.
Toyota Sverige har återkommit och gått med på att byta EGR-ventil kostnadsfritt. Toyota visar verkligen prov på sin service angående garantiärenden. Vi har på grund av detta inte blivit avskräckta från att köpa Toyota nästa bil också.
Jag får tillbaka bilen nästa vecka som då förhoppningsvis rullar problemfritt en lång tid framöver.
/sid
Toyota Sverige har återkommit och gått med på att byta EGR-ventil kostnadsfritt. Toyota visar verkligen prov på sin service angående garantiärenden. Vi har på grund av detta inte blivit avskräckta från att köpa Toyota nästa bil också.
Jag får tillbaka bilen nästa vecka som då förhoppningsvis rullar problemfritt en lång tid framöver.
/sid
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3709
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Kostnad för byte av topplockspackning på RAV4
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1874
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: Kostnad för byte av topplockspackning på RAV4
Ibland är det inte hur mycket eller lite en bil krånglar som avgör, utan som sagt servicen när det krånglar som spelar rollsid skrev:Förhoppningsvis sista uppdateringen då.
Toyota Sverige har återkommit och gått med på att byta EGR-ventil kostnadsfritt. Toyota visar verkligen prov på sin service angående garantiärenden. Vi har på grund av detta inte blivit avskräckta från att köpa Toyota nästa bil också.
Jag får tillbaka bilen nästa vecka som då förhoppningsvis rullar problemfritt en lång tid framöver.
/sid
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?