hög förbrukning på avensis d4d -07

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
javerhammar
Inlägg: 46
Blev medlem: fre 28 aug 2009, 08:04:30
Bilmodell: Avensis D4D
Årsmodell: 8
PostOrt: Rönninge
Land (Country): Sverige

Re: hög förbrukning på avensis d4d -07

Inlägg av javerhammar »

Nu har jag iofs inte den stora motorn i min bil men en diesel är det =) 2.0D 126Hk -08.
Märkt en tydlig skillnad i förbrukning nu på vintern (med värmare vid start).
Sommartid har den legat runt 0.48 - 0.53 beroende på hur många stockholmare som tagit semester (köernas längd).
Nu på vintern ligger den runt 0.60 - 0.63 hyfsat konstant.

Min bil drog runt 0.5 när jag köpte den, efter en månad eller två började den dra mer trots samma körstil???
Fick höra att det var på grund av min körstil... Aldrig över 2000rpm, inga kraftiga accelerationer m.m.
Testade att "bränna på" under ett par dagar för att sedan mäta förbrukning när jag körde som vanligt.
Bränsletörsten hade stillats... Nu drog den återigen runt 0.5 och det kändes som att den gick jämnare.

Kan vara slumpen som gjorde det - ogynsamma körförållanden som gjorde att förbrukningen ökade, men har numera som regel
att någon gång under körpasset (med varm motor) köra en stund med lite högre varv och kraftigare accelerationer.
KimE
Inlägg: 62
Blev medlem: tis 16 mar 2010, 18:08:06
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1998
PostOrt: Norrtälje
Ort: Norrtälje

Re: hög förbrukning på avensis d4d -07

Inlägg av KimE »

Jag undrar hur långt bilen har gått?

Vet att det bildas en hel massa sot i ovan nämnda egr ventil samt i hela insuget som gör att man tappar prestanda och ökar förbrukningen.
Vi rev en avensis diesel häromdagen och där var insuget duktigt sotigt.

Har fått den känslan att om man kör FÖR försiktigt och vid låga varv har motorn aldrig någon chans att "sota" ur sig ordentligt. Känner samma sak med min passat diesel, ibland får man dra ur den lite extra och så känns den lite piggare direkt. BTW så har den gått över 46000 mil men går fortfarande att köra runt halvlitern (nöjd).

Mvh / Kim
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: hög förbrukning på avensis d4d -07

Inlägg av Speedo »

Kan detta delvis också gälla bensinare?
javerhammar
Inlägg: 46
Blev medlem: fre 28 aug 2009, 08:04:30
Bilmodell: Avensis D4D
Årsmodell: 8
PostOrt: Rönninge
Land (Country): Sverige

Re: hög förbrukning på avensis d4d -07

Inlägg av javerhammar »

Som jag förstått det så gäller det bensinare också...
Provkörde en c70 2.0D i veckan, inte direkt imponerad av förbrukningen... Med samma körstil som med toyotan drog C70n 0.88 liter per mil!
Körningen varierade mellan 80-160km/h (i tyskland) över 30mil t/r. Misstänker att en bensinare inte legat långt ifrån denna förbrukning...
C70 - 136Hk 300NM - 0.88L/milen upggiven förbrukning 0.61?
D4D - 126Hk 320NM - 0.63L/milen uppgiven förbrukning 0.58?

Kommer inte riktigt ihåg Volvons uppgifter men det var runt de ovanstående...
PartyBoy
Inlägg: 189
Blev medlem: tis 23 mar 2010, 19:18:36
Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
Årsmodell: 2013

Re: hög förbrukning på avensis d4d -07

Inlägg av PartyBoy »

Själva ombyggnadesatsen har inget med bränsleförbrukningen att göra utan för att få bort kondensen i egr-ventilen/gasspjäll som annars fryser till is. I stort sett, ett modifierat gasspjäll, som det leds kylarvatten genom, som alltså värmer upp spjället och motverkar isbildning.
---------------------------
Toyota Mek
Herbert Hoffman
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 31 jan 2010, 22:36:12
Bilmodell: Avensis D4D 2.2
Årsmodell: 2006

Re: hög förbrukning på avensis d4d -07

Inlägg av Herbert Hoffman »

Rensade EGR ventilen som var tämligen sotig efter ca 8000 mil, och körde även i några omgångar spridarrengöring (Omega 992) och förbukningen har nu gått ner en smula; till strax under 0,7. Under samma tid har det också blivit varmare väder, och bilen har också fått gå ordentligt några gånger. Skall bli intressant att se var man hamnar med sommardäcken (Michelin Energy) som strax åker på.

H
ZipperSnake
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 26 sep 2010, 22:25:08
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2007
PostOrt: Falkenberg
Land (Country): Sweden

Re: hög förbrukning på avensis d4d -07

Inlägg av ZipperSnake »

Har också väldigt hög förbrukning på min nyligen (ca 10 dar) inköpta -07 Avensis (enligt datorn).
7,3/100km - på sexan på motorväg i 120 med farthållaren.
9,3/100km - i stan.

Det känns som att det ligger i helt fel region, och blev väldigt besviken då jag valde en bli med den mindre motorn för att hålla nere de löpande kostnaderna. Jag är utbildad reparatör (dock inte på bilar) så jag tror mig om att kunna meka lite saker. Men men... Så jag kollade lite på nätet och hittade här en länk om EGR ventilen och gjorde rent den. Min var inte helt igensotad (de båda småhålen i hörnen hade kanske halva diametern kvar) och det hjälpte inte heller.
Har nu tankat fullt och nollat ena trippmätaren och ska se hur mycket det blir IRL.

Igår ficka jag den ljusa idén att kolla om kolven inne i EGR ventilen kunde röra sig så jag montera av magneten (förra gången lossa jag bara sladden till magneten) - och kolven kunde röra sig.
Men jag vet inte hur magneten ska reagera på tomgång alt pådrag? Jag var själv ute så jag prövade bara med tomgång. Det kändes då som att magneten skulle påverkat kolven så att den var intryckt.

Någon som vet?

Tyvärr idag när jag skulle iväg så lös motor varningslampan och TSR och VCS. Så det blev andrabilen, Carinan, till jobbet idag... Verkstaden ska titta på felkoden imorgon och senare titta närmare på bilen.

Har även läst på den brittiska toyotaownersclub om några slangar som kan tätna och dämed ge fel signaler till dieselutputsningen för att bränna sot i partikelfiltret?

Någon som kan bekräfta detta?
Nu hoppas jag ju dock att verkstaden ska hitta något så klart. En sån förbrukning tycker inte jag är acceptabel, inte när man verkligen försöker köra lugnt och försiktigt.

---Uppdatering---
Dagen efter igen så hade varningarna försvunnit! Bra - men skumt.
Så har kört två vändor till stan (ca 5 km/vända blandad 30-70 km/h) till, (har tagit det lugnt) och är nu upp över 10 l/100km! Visst är det knasigt?
-----------------
ZipperSnake
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 26 sep 2010, 22:25:08
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2007
PostOrt: Falkenberg
Land (Country): Sweden

Re: hög förbrukning på avensis d4d -07

Inlägg av ZipperSnake »

Efter några rundor inne på verkstaden var nu förbrukningen på en långrunda, ca 60 mil (landsvägskörning), nere på 5,6/100 km (enligt tankning full-full så stämde det nästan, +0,1 deciliter)! Har haft något högre på mina turer till jobbet (40 km), men där är det mera blandad körning och även 120 km/h motorväg. På verkstaden så sa att de bytade EGR ventilen. Det blev bra i alla fall! Skönt!
ZipperSnake
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 26 sep 2010, 22:25:08
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2007
PostOrt: Falkenberg
Land (Country): Sweden

Re: hög förbrukning på avensis d4d -07

Inlägg av ZipperSnake »

På senaste tre tankningarna har jag nu 6,4 l/100 km (mätt, ej på mätare - den visade 6,3 fast jag trodde att jag nollat efter förra tankningen). På den sista var jag nere på 5,9 (uppmätt)! Bra. Men ibland, helt omotiverat, går momentanförbrukningen upp. Detta märker då jag kör motorväg till jobbet och ligger med farthållaren på samma fart och är uppmärksam på om det lutar upp/ner. Det händer nästan varje gång jag kör hem då bilen har stått ute och inte hunnit bli varm innan jag kommer ut på motorvägen. Då ligger momentan på 7-9 l när den annars pendlar mellan 5-7(sällan uppe på 7). Det konstiga är att det rättar inte till sig om jag inte växlar ner på 4 och kör högre varv i en fem minuter. Annars kan jag få dras med det ända hem! Det har varit kring noll eller under nu nästan hela vintern. Har nog också märkt att det kommer lättare/säkrare när det är fuktigt.

Tips? Eller blir det så på diesel bara?

*Edit *Kanske ska säga också att det inte kommer direkt, utan man kör nån mil på motorvägen och SEN går momentan upp...
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: hög förbrukning på avensis d4d -07

Inlägg av Dale »

Du har inte testat å köra dieselvärmaren 15-20 minuter innan du kör?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar