Knarrande/Gnisslande dörr Avensis 2008

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
ojohano
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 10 aug 2013, 12:36:36
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2008
PostOrt: Malmö

Knarrande/Gnisslande dörr Avensis 2008

Inlägg av ojohano »

Hej!

Har nyligen köpt en 2008 Avensis.
Förardörren har börjat "knarra" varje gång man öppnar den- ljudet har ökat mycket bara på några dagar nu låter det högt.
Jag har smörjt gångjärnen och det svarta staget som sitter mitt i mellan gångjärnen dock helt utan minskning av ljudet.
Det är tydligt att ljudet kommer från "det svarta staget" som går in i dörren mitt i mellan gångjärnen.

Är det någon som har haft liknande problem och/eller har någon lösning på problemet?

//Johan
Användarens profilbild
YarisMek
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 14 okt 2011, 19:00:56
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010
Land (Country): Sverige

Re: Knarrande/Gnisslande dörr Avensis 2008

Inlägg av YarisMek »

Det brukar låta från dom när de har varit torra länge o använts. Brukar hjälpa smörja o känna skruvarna sitter tillräckligt hårt. Om det är så att det inte hjälper, brukar vi bara byta ut dom.

(om det skulle vara gångjärnen så skulle dörren gå trögt, o detta är också nästan lika lätt fix)
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Knarrande/Gnisslande dörr Avensis 2008

Inlägg av GT4-R »

Brukar vara lös skruv
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
Skriv svar