Vilken glykol till yaris 05?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Falken
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 31 dec 2011, 09:08:09
Bilmodell: Toyota yaris
Årsmodell: 2005
PostOrt: Nyköping

Vilken glykol till yaris 05?

Inlägg av Falken »

Hej!

Har en yaris 05a, har kollat kylarvätskan o den finns knappt ngt, man ser inte vilken färg nästan men ser ut mer som röd/rosa men frågan är, vilken färg/märke är det man skall köpa? Någon som har en eller vet så vore jag tacksam för svar.. :) Står inte riktigt i boken eller..
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Vilken glykol till yaris 05?

Inlägg av cheetah1 »

Det är av yttersta vikt att man häller i samma sorts vätska (behöver inte nödvändigtvis vara samma sort bara för att det är samma färg) som den som är där innan. Blandar man sorter leder det gärna till att det blir en enda gröt av alltihop.

Alternativet är att du tömmer ur allt och sköljer systemet noga, för att sen hälla i valfri sort, med de rekommendationer som bör finnas i manualen.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Vilken glykol till yaris 05?

Inlägg av PierreW »

Toyota longlife, rosa/röd alltså.
Funkar med vilken etylenglykol som helst.

Farsans Corolla fick sig en slatt VAG longlife sist, de va de dom hade på macken ;)
De stod i instruktionsboken, men jag fick läsa mycket text för de va inflikat mitt i ett stycke,
ville vara helt säker innan jag fyllde i, fick lite hjärnsläpp just för tillfället då. :geek:
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
YarisMek
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 14 okt 2011, 19:00:56
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010
Land (Country): Sverige

Re: Vilken glykol till yaris 05?

Inlägg av YarisMek »

PierreW skrev:Toyota longlife, rosa/röd alltså.

De går bra... Lahega rosa/röd nya är blandbart med de flesta där ute. "Glykol 774 G är blandbar med andra etylenglykoler av motsvarande kvalitet. Följ biltillverkarens anvisningar vid byte och påfyllning."
Falken
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 31 dec 2011, 09:08:09
Bilmodell: Toyota yaris
Årsmodell: 2005
PostOrt: Nyköping

Re: Vilken glykol till yaris 05?

Inlägg av Falken »

Oki ska se vad jag finner imorgon,men inget är i burken så jag vet ju inte hur mkt som är i överhuvudtaget men då om helt tomt så borde ju lampan lysa att det e tomt.. om jag ska köpa toyotas longlife så bör jag åka in till dom som sagt..
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Vilken glykol till yaris 05?

Inlägg av cheetah1 »

Tror inte Toyota brukar ha nån lampa som indikerar låg kylvätskenivå? Är det soptomt i tanken har du sannolikt nån större läcka nånstans, leta efter röda avlagringar i motorområdet och runt slangar och kylare.

Kuriosa: Min folkvagn hade det, en röd lampa som lös fast vid överhettning och blinkade vid låg kylvätskenivå. Den läckte lite, och lampan satte igång och blinkade bara det var nån halvcentimeter under normalnivån, så det var lite småstörigt. Jag har lärt mig från flyget att gul lampa indikerar fel som kan leda till livsfara om det inte åtgärdas, och röd lampa indikerar omedelbar fara för haveri (på engelska Caution & Warning). Blinkande röd bör således indikera fullkomlig katastrof. :D
Falken
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 31 dec 2011, 09:08:09
Bilmodell: Toyota yaris
Årsmodell: 2005
PostOrt: Nyköping

Re: Vilken glykol till yaris 05?

Inlägg av Falken »

Där jag köpte bilen i eskilstuna så sa säljaren att dom har bytt vattenpumpen så dom kanske har missat o fyllt på för när vi provade bilen på provkörning så lät ngt när man körde iväg men hördes ej när man la i 3an o jag förklarade detta till säljaren, han kollade upp me en meck o kom tillbaks o sa problemet var fixat, var ngt som satt löst vid luftburken, så dom verkar ej gjort mkt rätt när dom lagade bilen innan försäljning :( Får gå ut o kolla om det är ngt överhuvudtaget i kylaren..
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Vilken glykol till yaris 05?

Inlägg av cheetah1 »

Har tempmätaren indikerat normala värden?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Vilken glykol till yaris 05?

Inlägg av PierreW »

cheetah1 skrev:Har tempmätaren indikerat normala värden?
Vad jag minns så finns det ingen tempmätare i den generationen av Yaris,
det finns däremot en lampa som lyser blått när motorn är kall, skulle tempen gå upp för högt så lyser den rött.

Så det är lite svårt att hålla koll på de ;)

Dom har väl inte luftat ordentligt efter pumpbytet, och den bubblan har släppt nu och då måste man toppa med vätska igen.
Brukar oftast bli så om man inte fyller på systemet med vacuumsug.

Vanliga proceduren är ju annars att varmköra med avstängd kupévärme och öppet kylarlock med en tratt i tills termostaten öppnar och kyfläkten startar,
nivån går ner i tratten och man fyller på,
sen vrida på full värme och varva motorn en stund tills man får bra värme i kupén.
Stänga av så motorn får kallna, sedan fyller man på mer om det fattas vätska.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Falken
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 31 dec 2011, 09:08:09
Bilmodell: Toyota yaris
Årsmodell: 2005
PostOrt: Nyköping

Re: Vilken glykol till yaris 05?

Inlägg av Falken »

Kollade nyss när jag höll på mecka lite led.lampor.. tog av locket intill behållaren o där fanns det.. o ingen lampa röd el.blå lyser så jag behöver nog bara fylla på o som du säger "PierreW" så har dom väl ej luftat o bubblan släppt nu o fattas lite.. Ska kolla imorn på jobbet vad vi har där,jobbar ju på hyundai men väljer såklart en yaris 8-)
Skriv svar