Sida 1 av 1

Motorlampa lyser, kamlägesgivare

Postat: mån 10 okt 2011, 22:13:24
av almo
Gumman Corolla 01 har lysande motorlampa. Verkstaden har tagit felkod som om jag mins rätt var felaktig kamlägesgivare. Lösningen skulle vara byte av kamkedja och spännare. Hur vanligt fel är detta, har själv aldrig haft en bil där kedjan behövts bytas.

Re: Motorlampa lyser, kamlägesgivare

Postat: tis 11 okt 2011, 16:25:06
av PierreW
almo skrev:Gumman Corolla 01 har lysande motorlampa. Verkstaden har tagit felkod som om jag mins rätt var felaktig kamlägesgivare. Lösningen skulle vara byte av kamkedja och spännare. Hur vanligt fel är detta, har själv aldrig haft en bil där kedjan behövts bytas.

Jag säger att med största sannolikhet har motorblocket blivit bytt pga för hög oljeförbrukning.
Risken finns att kedjan och glidskenan till sträckaren slets ut ovanligt mycket under den tiden. Detta visar sig först nu, normalt sett så går kedjan hela bilens livslängd så vida den inte gått med för lite olja då.

Re: Motorlampa lyser, kamlägesgivare

Postat: ons 12 okt 2011, 08:37:21
av almo
Jag byter alltid kamrem och gör andra jobb på våra bilar då jag är intresserad av hobbybilar, hur mycket jobb är det att byta skenor/spännare och kedja på en Corolla? Verkstaden vill ha mellan 13-14 tusen vilket känns "sådär" när värdet på bilen ligger kring 20-25tusen. Den går perfekt, men lampan irriterar ju.

Re: Motorlampa lyser, kamlägesgivare

Postat: ons 12 okt 2011, 15:40:19
av PierreW
almo skrev:Jag byter alltid kamrem och gör andra jobb på våra bilar då jag är intresserad av hobbybilar, hur mycket jobb är det att byta skenor/spännare och kedja på en Corolla? Verkstaden vill ha mellan 13-14 tusen vilket känns "sådär" när värdet på bilen ligger kring 20-25tusen. Den går perfekt, men lampan irriterar ju.

Det är egentligen inte ett jobb som är jämförbart med ett kamremsbyte då motorn inte är konstruerad för ett bytesintervall på kedjan.
Därför är det dyrt, det tar lång tid helt enkelt, mycket att demontera och kräver väldigt stor renlighet.
I värsta fall får man släppa ner hela motorn då det finns ett par långa bult som helt enkelt inte går att få ur då rambalken är i vägen.

Jag som gammal Toyotamek hade inte gett mig på att byta kedja hemma i garaget,
har bara haft loss kedjan i samband med motorblocksbyte, kan bara tänka mig hur jävligt det är när motorn sitter i bilen. Usha nej :wtf: ;)

Re: Motorlampa lyser, kamlägesgivare

Postat: ons 12 okt 2011, 20:08:24
av Glenn
Byter man drev också ? annars är det väl "bara" att rulla i den nya ? eller är den helnitad ?

..Iofs, om glidksenan ska bytas också är det lite jobbigare kanske.

Re: Motorlampa lyser, kamlägesgivare

Postat: ons 12 okt 2011, 20:26:10
av PierreW
Glenn skrev:Byter man drev också ? annars är det väl "bara" att rulla i den nya ? eller är den helnitad ?

..Iofs, om glidksenan ska bytas också är det lite jobbigare kanske.
Det som ställer till det är VVTi drevet som sitter på insugskammen,
ska man på och vrida kammen måste man göra en liten procedur i IT2 datorn har jag för mig, annars får man räkna med att de blir kass.
Man drar sönder det i ändläget om det inte är oljefyllt eller hur de nu var, längesedan ja grejade med de. :roll:

Detta är inget jobb man gör utan Toyotas manual iallafall, kanske om man står dag ut och dag in och byter kedjor då ;)