Motorlampa lyser, kamlägesgivare

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
almo
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 08 okt 2011, 15:21:43
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 2001

Motorlampa lyser, kamlägesgivare

Inlägg av almo »

Gumman Corolla 01 har lysande motorlampa. Verkstaden har tagit felkod som om jag mins rätt var felaktig kamlägesgivare. Lösningen skulle vara byte av kamkedja och spännare. Hur vanligt fel är detta, har själv aldrig haft en bil där kedjan behövts bytas.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Motorlampa lyser, kamlägesgivare

Inlägg av PierreW »

almo skrev:Gumman Corolla 01 har lysande motorlampa. Verkstaden har tagit felkod som om jag mins rätt var felaktig kamlägesgivare. Lösningen skulle vara byte av kamkedja och spännare. Hur vanligt fel är detta, har själv aldrig haft en bil där kedjan behövts bytas.

Jag säger att med största sannolikhet har motorblocket blivit bytt pga för hög oljeförbrukning.
Risken finns att kedjan och glidskenan till sträckaren slets ut ovanligt mycket under den tiden. Detta visar sig först nu, normalt sett så går kedjan hela bilens livslängd så vida den inte gått med för lite olja då.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
almo
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 08 okt 2011, 15:21:43
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 2001

Re: Motorlampa lyser, kamlägesgivare

Inlägg av almo »

Jag byter alltid kamrem och gör andra jobb på våra bilar då jag är intresserad av hobbybilar, hur mycket jobb är det att byta skenor/spännare och kedja på en Corolla? Verkstaden vill ha mellan 13-14 tusen vilket känns "sådär" när värdet på bilen ligger kring 20-25tusen. Den går perfekt, men lampan irriterar ju.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Motorlampa lyser, kamlägesgivare

Inlägg av PierreW »

almo skrev:Jag byter alltid kamrem och gör andra jobb på våra bilar då jag är intresserad av hobbybilar, hur mycket jobb är det att byta skenor/spännare och kedja på en Corolla? Verkstaden vill ha mellan 13-14 tusen vilket känns "sådär" när värdet på bilen ligger kring 20-25tusen. Den går perfekt, men lampan irriterar ju.

Det är egentligen inte ett jobb som är jämförbart med ett kamremsbyte då motorn inte är konstruerad för ett bytesintervall på kedjan.
Därför är det dyrt, det tar lång tid helt enkelt, mycket att demontera och kräver väldigt stor renlighet.
I värsta fall får man släppa ner hela motorn då det finns ett par långa bult som helt enkelt inte går att få ur då rambalken är i vägen.

Jag som gammal Toyotamek hade inte gett mig på att byta kedja hemma i garaget,
har bara haft loss kedjan i samband med motorblocksbyte, kan bara tänka mig hur jävligt det är när motorn sitter i bilen. Usha nej :wtf: ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Motorlampa lyser, kamlägesgivare

Inlägg av Glenn »

Byter man drev också ? annars är det väl "bara" att rulla i den nya ? eller är den helnitad ?

..Iofs, om glidksenan ska bytas också är det lite jobbigare kanske.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Motorlampa lyser, kamlägesgivare

Inlägg av PierreW »

Glenn skrev:Byter man drev också ? annars är det väl "bara" att rulla i den nya ? eller är den helnitad ?

..Iofs, om glidksenan ska bytas också är det lite jobbigare kanske.
Det som ställer till det är VVTi drevet som sitter på insugskammen,
ska man på och vrida kammen måste man göra en liten procedur i IT2 datorn har jag för mig, annars får man räkna med att de blir kass.
Man drar sönder det i ändläget om det inte är oljefyllt eller hur de nu var, längesedan ja grejade med de. :roll:

Detta är inget jobb man gör utan Toyotas manual iallafall, kanske om man står dag ut och dag in och byter kedjor då ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Skriv svar