Corolla AE95 med ojämn bromsverkan trots nya backar - [löst]

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 481
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00, Corolla 1.6 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Corolla AE95 med ojämn bromsverkan trots nya backar - [löst]

Inlägg av Nizzehult »

Nu behöver jag hjälp av någon som är hejare på bromsar!

Jag har en Corolla AE95 '90, alltså en 4WD kärra. Mycket trevlig bil för övrigt!
Nåväl, årets besök hos SPB blev tråkigt, man slog än en gång ner på "otillräcklig bromsverkan vänster bak". Värdena var 1.0/1.8.
Än en gång? Ja jag fick samma problem i fjol och det var då första gången den bromsades på rullarna, tidigare så har man inte varit säker
om detta varit tillrådligt pga fyrhjulsdriften men nu hade man alltså fått OK på detta. Eftersom jag har mer än 10 års besiktningspapper sparade så
stod det också "alternativt bromstest, provkörning" på samtliga protokoll.
Nåja, bort med bromstrummorna. Aha! Mycket slitna bromsbackar! Köpte nya och bytte och justerade in dem så gott jag kunde. Åkte och besiktade - men nu kunde man inte prova på rullarna då det var fel på dem så man gjorde bara en vanlig provkörning och den fick godkänt. Detta var alltså i fjol.

Så var det dags igen i år och samma visa upprepar sig, årets mätvärden blev 0,8/1.8.
F*n! River bort bromsbackarna på båda sidor, kollar, mäter och kliar mig i huvudet. Allt ser bra ut.
Båda kolvarna glider lätt åt båda håll, bromsbackarna är knappt slitna och bromstrumman är inom toleranserna (200.0 mm, upp till 201.0 tolereras).
Allt ser fräscht och fint ut. Inget läckage. Inga spår eller ojämnheter. Allt går lätt och rörligt.
Till saken hör att vid handbromsning så var värdena jämna och fina på båda sidor alltså borde det ju vara hydrauliken på vänster sida som kärvar.
Vid provbromsningen så följdes mätarna åt men den ena (VB) stannade sedan medan den andre fortsatte.
Detta är en kombi och jag har läst att dessa ska ha en lastavkänningsbromskraftsregulator (känn på det ordet!) men jag hittar ingen sådan. Det sitter en klump på torpeden där det går in och ut ett gäng hydraulledningar men det finns ingen fjäder och hävstång (som jag hade på en Audi Avant tidigare där jag vet att det satt en sådan regulator). Rent teoretiskt kan det ju vara den som strular men borde det då inte vara samma problem på båda hjulen?

Jag provade med handkraft innan första ombesiktningen - då justerade jag kuggmuttern något så att backarna blev lite mera spända. Alltså lät någon bromsa sakta och kände att det var ungefär samma anliggning på båda hjul. Samma process gjordes givetvis också med handbromsen.
Det känns surt att pynta en tvåhundring till bara för att få se visarna gå i otakt igen för det är ju nästan omöjligt för en hemmapulare att göra mera kvalificerade injusteringar då man inte har tillgång till en bromsbänk. Vad jag heller inte vet är om bromsvärdena blev bra i fjol eller om problemet har hängt kvar trots bytet av bromsbackar.

Vad gör jag nu? Byter cylindern ändå? Eller bara rengör den?
Tacksam för tips, någon out there har kanske upplevt samma problem - och löst det!
Senast redigerad av Nizzehult den ons 10 nov 2010, 11:45:13, redigerad totalt 1 gånger.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Corolla AE95 med ojämn bromsverkan trots nya backar - hjälp!

Inlägg av tobo »

Luft vid vä bak? (Provat att lufta?).
Användarens profilbild
Roger
Pay User
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 17:53:38
Bilmodell: MR2 och Corolla 4wd
Årsmodell: 93
PostOrt: Johanneshov
Land (Country): Sverige
Ort: sthlm

Re: Corolla AE95 med ojämn bromsverkan trots nya backar - hjälp!

Inlägg av Roger »

Det låter ju befängt att de testar den på vanliga bromsrullen på besiktningen. Det hände aldrig med min AE-95:a. Kan inte vara bra för fördelningslådan att göra det. Har tyvärr inga bra tips på ditt problem förutom att lufta bromsarna ordentligt som tidigare tipsats om.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 481
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00, Corolla 1.6 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Corolla AE95 med ojämn bromsverkan trots nya backar - hjälp!

Inlägg av Nizzehult »

Roger skrev:Det låter ju befängt att de testar den på vanliga bromsrullen på besiktningen. Det hände aldrig med min AE-95:a. Kan inte vara bra för fördelningslådan att göra det. Har tyvärr inga bra tips på ditt problem förutom att lufta bromsarna ordentligt som tidigare tipsats om.
Jag ifrågasatte också detta men besiktningsmannen visade mig då ett dokument som visade att det inte skulle vara några problem med detta. Huvudsaken var att inte diffen var på.
Luftning ja...jo, när bromsbackarna byttes i fjol så luftades cylindrarna. Har inte kollat nu men det är ju snabbt gjort.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Corolla AE95 med ojämn bromsverkan trots nya backar - hjälp!

Inlägg av Dale »

Nizzehult skrev:
Roger skrev:Det låter ju befängt att de testar den på vanliga bromsrullen på besiktningen. Det hände aldrig med min AE-95:a. Kan inte vara bra för fördelningslådan att göra det. Har tyvärr inga bra tips på ditt problem förutom att lufta bromsarna ordentligt som tidigare tipsats om.
Jag ifrågasatte också detta men besiktningsmannen visade mig då ett dokument som visade att det inte skulle vara några problem med detta. Huvudsaken var att inte diffen var på.
Luftning ja...jo, när bromsbackarna byttes i fjol så luftades cylindrarna. Har inte kollat nu men det är ju snabbt gjort.
Låter iaf konstigt att de ska gå besikta vare sig mittdiffen är låst eller inte. Man ska ju inte ens ha olika slitna däck på Corollan för det sliter på mittdiffen. Skulle gå bra på syrrans Passat Syncro med men den var bara framhjulsdriven när hon sålde den. Jag skulle åka till annan besiktning om dom envisas med det iaf då man tidigare provbromsat på väg.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 481
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00, Corolla 1.6 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Corolla AE95 med ojämn bromsverkan trots nya backar - hjälp!

Inlägg av Nizzehult »

Ringde just till SBP's tekniska support. Han högläste för mig ur dokumentet "Bromskontroll på flexdrivna bilar".
Där står det mycket riktigt att fordonet måste ha urkopplingsbar fyrhjulsdrift för att man ska få bromsa på rullarna och det ansåg han inte att min bil hade.
Men hur övertygar man besiktningsmannen om detta, jag vet att han visade mig ett dokument som sa motsatsen i fjol....

Han beskrev det som att man normalt, utan diff, har drivning korsvis på ett framhjul och ett bakhjul men när diffen låser så driver man på alla fyra.
Nu är det så att även bromsvärdena på diagonala hjulet, dvs höger fram är också rätt dåliga (jämfört med vänster fram). Kan det helt enkelt vara så att det inte alls är nåt fel på mina bromsar utan det är rullarna och fyrhjulsdriften som ger dessa konstiga värden?

I så fall så ska jag fan inte behöva ombesörja en ombesiktning till!
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 481
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00, Corolla 1.6 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Corolla AE95 med ojämn bromsverkan trots nya backar - hjälp!

Inlägg av Nizzehult »

Haha!
Ringde Toyota och fick det bekräftat: om man provar på rullarna så får man konstiga värden diagonalt!
Och dom var helt på det klara med att dessa bilar icke får testas på rullarna!

Nu ska jag ner till hallchefen på SBP och bråka.... :evil:
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 481
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00, Corolla 1.6 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Corolla AE95 med ojämn bromsverkan trots nya backar - [löst]

Inlägg av Nizzehult »

Trägen vinner!

Hallchefen beklagade sig över det inträffade och godkände bilen postumt och skrev t o m en skaderapport, om något skulle inträffa med fyrhjulsdriften så finns det alltså ett skadeärende hos SBP att åberopa så står dom för fiolerna.
Mycket bra och professionellt bemötande tycker jag. :thumbup:

Och besiktningsmannen som gjort fel - två gånger i rad dessutom - ska få ett allvarligt samtal om detta hörde jag mellan raderna..... :mrgreen:
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Corolla AE95 med ojämn bromsverkan trots nya backar - [löst]

Inlägg av Glenn »

Konstigt att han lyckades leta fram ett papper då ?

Jag har ju besiktigat både ST165 och ST205 typ tja.. 10 gånger ? nu, och brukar alltid inleda med "Du vet att du inte får köra i bromsprovaren va ?",
två gånger har dom ifrågasatt det, en gång har han sagt "Är du säker ? jaha, ja då skiter vi i det då", och resten har sagt typ "Givetvis, det vet jag"

Dom två gångerna dom inte trott mej har dom den ena gången bara frågat en kollega som bekräftade, den andra gången var lite roligare, då sa han "Jodå, det får man på toyota!" varvid jag sa att NEJ, inte på denna bilen!, varvid han sa "Du vet att jag kan kolla upp det va ?" och jag sa "Då får du göra det", och så gick han in och kom tillbaks efter fem minuter och sa lite trumpet "Du hade rätt, det är bara på dom med urkopplingsbar 4wd som man får köra i bromsprovaren.." :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Corolla AE95 med ojämn bromsverkan trots nya backar - [löst]

Inlägg av cheetah1 »

Ska tänka på att säga till om det när dom ska besiktiga mitt nyförvärv också, om en månad unkefär.
Skriv svar