Avensis -02 med hög oljeförbrukning + motorblocksbyte.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Woffot
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 24 mar 2009, 20:15:56
Bilmodell: RAV4 -17, Avensis -11
PostOrt: Överkalix
Land (Country): Sverige

Avensis -02 med hög oljeförbrukning + motorblocksbyte.

Inlägg av Woffot »

Fortsätter tråden:

http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.p ... 9&start=60

I gamla forumet beklagade jag mig över mitt öde, men det visade sig att Toyota hjälpte mig på goodwill med min Avensis -02 1.8. Motorblocket är bytt. Ännu har inte olja förbrukats synligt, men då har jag inte kört vidare mycket heller.

Jag har ju även ett annat typfel, vibrationer i vissa hastigheter 30-50 km/h och 120+ km/h, som beror på en deformerad drivaxel. Men jag tycker att jag fått ytterligare en vibration sedan motorblocksbytet och det är när man startar från stillastående, särskilt om det är lite motlut. Finns det några andra som bytt motor och upplevt något liknande, eller finns det någon som har några andra idéer? Möjligen är tomgången något lägre än tidigare, kan det ha med saken att göra?

(Ja, jag borde ju förstås åka till Toyota istället, men dagarna är fullspäckade just nu)
troll1an
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 24 mar 2009, 21:20:03
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 1998
PostOrt: Katrineholm

Re: Avensis -02 med hög oljeförbrukning + motorblocksbyte.

Inlägg av troll1an »

Hallå! Kan det ev, vara så att en motorkudde sitter lös eller är dålig! ;)
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis -02 med hög oljeförbrukning + motorblocksbyte.

Inlägg av cheetah1 »

Satte dom dit ny koppling? Kan den eventuellt varit dålig?
Woffot
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 24 mar 2009, 20:15:56
Bilmodell: RAV4 -17, Avensis -11
PostOrt: Överkalix
Land (Country): Sverige

Re: Avensis -02 med hög oljeförbrukning + motorblocksbyte.

Inlägg av Woffot »

Ingen ny koppling (vilket de tyckte man kunde passa på att göra, när man ändå var där) men eftersom gamla kändes klockren struntade jag i det. Konpirationsteorin är ju förstås att de sabbat kopplingen, för att jag snålade. ;)
Woffot
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 24 mar 2009, 20:15:56
Bilmodell: RAV4 -17, Avensis -11
PostOrt: Överkalix
Land (Country): Sverige

Re: Avensis -02 med hög oljeförbrukning + motorblocksbyte.

Inlägg av Woffot »

Jag tog en rövare och åkte till Toyota på lunchen. Hinner man smygsurfa lite på jobbet, kanske man kan ta lite förlängd lunch också, tänkte jag. Det visar sig att en bult inte blivit ordentligt åtskruvad och det är motorn som hoppat runt lite. Killen i serviceluckan kom genast ut och kollade, körde in bilen i verkstaden och såg till att det blev åtgärdat på studs. Det är ju det man kan begära, och det är härligt när det blir så också.

Nu när jag körde iväg inser jag att kopplingen och lådan också påverkats av denna lösa bult. Under motorbytet hade man lånebil och hann bli lite van vid den, så jag reagerade inte direkt på skillnader i koppling och låda. Men efter åtdragandet kändes det tipp topp! Hoppas att detta inte inneburit extra slitage på delarna och jag har ju heller inte kört några många mil.

Skönt. Jag sitter gärna och gnäller på nätet några veckor innan jag gör något, men nu tog jag tag i det och det blev finemang.

Hoppas nu att de kommande 300 milen inte visar på någon märkbar oljeförbrukning!
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Avensis -02 med hög oljeförbrukning + motorblocksbyte.

Inlägg av Speedo »

Hur går det, fungerar det fortfarande bra?

Jag har också en Avensis -02 som jag köpte i Januari i år. Den har gått ungefär 11500mil nu, och blocket skall ha blivit bytt vid 9500mil. Vad jag märkt tar den ingen olja iaf.
Woffot
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 24 mar 2009, 20:15:56
Bilmodell: RAV4 -17, Avensis -11
PostOrt: Överkalix
Land (Country): Sverige

Re: Avensis -02 med hög oljeförbrukning + motorblocksbyte.

Inlägg av Woffot »

Det har gått rätt bra!

Nu har den visserligen slurpat i sig lite av oljan, från max till mittemellan max och min (kommer inte ihåg volym) sedan service i april och ganska många mil.

Så, den är inte torr på olja efter 270 mil som innan bytet, men lite verkar det ändå gå åt.
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Avensis -02 med hög oljeförbrukning + motorblocksbyte.

Inlägg av Speedo »

Ok, verkar vara inom mariginalerna. Har inte kollat så himla noga, men min verkar inte ha tagit märktbart mellan servicarna, 1år.
Skriv svar