Celica GT-Four st205 - Ingen spänning till bränslepumpen
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- Fnys
- Moderator
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Celica GT-Four st205 - Ingen spänning till bränslepumpen
Växlar upp i nedförsbacke, hinner nudda gaspedalen och sen dör motorn tvärt. Lyckas rulla bilen till vägrenen, stannar och där jag provar några ggr att starta den igen. Testar 3 gånger och den startar och går max ett varv, sen dör motorn tvärt igen. Bärgar den till garaget. Provar igen att starta den 3 gånger och nu vill den inte ens gå runt. Bara tuggar på startmotorn. Mäter i bagageutrymmet på bränslepumpen och den får ingen spänning. Spänning finns fram till EFI-relä. Alla säkringar är hela samt EFI-reläet i motorutrymmets säkringsbox.
Har någon en gissning vad som kan vara fel eller vart jag ska fortsätta felsöka någonstans?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4793
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica GT-Four st205 - Ingen spänning till bränslepumpen
Ingen eftermonterad imobilizer som spökar ? inga felkoder lagrade ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 445
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
- Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
- Årsmodell: 0
- PostOrt: Gävle Gräddö
- Land (Country): Håkan
Re: Celica GT-Four st205 - Ingen spänning till bränslepumpen
Hade bärgaren sån där dolly? tänkte på 4wd
kamrem hel?
kamrem hel?
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0
Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0
Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
- Fnys
- Moderator
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Celica GT-Four st205 - Ingen spänning till bränslepumpen
Ingen imobilizer och inga lagrade felkoderGlenn skrev:Ingen eftermonterad imobilizer som spökar ? inga felkoder lagrade ?
Japp! Bakhjulen i dolly. Kamrem är hel.GT4-R skrev:Hade bärgaren sån där dolly? tänkte på 4wd
kamrem hel?
Ska felsöka mera i slutet av veckan.Håller er uppdaterade.
Tack för hjälpen så här långt...
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
-
- Inlägg: 1494
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
- Bilmodell: CELICA GT-FOUR
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Nyköping
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Johan
- Ort: NYK
Re: Celica GT-Four st205 - Ingen spänning till bränslepumpen
Går inte start motorn runt? Laddar generatorn ordentligt? Har du batteriet i bagageutrymmet?
Pröva en med att dra direkt plus med switch från batterier till bränsle pumpen och se om pumpen går runt!
Pröva en med att dra direkt plus med switch från batterier till bränsle pumpen och se om pumpen går runt!
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Top Secret Racing
- Fnys
- Moderator
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Celica GT-Four st205 - Ingen spänning till bränslepumpen
Har tagit ett litet steg framåt i felsökningen:
Direktmatade kabeln till bränslepumpen i bagageutrymmet och då startade motorn precis som vanligt så alltså någonstans mellan EFI-säkringen i motorutrymmet och bränslepumpen har det hänt något...
Elschemat ovan är från manual: Toyota - ST205 - Repair Manual - Chassis and Body (RM399E)
Finns det någon här som är duktig på bilel?
Jag behöver dels hjälp med att lokalisera vart 2 av reläerna finns:
Direktmatade kabeln till bränslepumpen i bagageutrymmet och då startade motorn precis som vanligt så alltså någonstans mellan EFI-säkringen i motorutrymmet och bränslepumpen har det hänt något...
Elschemat ovan är från manual: Toyota - ST205 - Repair Manual - Chassis and Body (RM399E)
Finns det någon här som är duktig på bilel?
Jag behöver dels hjälp med att lokalisera vart 2 av reläerna finns:
- C5 circuit opening relay
- Fuel pump relay
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1716
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Celica GT-Four st205 - Ingen spänning till bränslepumpen
Circuit opening relayet brukar väl sitta "på" ECU'n.
Är du säker på att du inte har någon startspärr? Det trodde jag att alla sådär nya bilar hade.För det låter nästan som om det är nåt knas med den.
Har du nå spänning på Fp-stiftet i diagnostikboxen?
Är du säker på att du inte har någon startspärr? Det trodde jag att alla sådär nya bilar hade.För det låter nästan som om det är nåt knas med den.
Har du nå spänning på Fp-stiftet i diagnostikboxen?
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
- Fnys
- Moderator
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Celica GT-Four st205 - Ingen spänning till bränslepumpen
Har en EWD-bok hemma för 1996 års Celica men för den amerikanska marknaden och dom 2 motoralternativen som fanns (5s-fe och 7a-fe) och där hittade jag en bild som visar att Circuit opening relay-reläet sitter på den plats som du säger:Johnny Blade skrev:Circuit opening relayet brukar väl sitta "på" ECU'n.
Jag har tagit bort panel, lyst med lampa och letat men har svårt att se den. Ser den ut som ett "vanligt" relä eller är det någon större, fyrkantig plastask?
Tyvärr finns det ingen info vart den tredje reläet (Fuel Pump Relay) finns då det reläet bara verkar finnas på st205
Eventuellt måste jag be om förlåtelse. Jag är faktiskt inte säker på om jag har startspärr eller inte. Antog det eftersom att om man har det ska det väl vara elektronik i nycklarna och såhär ser mina ut:Johnny Blade skrev:Är du säker på att du inte har någon startspärr? Det trodde jag att alla sådär nya bilar hade. För det låter nästan som om det är nåt knas med den.
Jag har även provat alla 3 nycklarna och ingen lycka med någon
Ingen spänning på Fp-stiften varken med tändningen på eller avslagen.Johnny Blade skrev:Har du nå spänning på Fp-stiftet i diagnostikboxen?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
-
- Inlägg: 1494
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
- Bilmodell: CELICA GT-FOUR
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Nyköping
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Johan
- Ort: NYK
Re: Celica GT-Four st205 - Ingen spänning till bränslepumpen
Fnys skrev:Har tagit ett litet steg framåt i felsökningen:
Direktmatade kabeln till bränslepumpen i bagageutrymmet och då startade motorn precis som vanligt så alltså någonstans mellan EFI-säkringen i motorutrymmet och bränslepumpen har det hänt något...
Elschemat ovan är från manual: Toyota - ST205 - Repair Manual - Chassis and Body (RM399E)
Finns det någon här som är duktig på bilel?
Jag behöver dels hjälp med att lokalisera vart 2 av reläerna finns:
- C5 circuit opening relay
- Fuel pump relay
Kanon något kabelbrott eller liknande! glapp kontakt! eller fixa ett nytt relä och koppla själv! som man gör när man bygger bränslesystem.
Annars bara köra med switch så länge!
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Top Secret Racing
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4793
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica GT-Four st205 - Ingen spänning till bränslepumpen
"Sådär nya" ? 19 år gamla ?Johnny Blade skrev: Är du säker på att du inte har någon startspärr? Det trodde jag att alla sådär nya bilar hade.För det låter nästan som om det är nåt knas med den.
Men nej, den har ingen startspärr original, tror T23'orna har det dock.
Det finns beskrivet i manualen (servicemanualen) var alla reläer (och boxar) sitter, typ karta, har för mej det är ett eget kapitel, svagt minne av att det är i början av "elsystemboken" ? ..var några år sen jag var där och letade..Fnys skrev: Jag behöver dels hjälp med att lokalisera vart 2 av reläerna finns:
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se