misstänkt ljud från vattenpump

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
stahre87
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 21 mar 2015, 09:49:51
Bilmodell: carina
Årsmodell: 1993
PostOrt: uppsala
Land (Country): Sverige

misstänkt ljud från vattenpump

Inlägg av stahre87 »

Har en slit o släng bil, en Carina E automat från 1993. Haft den i typ ett halvår. Går fint osv. Besiktning förra veckan utan.anm. Men missljud från vad jag tror vattenpump. Låter som något lagerljud/rasslande.
Vad gäller på dessa bilar? Läste någonstans att om vattenpumpen skulle gå sönder händer inget direkt med motorn, alltså att den inte kan skära ihop fullständigt?
Är det lätt gjort att byta den själv? Vad ska man tänka på då?
Kammen är bytt, men inte pumpen
limppa
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 20 feb 2015, 07:21:04
Bilmodell: Carina II
Årsmodell: 1986
PostOrt: Lovisa
Land (Country): Finland
Ort: Lovisa, Finland

Re: misstänkt ljud från vattenpump

Inlägg av limppa »

njaa... Har du 2 litrarn så blir det tråkigt. Vattenpumpen sitter på kammen...
1,6:an o 1,8:an driver pumpen via serpentinremmen, ingen större katastrof om pumpen skär men på vägen blir du.
Kommer det glykol redan från skvallerhålet på pumpen. Tecken på att lagret o packningen gett efter.
Detta är enkla grejor, gjorda för att servas o köras. Vattenpumps bytet i 1,6 o 1,8 gör hemmamekanikern lätt. 2 litrarn lite mer jobb.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: misstänkt ljud från vattenpump

Inlägg av Glenn »

du kan ju alltid tillfälligt koppla loss multiremmen för att se om det är nåt där som rasslar, tex spännaren.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
stahre87
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 21 mar 2015, 09:49:51
Bilmodell: carina
Årsmodell: 1993
PostOrt: uppsala
Land (Country): Sverige

Re: misstänkt ljud från vattenpump

Inlägg av stahre87 »

Vad brukar ett byte av vattenpumpen kosta ca, såklart är det olika från mek till mek men ca. Betalade 6000 för bilen, med nya sommardäck så har inte lust att lägga ner flera tusen...
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1626
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: misstänkt ljud från vattenpump

Inlägg av Neblade »

stahre87 skrev:Vad brukar ett byte av vattenpumpen kosta ca, såklart är det olika från mek till mek men ca. Betalade 6000 för bilen, med nya sommardäck så har inte lust att lägga ner flera tusen...

Hittar du någon vän i närheten som kan hjälpa till att byta så kostar väl pumpen under 1000 kr (är det denna? tex hos mekonomen.)

Men bytet på verkstad kostar nog cirka 2000 kr i bara arbetet skulle jag gissa? Det är nästan lika jobbigt som att byta kamrem, man lossar samma saker. Därför brukar man ju rekommendera att man byter vattenpump varannan gång man byter kamrem på 3S-motorerna.
Bästa sättet att få veta pris är väl att kontakta ett antal olika verkstäder, jämför Toyota mot andra. Toyotas vattenpump kanske är dyrare, men de kanske byter de där pumparna på ren rutin = snabbare?



edit: Men kolla först om det verkligen är pumpen? Det är inte lagret i generatorn eller något annat som är på väg att ge sig? Kolla det enkla först om du inte redan gjort det.

Bytte du kamrem själv? I sådant fall klarar du säkert av att byta vattenpumpen själv också!
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: misstänkt ljud från vattenpump

Inlägg av Glenn »

Toyota själva byter dock varken spännare eller vattenpump på rutin när dom byter kamrem, jag fick specifikt be om att dom skulle byta spännaren också, vattenpumpen skioppade jag dock då det typ dubblade kostnaden.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
stahre87
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 21 mar 2015, 09:49:51
Bilmodell: carina
Årsmodell: 1993
PostOrt: uppsala
Land (Country): Sverige

Re: misstänkt ljud från vattenpump

Inlägg av stahre87 »

Jag har inte skruvat så mycket själv, så känner mig osäker på att byta själv. Nej, köpte bilen av min svågers bror för en billig peng vet att kamremmen är bytt för inte så länge sen på auk.Toyota mek. Dock inte Pumpen. Jag kan inte med säkerhet lokalisera ljudet heller. Nedanför generator, eller kring generatorn i alla fall. Sitter vattenpumpen så man lätt kan se den?

Kanske lättare att åka förbi någon verkstad och kolla om dom kan höra sig till vad som låter
Skriv svar