problem kylsystem corolla 94

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
goines
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 03 jan 2013, 10:47:43
Bilmodell: Corolla Ginza
Årsmodell: 1994

problem kylsystem corolla 94

Inlägg av goines »

Hej,

Har letat runt och hittat lite matnyttigt men inget direkt som jag kan avända mig av. Finns svaren på mina frågor peka gärna ut länken till det inlägget.

bilen:
Toyota corolla 1994 4a-Fe motor.


I korthet:
Måndag eftermidag. Frun sade att värmesystemet inte fungerar och kupén är kall sedan i torsdags - dvs 4 dagar tidigare. Kanske fläkten inte fungerade alls - inte säker.
På vägen hem senare på måndagkvällen så stanna bilen helt. Bilen gick inte at starta och tomt batteri - eller inga lampor fungerade så förmodligen batteriet. Dessutom tyckte hon motorn låtit konstigt precis innan.

Bogsering till verkstan. Dagen efter testar verkstan bilen. Den startar, han kör en runda och konstaterar att det "rinner ut" kylarvätska ur kylaren.

Jag tar hem bilen. Detta var en månad sedan.

I går:
Bilen startar men batteriet dåligt. Efter externladdning är detta inte något problem längre. Visst, batteriet är nog gammalt och behövs kanske bytas ändå. JAg verifierade laddaren i bilen också och det verkar fungera som det ska.

Startar jag bilen nu så ser jag inte något läckage av kylarvätska. Det rinner inte ut och tar jag av locket på kylaren är det fortfarande nivå efter några minuters körning så något flöde ser jag inte (jag väntade tills motorn var kall). Både till och frånslang till kylaren blir båda hyfsat varma men inte brännheta, klämmer jag på dem är de ganska svampiga och absolut inte fasta vilket jag skulle tro de skulle vara under tryck. kupevärmen fungerar också. Kyltemperaturindikeringen inne i bilen går inte upp till mer än mitten. Oljan ser fräsh ut och inte mjölkvit.

Jag är ganska säker att det är ett litet hål på kylaren Det ligger lite spill och jag tror inte det är jag som spillt när jag kollat.
Därmed tror jag att det har runnit ut så mycket att det förmodligen blivit överhettat när min fru körde.

Så förrutom lite spill kan jag inte verifiera något av ovan fel.
Jag är ganska säker på att något är galet.

Några frågor jag behöver hjälp med.

1 Om värme kommer i kupen. Då måste vatten pumpen fungera eller hur?

2 Om termostat eller cirkulationen inte fungerar . Hur påverkar det temperaturkivaren som jag kan läsa av inne i bilen. Den ger ett lagom utslag mitt emellan max och min efter ca 10 minuters körning. Men om givaren sitter i kalla kylar värska och kylarvätskan inte cirkulerar så kommer den aldrig att visa hög temperatur?

3Fläkten som sitter på kylaren går inte igång. Jag har kontrollerat coling fan relay och fan fuse. KAn jag testa fläkten i sig på något sätt?
Kanske bara externmata den med 12V ? Vad är det som triggar igång denna? Kylarvätsketemperaturen antar jag!

4 Jag tror fortfarande att termostaten är trasig och tänkte ge mig på att byta denna. Det var inte så dyrt och verkar görbatt för mig. KAn jag testa den gamla innan/efter jag plockat av den på något mer sätt? Eftersom jag tror att bilen varit för varm och då tolkar jag forumet att termostaten med största sannolikhet är trasig.

5 Något annat förslag på vad jag kan prova och kontrollera innan jag ger mig på att byta delar? Alla tips är av intresse. Ska jag köra en längre sträcka och se vad som händer eller ska jag börja byta grejor?




tacksam för svar på mina ovan frågor
mvh
/Gustav
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: problem kylsystem corolla 94

Inlägg av Dale »

  1. Även om vattenpumpen inte fungerar så finns det lite självcirkulation.
  2. Är det för lite kylvätska så ligger temperaturgivaren i "luften" och kan då sticka iväg upp i topp. Det blir väldans varmt om inte kylvätskan finns där och kyler.
  3. Fläkten styrs av en elektrisk termostatbrytare som slår till när det börjar bli för varmt.
  4. Testa den gamla termostaten görs enklast att du tar en kastrull med vatten och en termometer och "kokar" termostaten. När temperaturen kommer upp så skall termostaten öppna och då kollar du på termometern vid vilken temperatur det är. Borde vara någonstans mellan 80-95 grader.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 475
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00, Corolla 1.6 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: problem kylsystem corolla 94

Inlägg av Nizzehult »

Har du någon typ av cirkulation så kommer det slutligen varmluft i kupén.
Det gör det däremot inte om man har en luftficka, ispropp eller om termostaten inte öppnar alls.
Jag gissar på att första gången varmluften försvann så var det en ispropp, var det svinkallt då?

En helt paj vattenpump brukar låta rätt illa (och läcka). Peta på remhjulet med en mejsel, ska vara helt stumt i sidled! Vanligaste felet på vattenpumpar är lagerglapp/läckage men i sällsynta fall kan hela skovelhjulet i pumpen lossna men då brukar det ändå höras att det ligger nåt där och skramlar.
Finns det ett litet läckage i kylsystemet så byggs inte det behövliga övertrycket upp för att termostaten ska öppna rätt osv. Finns det övertryck när du (försiktigt) öppnar locket när den är varm? Börja därför med att fixa det. Kolla även packningen i kylarlocket så att den inte är skadad.

Sedan kan det vara så i ditt fall att termostaten bara öppnar lite grann och att byta den är ingen svår operation.
Att koka upp termostaten är enklaste sättet att testa den men man måste beakta att termostaten faktiskt normalt jobbar under tryck och då gäller lite andra termodynamiska lagar.
Kolla också så att du har tillräckligt med glykol så att det inte har varit ispropp(ar) som varit boven.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
goines
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 03 jan 2013, 10:47:43
Bilmodell: Corolla Ginza
Årsmodell: 1994

Re: problem kylsystem corolla 94

Inlägg av goines »

Hupp,

tack för era svar.

Jag vet att kylaren läcker nu. Det har jag själv konstaterat. Den är avplockad samt även termostaten är bortplockad.

I morgon förhoppningsvis så köper jag en ny kylare samt en ny termostat.
Jag ska koka termostaten för skojs skull men just nu har jag ingen gryta jag är villig att offra för giftiga komponenter. Kanske kan jag ta vattenkokaren och hälla kokande vatten på den?

Jag provade även det som haynes kallar ECT. dvs den givaren som sitter i samma hus som termostaten. Den var ledande vid rumstemperatur. Den ska visa avbrott vid 80+ grader. Jag får dock inte bort den från termostathuset så jag funderar på att koka hela klumpen.

Jag hör inget ovanligt ljud från vattenpumpen eller motorn i övrigt.
Efter driftsatt motorn under några minuter så är det inte mkt tryck när jag tar av locket. Lite fizz och fräs men inte mkt tilll tryck.

Jag återkommer när jag bytt kylaren och termostaten.

Fråga: Vad ska jag fylla i min nya kylare? Glygol eller kylarvätska? Det verkar finnas olika - röd/grön etc...

Jag tömde bara kylaren och inte motorblocket för jag hittar inte rätt skruv. Haynes bilder är inte de bästa och i det här fallet verkar det inte vara min bil som använts för dessa bilder. Det som kom ur kylaren var iaf blått eller blågrönt.

tack
/GUstav
goines
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 03 jan 2013, 10:47:43
Bilmodell: Corolla Ginza
Årsmodell: 1994

Re: problem kylsystem corolla 94

Inlägg av goines »

Hej igen,

Glömde 2 saker...

1 När jag tog av kylaren sprack dämparna / gummihattarna längst nere. Dessa ser inte uta tt följa med på många kylare. Hittar inte dessa som lösa delar i bildelsbutikerna. Något förslag eller vad heter dessa?

2 JAg har sett en kylare vid namn NRF för 600-700kr. Det är billigare än många begagnade alternativ. Någon som har någon erfarenhet av dessa. Är dessa ok eller får man vad man betalar för?

tack
/GUstav
goines
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 03 jan 2013, 10:47:43
Bilmodell: Corolla Ginza
Årsmodell: 1994

Re: problem kylsystem corolla 94

Inlägg av goines »

Så, äntligen allt på plats.

Dock ger jag upp för idag. Kylare, termostat, temperatur switch monterat. Dropp dropp från termostathuset.

Jag testade både gammal och ny termostat och båda öppnar sig så den gamla var nog hel.

Med förpackningen till den nya fick jag et antal extra platta packningar som inte sat på plats när jag tog bort den gamla. Det enda jag satte på var den gummipackning som satt på termostaten i sig. Jag antar att dessa kanske var till en annan bilmodell...

Ska prova igen men tills dess:
Någon som har tips på att få termostathuset tätt? Ska jag täta med något fett eller annat?

tack
/Gustav
Skriv svar