Toyota rissne mäter däckstryck utan att se däcket...?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
pehrs
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 30 maj 2012, 11:44:14
Årsmodell: 0

Toyota rissne mäter däckstryck utan att se däcket...?

Inlägg av pehrs »

Lämnade in min Avensis för service på Toyota i Rissne, och fick tillbaka ett vackert protokoll där allt var ikryssat snyggt och prydligt. Verkstaden har till och med mätt trycket i däcken. Så trevligt...

Tyvärr så sitter det en hundbur monterad bak i min bil, vilket gör det till ett litet projekt att nå reservdäcket. Men på något obegripligt sätt så har mekanikern lyckats mäta trycket i däcket utan att demontera buren... Man har även mätt fel på 0.3 bar...

Detta är naturligtvis en struntsak, men nu sitter jag och tittar på denna fina lista med utförda besiktningspunkter och undrar hur många fler som har kryssats i utan att göras. Är detta normalt hos Toyota verkstäder? Måste man gå igenom och kontrollera att alla besiktningspunkter har gjorts i efterhand? Varför kan man inte bara skriva att man inte kom åt däcket?
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Toyota rissne mäter däckstryck utan att se däcket...?

Inlägg av KACE80 »

Peugeot är tyvärr ännu värre, just därför så köper jag mina mindre servicedelar till min Peugeot hos Toyota numera!

De "fyller/toppar upp" spolarvätskan vid varje service, och vid ett tillfälle då jag började bli besviken på dem så testade jag dem lite ;)
Det blev även min sista gång jag lämnade in min bil där.

Jag fyllde upp min behållare till ABSOLUTA MAX och de hade på något obeskrivligt sätt påstått sig enligt protokollet ha lyckats fylla i den där jäkla litern "som dom alltid gör vid service" hette det :evil: !
Fy för farao vad arg jag blev, tack å hej!

Jo vid en tidigare service så hade jag plockat bort mitt reservhjul å på ett lika mirakulöst sätt så hade de lyckats mäta och kontrollera detta hjul så just då låg på vinden :thumbdown: :evil: :evil: :evil: !

Jag ville bara ge dig en jämförelse på något ännu mer horribelt :D

Anton
pehrs
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 30 maj 2012, 11:44:14
Årsmodell: 0

Re: Toyota rissne mäter däckstryck utan att se däcket...?

Inlägg av pehrs »

Och idag, efter kanske 50 mil så kommer "Oil maint reqd" meddelandet. Det är ju så man undrar om de gjorde någonting på den där servicen.... *suck*

Det finns uppenbarligen värre klåpare, men jag trodde faktiskt bättre om Toyota.
Användarens profilbild
YarisMek
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 14 okt 2011, 19:00:56
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010
Land (Country): Sverige

Re: Toyota rissne mäter däckstryck utan att se däcket...?

Inlägg av YarisMek »

Kan ej säga om verkstäder upp mot landet, men vet iallafall verkstäder runt om här i småland att riktiga Toyota verkstäder tar det seriöst o gör allt från läsa/radera felkoder till smörja torkarblad armen vid varje service (några saker extra som är bra).

Reservhjulet ser jag alltid trycket på, om det är ej blockerad med en hundbur som är bundet fast. Då skriver jag på arbetsorder att kunden får själv se den. Jag gör iallafall alltid allt på service papper o lite till (saker jag vet måste / bra att se över). Speciellt med felkods radering på nya bilar.

De med spolarvätska, de e verkstad till verkstad. Själv brukar jag hälla vatten först, o om de går mer än 0,8-1,5L så fyller jag spolarvätska. Men brukar se bagaget innan o se att kunden inte har sin egen vätska.

Sen att man glömmer service lampa på Toyota diesel se får man va trött. Det är helt vilken vana man har o göra saker.

Själv jobbar jag på Toyota verkstad (några andra märken med), o vet vad man måste göra, o vad man måste göra extra som inte är med service papper.
Skriv svar