Koppling TE72 Corolla Liftback -82

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Ahlgren88
Inlägg: 82
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 20:18:44
Bilmodell: Corolla Starlet
Årsmodell: 82
Ort: Kalmar

Re: Koppling TE72 Corolla Liftback -82

Inlägg av Ahlgren88 »

Johnny Blade skrev:200mm och 21splines,Ja det känns bekant.Bra pris för ett kit också.
En anledning att inte TE72 står med är väl att dom inte har den modellen i listorna, + att det ju inte passar riktigt (urtrampningslagret.
Just det ja. Det måste jag köpa till ett. Men tycker priset verkar ruskigt bra.

Men i ett kopplingskit. Ingår Lameller/tryckplatta/urtrampningslager i den? ( Alltså allt för att byta en koppling komplett)?
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1716
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Koppling TE72 Corolla Liftback -82

Inlägg av Johnny Blade »

Ja, det är dom tre sakerna.Det är ju inte säkert att urtramningslagret behöver bytas.
Hur är det nu,är det några missljud när du trycker ner pedalen?
Sen så skulle jag satsa på att byta pilotlagret i veven samtidigt,alltså "stödlagret" för ingående axeln i lådan.Det brukar inte kosta mycket alls.
Det är det som heter 90363-12003.
http://www.toyodiy.com/parts/p_E_1981_T ... _1301.html
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Ahlgren88
Inlägg: 82
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 20:18:44
Bilmodell: Corolla Starlet
Årsmodell: 82
Ort: Kalmar

Re: Koppling TE72 Corolla Liftback -82

Inlägg av Ahlgren88 »

Johnny Blade skrev:Ja, det är dom tre sakerna.Det är ju inte säkert att urtramningslagret behöver bytas.
Hur är det nu,är det några missljud när du trycker ner pedalen?
Sen så skulle jag satsa på att byta pilotlagret i veven samtidigt,alltså "stödlagret" för ingående axeln i lådan.Det brukar inte kosta mycket alls.
Det är det som heter 90363-12003.
http://www.toyodiy.com/parts/p_E_1981_T ... _1301.html

Just det. De har du rätt i.

Sen snackade jag med en polare som sa nåt om någon packning som var viktig att byta så att inte olja skulle rinna ut. men det var på en volvo. Kanske inte gäller på en toyota?

Men det är väl egentligen det man bör byta?Kopplingssats + pilotlager när man är där och pillar?

Urtrampningslager kanske inte är dumt att byta när man ändå är där eller? Men några missljud angående det hör jag inte. Inte mer än att det knarrar/gnisslar lite när man trycker ner kopplingspedalen :)
Ahlgren88
Inlägg: 82
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 20:18:44
Bilmodell: Corolla Starlet
Årsmodell: 82
Ort: Kalmar

Re: Koppling TE72 Corolla Liftback -82

Inlägg av Ahlgren88 »

Johnny Blade skrev:Ja, det är dom tre sakerna.Det är ju inte säkert att urtramningslagret behöver bytas.
Hur är det nu,är det några missljud när du trycker ner pedalen?
Sen så skulle jag satsa på att byta pilotlagret i veven samtidigt,alltså "stödlagret" för ingående axeln i lådan.Det brukar inte kosta mycket alls.
Det är det som heter 90363-12003.
http://www.toyodiy.com/parts/p_E_1981_T ... _1301.html

Tror nästan jag tar och beställer ett urtrampningslager med. Bilen lär ju ha gått de där 17 000milen utan att kopplingen eller urtrampningslagret bytts. Eller vad säger du?
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1716
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Koppling TE72 Corolla Liftback -82

Inlägg av Johnny Blade »

Jo,det är ju smart att byta.Man vet ju inte,det lagret kan ju hålla lika länge till (det belastas ju bara när man kopplar ur).
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Ahlgren88
Inlägg: 82
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 20:18:44
Bilmodell: Corolla Starlet
Årsmodell: 82
Ort: Kalmar

Re: Koppling TE72 Corolla Liftback -82

Inlägg av Ahlgren88 »

Johnny Blade skrev:Jo,det är ju smart att byta.Man vet ju inte,det lagret kan ju hålla lika länge till (det belastas ju bara när man kopplar ur).

Jo precis. Men jag beställde en annan lite dyrare kopplingssats än den som jag visade. Där ingick urtrampningslagret. Samt att den satsen var till min bil :) Så jag passar på att byta hela kitet + pilotlagret.

Är ju en äldre herre som haft bilen sedan den var ny. Så det är nog inte omöjligt att han "slirat" lite på kopplingen.
Skriv svar