Previa-94 spräckt topp eller trasig topplockspacking?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
bnkt
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 14:05:22
Bilmodell: Previa
Årsmodell: 94
PostOrt: Arboga

Previa-94 spräckt topp eller trasig topplockspacking?

Inlägg av bnkt »

Hej.

Jag skrev ett inlägg för några dagar sen om min Previa som bara gick på 3 cylindrar i 10-15 sekunder vid kallstart. Dessvärre tror jag att jag har hittat problemet. Antagligen kommer det in kylarvatten i en cylinder som gör att den inte går på alla fyra direkt.Dessutom ryker det lite vitt i någon minut. Finns det nån toyotamek som har någon slags erfarenhet i detta ämnet? Brukar packningen gå eller spricker topplocken?

DEt känns lite tråkigt om jag måste riva bort toppen med tanke på var motorn sitter.... Läste i min Hayneshandbok och där står att motorn måste sänkas för att toppen ska kunna tas bort.

Alla tips och råd mottages tacksamt!!! Finns det någon nödlösning som kan funka ett tag då jag står upp till armhålorna i jobb just nu och inte har tid att skruva? Verkstad vore ju skönt om någon annan betalade..... :mrgreen:
bnkt
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 14:05:22
Bilmodell: Previa
Årsmodell: 94
PostOrt: Arboga

Re: Previa-94 spräckt topp eller trasig topplockspacking?

Inlägg av bnkt »

Nu fattar jag ingenting. Efter tre-fyra dagar slutade motorn gå på tre cylindrar vid kallstart och det försvinner inget kylarvatten..... :?

Får nog kolla bränslesystemet ändå. Se ett annat inlägg:
http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =10&t=2392
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Previa-94 spräckt topp eller trasig topplockspacking?

Inlägg av KACE80 »

Har man brusten toppackning så brukar det inte hjälpa att motorn är varm utan det ryker mer eller mindre konstant vit rök...
Tänkte på det du skrev om att det ryker en liten stund men det gör ju de flesta bilar men försvinner när arbetstemperaturen gått upp.
Ante.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Previa-94 spräckt topp eller trasig topplockspacking?

Inlägg av cheetah1 »

Är det kallt ute kan det ryka vitt länge länge, under typ -10 ryker det hela tiden, så det är inget onormalt att det ryker lite vitt direkt vid starten och sen i några minuter.
Skriv svar