kammar
- Elof_power
- Inlägg: 242
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 13:20:59
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: kumla
- Land (Country): Sverige
- Ort: Kumla
Re: kammar
Har ingen egen erfarenhet men det jag har hört är väl att det ger några bonus hästar iaf. Det kanske rör sig i runda slängar om ~10hk +-3hk på en helt original bil sen ger det väl lite mer om man har andra modds.. Men det finns säkert några andra som har mer koll. Men ändra topicen kanske fler svarar Tex "3s-Ge Kammar i 3s-Gte topp.?"
Mvh
""Johan "Elof" Elofsson
Mvh
""Johan "Elof" Elofsson
- Jonex
- Inlägg: 553
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
- Bilmodell: Celica GT-Four st165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Smedjebacken
- Land (Country): Swe
- Ort: Smb, Dalarna
Re: kammar
På Gen1 3S-GTE ( St165 ) så specas kammarna till 232 grader , att jämföra med 3S-GE som har 240 grader.
Det är ingen jätteskillnad, men durationen är lite längre på GTi-kammarna. Men det är ändå väldigt snälla kammar i sammanhanget.
10 hk i skillnad tycker jag låter mycket.
Siktar man på att få bättre respons på motorn genom att bara byta kammar så skulle jag nog valt HKS 260 graders eller liknande.
Men då vill man ju helst ha shimslösa lyftare också.
Det är ingen jätteskillnad, men durationen är lite längre på GTi-kammarna. Men det är ändå väldigt snälla kammar i sammanhanget.
10 hk i skillnad tycker jag låter mycket.
Siktar man på att få bättre respons på motorn genom att bara byta kammar så skulle jag nog valt HKS 260 graders eller liknande.
Men då vill man ju helst ha shimslösa lyftare också.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Re: kammar
Visst blir det märkbar skillnad. Jag gjorde ett sånt byte på på en gen1 topp för länge sen och det märktes en förbättring på högre varvtal. Den blev lite mer varv-villig.
Det lär inte bli några stora förändringar på toppeffekt, det är som sagt inga vassa kammar. Men det är en enkel och billig modd så om man ändå pillar med toppen tycker jag det är värt att sätta i ett par GTI kammar.
Det lär inte bli några stora förändringar på toppeffekt, det är som sagt inga vassa kammar. Men det är en enkel och billig modd så om man ändå pillar med toppen tycker jag det är värt att sätta i ett par GTI kammar.
Anders "Behr" Svanberg
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
-
- Pay User
- Inlägg: 209
- Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Östersund
- Land (Country): Sverige
- Ort: Östersund
Re: kammar
Kidnappar tråden en aning. Tvärtom då? Någon som testat turbo-kammar i sugmotorn? Förstår att man tappar toppeffekt, men vinner man vrid?
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
- Jonex
- Inlägg: 553
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
- Bilmodell: Celica GT-Four st165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Smedjebacken
- Land (Country): Swe
- Ort: Smb, Dalarna
Re: kammar
Det tror jag inte , GTi-kammarna är ju lite vassare , och det är av en anledning , den motorn skulle vara slö utan dom bättre kammarna.Codriver skrev:Kidnappar tråden en aning. Tvärtom då? Någon som testat turbo-kammar i sugmotorn? Förstår att man tappar toppeffekt, men vinner man vrid?
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71