Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
NetNeoN skrev:Ang spridarna är dom 440cc klarar vell ca 300hk vet inte exakt när dom bottnar.
Orginalspridarna (540cc) till ST205 bottnar då redan efter lite påskruvat ladd.
Någon sa att de går 0,5 l bensin till 100 hk per minut = 500cm3/100hk = 5cc = 1hk. Bränslet har en utfyllnadsgrad på 90% = 0,9.
(540 cc x 4 spridare x 0,9) / 5 = 388,8 hk. Men inte tror jag att jag har det i kärran. De blir säkert en massa förluster hit å dit med.
NetNeoN skrev:Ang spridarna är dom 440cc klarar vell ca 300hk vet inte exakt när dom bottnar.
Orginalspridarna (540cc) till ST205 bottnar då redan efter lite påskruvat ladd.
Någon sa att de går 0,5 l bensin till 100 hk per minut = 500cm3/100hk = 5cc = 1hk. Bränslet har en utfyllnadsgrad på 90% = 0,9.
(540 cc x 4 spridare x 0,9) / 5 = 388,8 hk. Men inte tror jag att jag har det i kärran. De blir säkert en massa förluster hit å dit med.
NetNeoN skrev:Ang spridarna är dom 440cc klarar vell ca 300hk vet inte exakt när dom bottnar.
Orginalspridarna (540cc) till ST205 bottnar då redan efter lite påskruvat ladd.
Någon sa att de går 0,5 l bensin till 100 hk per minut = 500cm3/100hk = 5cc = 1hk. Bränslet har en utfyllnadsgrad på 90% = 0,9.
(540 cc x 4 spridare x 0,9) / 5 = 388,8 hk. Men inte tror jag att jag har det i kärran. De blir säkert en massa förluster hit å dit med.
hehe jo
Hitta en bättre formel som troligtvis stämmer bättre. Bränslespridarnas max hk * = (Spridarnas flödesvärde (cc/min) x Antal spridare x Duty cycle) / (BSFC x 10.5)
Blir då (540x4x1)/0,65*10,5)=316hk. Kolla på http://toyotaclubsweden.com/wiki/index. ... e=Spridare där jag hittat och klippt ihop lite mer info. Ska trolla in ett formulär liknande det jag har på http://toyotaclubsweden.com/wiki/index. ... t_h.C3.A4r senare så man kan peta in å klicka runt lite.
Dale skrev:Hitta en bättre formel som troligtvis stämmer bättre. Bränslespridarnas max hk * = (Spridarnas flödesvärde (cc/min) x Antal spridare x Duty cycle) / (BSFC x 10.5)
Blir då (540x4x1)/0,65*10,5)=316hk. Kolla på http://toyotaclubsweden.com/wiki/index. ... e=Spridare där jag hittat och klippt ihop lite mer info. Ska trolla in ett formulär liknande det jag har på http://toyotaclubsweden.com/wiki/index. ... t_h.C3.A4r senare så man kan peta in å klicka runt lite.
Dale skrev:Orginalspridarna (540cc) till ST205 bottnar då redan efter lite påskruvat ladd.
Det stämmer bra att dom bottnar, men har du kollat hur fet blandning du har då?
Laddar man ca 1,2bar på en gen3 motor så brukar du få en AFR på ca 10-10,5:1
Detsamma gäller gen2 motorer på 1 bars laddtryck.
Dale skrev:Orginalspridarna (540cc) till ST205 bottnar då redan efter lite påskruvat ladd.
Det stämmer bra att dom bottnar, men har du kollat hur fet blandning du har då?
Laddar man ca 1,2bar på en gen3 motor så brukar du få en AFR på ca 10-10,5:1
Detsamma gäller gen2 motorer på 1 bars laddtryck.
Tror jag har fet blandning. Bra så inte man bränner nått.
Vet frexten inte hur man mäter fetheten. AFR? Hmm, måste Googla lite.
Dale skrev:Hitta en bättre formel som troligtvis stämmer bättre. Bränslespridarnas max hk * = (Spridarnas flödesvärde (cc/min) x Antal spridare x Duty cycle) / (BSFC x 10.5)
Blir då (540x4x1)/0,65*10,5)=316hk. Kolla på http://toyotaclubsweden.com/wiki/index. ... e=Spridare där jag hittat och klippt ihop lite mer info. Ska trolla in ett formulär liknande det jag har på http://toyotaclubsweden.com/wiki/index. ... t_h.C3.A4r senare så man kan peta in å klicka runt lite.