Verstad som bytt saker utöver avtalad service

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Verstad som bytt saker utöver avtalad service

Inlägg av Dale »

Hitta mer intressant. http://www.kbv.nu/repvillkor.aspx där man kan läsa.

Uppgiften skall lämnas innan uppdraget påbörjas och noteras på beställningen. Om ungefärlig prisuppgift lämnas får denna inte överskridas mer än 15 % docks högst 1 000 kr såvida inte annan prisgräns avtalats. Har kunden angivit ett högsta pris (pristak) får detta ej överskridas. Denna punkt gäller inte för näringsidkare vars bilar har en totalvikt på över 3 500 kg.

Betalar inte kunden vid avhämtningen vad verkstaden har att fordra på grund av uppdraget, får verkstaden hålla kvar fordonet till dess att verkstaden fått betalt eller, vid tvist om betalningen, till dess att kunden har ställt godtagbar säkerhet för det belopp som verkstaden har krävt.

Vidare debiteras förvaringskostnad fr o m första vardagen efter överenskommen leveransdag, eller, om bestämd leveransdag inte har avtalats, i regel fr o m andra vardagen efter det att kunden meddelats att fordonet är leveransklart.


Behöver man dra upp sådant så skulle jag då inte vela vara i närheten av den verkstaden. Gjort är gjort men kolla med den kommunala konsumentvägledningen eller Allmänna reklamationsnämnden vad dom kan ge dig för råd.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Korsriddaren
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 17:57:06
Bilmodell: Corolla 1,6 Sol
Årsmodell: 2005

Re: Verstad som bytt saker utöver avtalad service

Inlägg av Korsriddaren »

Visa mig det lagrum som stöder det påståendet! Att det måhända är praxis för bilverkstäder att göra på det här sättet, argumenterar jag inte emot, men håller det likväl för osannolikt att de har något lagligt stöd för sättet de agerar. Att ta ut en förvaringsavgift har de däremot rätt att göra, om kunden vägrar hämta ut bilen, till följd av att tvist uppstått, men valet att hämta ut eller inte ligger på kunden, eftersom det är dennes egendom.

Att denna påtryckningsmetod används förvånar mig inte. Detta är enda (om än olagliga) påtryckningsmetod de har. Samma sak som om du inte betalar elräkningen. Då stänger bolaget av elen, men de kommer inte ut och rycker loss kablarna, för det får de inte enligt lag. De, precis som alla bilverkstäder, skall om så erfordras, begära handräckning genom kronofogdemyndigheten. Det är trots allt en fordran för utebliven betalning, och eftersom det är en tjänst går den inte att göra ogjord. Hade det varit en TV hade det varit en annan femma, eftersom man har rätt att hålla inne varan tills full betalning erlagts. I ovanstående fall är det bara bromsbeläggen som är att beteckna som vara, då resten är en tjänst vilket ger andra förutsättningar enligt lag. Alltså, både konsumenttjänstlagen och konsumentköplagen är tillämplig, men till största delen handlar det om konsumenttjänstlagen.
Dale skrev:
Korsriddaren skrev:Skall jag vara helt ärligt tror jag inte att de har någon laglig grund att behålla din bil när det gäller en så låg kostnad. En avensis går väl lös på åtminstone en 200' beroende på årsmodell, miltal, skick osv, och det står ju inte i proportion till servicekostnaden. Tror det skulle innebära egenmäktigt förfarande i så fall. Däremot, har man ju möjlighet att i så fall förhandla om priset innan man hämtar ut kärran och då upplysa näringsidkaren om möjligheten att på egen bekostnad sätta tillbaka originalbromsbackarna. Kan de inte det, får de stå för kostnaden, eftersom du inte beställ fler tjänster än själva servicen för 1400 kronor.
Dale skrev:Ja där (http://www.notisum.se/Rnp/sls/lag/19850716.htm) var länken jag leta. Konsumentverket har ju gjort om sidan så ingenting funkar ju som de ska. :-(
Kan bli moment 22 av de med då man som kund måste betala för att få ut kärran.
Eh, ska jag vara ärlig har verkstaden laglig rätt att behålla bilen tills full likvid erlagts. Verkstan har även rätt att ta förvaringskostnad under tiden.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Verstad som bytt saker utöver avtalad service

Inlägg av Dale »

Korsriddaren skrev:Visa mig det lagrum som stöder det påståendet! Att det måhända är praxis för bilverkstäder att göra på det här sättet, argumenterar jag inte emot, men håller det likväl för osannolikt att de har något lagligt stöd för sättet de agerar. Att ta ut en förvaringsavgift har de däremot rätt att göra, om kunden vägrar hämta ut bilen, till följd av att tvist uppstått, men valet att hämta ut eller inte ligger på kunden, eftersom det är dennes egendom.

Att denna påtryckningsmetod används förvånar mig inte. Detta är enda (om än olagliga) påtryckningsmetod de har. Samma sak som om du inte betalar elräkningen. Då stänger bolaget av elen, men de kommer inte ut och rycker loss kablarna, för det får de inte enligt lag. De, precis som alla bilverkstäder, skall om så erfordras, begära handräckning genom kronofogdemyndigheten. Det är trots allt en fordran för utebliven betalning, och eftersom det är en tjänst går den inte att göra ogjord. Hade det varit en TV hade det varit en annan femma, eftersom man har rätt att hålla inne varan tills full betalning erlagts. I ovanstående fall är det bara bromsbeläggen som är att beteckna som vara, då resten är en tjänst vilket ger andra förutsättningar enligt lag. Alltså, både konsumenttjänstlagen och konsumentköplagen är tillämplig, men till största delen handlar det om konsumenttjänstlagen.
Läste bara lite längre ner i den texten där jag hitta din lagtext.

Näringsidkarens rätt att hålla kvar föremålet för tjänsten m. m.
49 § Avser tjänsten en sak som har överlämnats till näringsidkaren eller som av annan orsak befinner sig i hans besittning och betalar inte konsumenten i rätt tid vad näringsidkaren har att fordra på grund av uppdraget, får näringsidkaren hålla kvar saken till dess att han har fått betalt eller, vid tvist om betalningen, till dess att konsumenten har ställt godtagbar säkerhet för det belopp som näringsidkaren har krävt.
50 § Näringsidkaren skall vidta de åtgärder som skäligen kan krävas av honom för att vårda en sak som han håller kvar enligt 49 § eller som inte har hämtats i rätt tid. Han har rätt till skälig ersättning för vården.
I fråga om näringsidkarens rätt att sälja en sak som har överlämnats till honom eller som av annan orsak befinner sig i hans besittning finns bestämmelser i lagen (1985:982) om näringsidkares rätt att sälja saker som inte har hämtats. Lag (1985:987).
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Korsriddaren
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 17:57:06
Bilmodell: Corolla 1,6 Sol
Årsmodell: 2005

Re: Verstad som bytt saker utöver avtalad service

Inlägg av Korsriddaren »

Ok, då är vi sams. Däremot, det är bilägarens rättighet att bestämma vad som skall ställas som säkerhet om tvist uppstått angående betalningen. Vill mest klargöra hur det lagligen funkar principiellt. Det finns massor av grejor som bilverkstäder (och andra företag också för den delen) sysslar med, som inte har fullständig täckning rent juridiskt. T ex vet jag bilfirmor som behöll körkortet för den som provkörde deras bilar, istället för att bara ta en kopia på det. Detta var deras krav för att man skulle få provköra. Samtidigt innebär detta att de tvingar provkörarpersonen till ett mindre lagbrott, då man är skyldig idag att medföra körkort vid färd.
Dale skrev:
Korsriddaren skrev:Visa mig det lagrum som stöder det påståendet! Att det måhända är praxis för bilverkstäder att göra på det här sättet, argumenterar jag inte emot, men håller det likväl för osannolikt att de har något lagligt stöd för sättet de agerar. Att ta ut en förvaringsavgift har de däremot rätt att göra, om kunden vägrar hämta ut bilen, till följd av att tvist uppstått, men valet att hämta ut eller inte ligger på kunden, eftersom det är dennes egendom.

Att denna påtryckningsmetod används förvånar mig inte. Detta är enda (om än olagliga) påtryckningsmetod de har. Samma sak som om du inte betalar elräkningen. Då stänger bolaget av elen, men de kommer inte ut och rycker loss kablarna, för det får de inte enligt lag. De, precis som alla bilverkstäder, skall om så erfordras, begära handräckning genom kronofogdemyndigheten. Det är trots allt en fordran för utebliven betalning, och eftersom det är en tjänst går den inte att göra ogjord. Hade det varit en TV hade det varit en annan femma, eftersom man har rätt att hålla inne varan tills full betalning erlagts. I ovanstående fall är det bara bromsbeläggen som är att beteckna som vara, då resten är en tjänst vilket ger andra förutsättningar enligt lag. Alltså, både konsumenttjänstlagen och konsumentköplagen är tillämplig, men till största delen handlar det om konsumenttjänstlagen.
Läste bara lite längre ner i den texten där jag hitta din lagtext.

Näringsidkarens rätt att hålla kvar föremålet för tjänsten m. m.
49 § Avser tjänsten en sak som har överlämnats till näringsidkaren eller som av annan orsak befinner sig i hans besittning och betalar inte konsumenten i rätt tid vad näringsidkaren har att fordra på grund av uppdraget, får näringsidkaren hålla kvar saken till dess att han har fått betalt eller, vid tvist om betalningen, till dess att konsumenten har ställt godtagbar säkerhet för det belopp som näringsidkaren har krävt.
50 § Näringsidkaren skall vidta de åtgärder som skäligen kan krävas av honom för att vårda en sak som han håller kvar enligt 49 § eller som inte har hämtats i rätt tid. Han har rätt till skälig ersättning för vården.
I fråga om näringsidkarens rätt att sälja en sak som har överlämnats till honom eller som av annan orsak befinner sig i hans besittning finns bestämmelser i lagen (1985:982) om näringsidkares rätt att sälja saker som inte har hämtats. Lag (1985:987).
mattish
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 21 apr 2009, 18:34:00
Bilmodell: Fabia TDI
Årsmodell: 2011
PostOrt: VINsLÖV

Re: Verstad som bytt saker utöver avtalad service

Inlägg av mattish »

Nu har jag varit på verkstaden och pratat med dom.
Eftersom jag skulle köpa hjulsidor till bilen kollade jag vilken kompensation jag kunde få. 400:- (nästan hela arbetskostnaden) kunde jag få i rabatt.
dock tycker jag 1200 kr för en uppsättning hjulsidor (-400) är lite saftigt för hjulsidor. På måndag ska jag lämna besked om jag skulle köpa dom annars ska jag få ut rabatten. Relativt nöjd ändå. Mest en princip sak för min del.
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Verstad som bytt saker utöver avtalad service

Inlägg av Gt-4 »

Detta är ju ett oerhört bra exempel på att man verkligen ska begära skriftligt på vad det kommer kosta.
Tror att en verkstad måste lämna skriftlig prisuppgift.
Vi har en enkel regel att vi byter billigare lampor utan att ringa kund vid service allt annat får ny tid bokas för, då slipper man missförstånd och att kunden inte är medveten om vad det kommer kosta.
Är nog svårt att stå på sej om man inte har skriftlig prisuppgift man kan visa upp, blir lite ord mot ord.
mattish
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 21 apr 2009, 18:34:00
Bilmodell: Fabia TDI
Årsmodell: 2011
PostOrt: VINsLÖV

Re: Verstad som bytt saker utöver avtalad service

Inlägg av mattish »

Gt-4 skrev:Detta är ju ett oerhört bra exempel på att man verkligen ska begära skriftligt på vad det kommer kosta.
Tror att en verkstad måste lämna skriftlig prisuppgift.
Vi har en enkel regel att vi byter billigare lampor utan att ringa kund vid service allt annat får ny tid bokas för, då slipper man missförstånd och att kunden inte är medveten om vad det kommer kosta.
Är nog svårt att stå på sej om man inte har skriftlig prisuppgift man kan visa upp, blir lite ord mot ord.
Precis. För att få stämpel "kontrollerad bilverkstad" måste man lämna prisuppgift om beloppet överstiger 1000 kr. Under 1000 kr endast om kunden begär det. Mao ska man inte behöva be om det. Det finns ju iofs skriftligt i deras datorer, det priset han lämnade när jag bokade.
Korsriddaren
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 17:57:06
Bilmodell: Corolla 1,6 Sol
Årsmodell: 2005

Re: Verstad som bytt saker utöver avtalad service

Inlägg av Korsriddaren »

Muntliga avtal gäller lika väl som skriftliga, pacta sunt servanda, däremot blir ju bevisbördan enklare med svart på vitt. Tycker trots allt det var trevligt av din bilverkstad att erbjuda kompensation. Nu har de ju visat god vilja. 1400 för att byta bromsbelägg runt om låter inte jättedyrt det heller. Kul att det kom till en bra lösning. :P
Skriv svar