KE20 bromsuppgraderingar

Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

KE20 bromsuppgraderingar

Inlägg av SHySwe »

Jag har tryckt in bromsarna från en KE70 -84 i rollan. Blev bra.
Tyvärr fanns det inte plats för bromssservot. Å då blev det tungtrampat. Alltså inte bra.
Nån som har en ide om ett servo som ryms och bultar på KE70:s huvudcylinder?
Alternativt både servo och cylinder med minst samma diameter som KE70?
Måste kanske gå och poppa huvar på skroten igen.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Inlägg: 1032
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden
Ort: Rosersberg

Re: KE20 bromsuppgraderingar

Inlägg av Vesa »

Bygg en förlängning förbi fjäderbenstornet till servon :D Jag kör utan servo, tungt ja men bra för benmuskler. Kan du lägga upp lite bilder ?
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1716
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: KE20 bromsuppgraderingar

Inlägg av Johnny Blade »

På det här viset.
Bild
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 bromsuppgraderingar

Inlägg av SHySwe »

Höhö, ja det är ju en variant! 8-) . Jag vill spara lite på utrymmet tills det är bestämt vilken motor som ska i. Men:
Hur funkar det där egentligen? Är det mekaniskt länkage i röret? Vad tycker bilprovningen?
Och TE27 och kanske KE30 hade ju servo? Var det en liten burk eller nåt liknande det där?

Vesa, vad ville du ha bilder på? Ett fjäderben från -85 är kanske inte så upphetsande? Bilen är maskerad och nästan färdigslipad nu, inte det heller så attraktivt. En liten slipstund imorgon kväll, sen bygger vi tältet och startar sprutan på onsdag. Hoppas jag. Under nästa helg blir det förhoppningsvis ett varv på stan. :thumbup:
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Inlägg: 1032
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden
Ort: Rosersberg

Re: KE20 bromsuppgraderingar

Inlägg av Vesa »

Okej, trodde att den va lackad och klar :oops: Min Rallyrolla har det inte hänt så mycket med bara konstaterat att buren bara sitter fast i bakre hjulhusen :cry: Rost rost rost rost,,,,,,,,,,,,
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1716
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: KE20 bromsuppgraderingar

Inlägg av Johnny Blade »

Jag förlängde bara länkaget ja.Bilprovningen sa inget dom gånger jag besiktigade sådär,fast det betyder ju inte att det får se ut så.
Såhär ser det ut på KE30.
http://www.polkatulk.se/KE36/bromsbuttar.JPG
http://www.polkatulk.se/KE36/kopplingsbutt.JPG
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 bromsuppgraderingar

Inlägg av SHySwe »

Det där såg ju ut att funka, Johnny? Bra, då har jag nåt att söka efter.
Ska kolla på nyare bilar åxå, typ Camry och annat framhjulsdrivet jox. När jag får tid.
Är det bara jag? Eller är tid en bristvara? Gårdagens planering är struken redan...
Vesa, om nån ska vara generad är det nog jag. Lackeringsjobbet har aviserats flera gånger, men skjuts alltid upp. Nåja.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 bromsuppgraderingar

Inlägg av SHySwe »

Ibland är man ju så ******a puckad! Skämmes!
Nu behöver jag lite råd igen.
Jag har ju inhandlat en bakaxel från en -81a och tänker flytta bromsarna från den i sommar och byta axel i vinter.
Plockat lös trummorna från den nästan nya axeln. Fina trummor, hyfsade belägg osv. Och bultmöntret är 114,3. Perfekt.
Eller inte. :think:
Bultarna sitter ju i drivaxeln... Inte går ju det. Vilket pucko jag är ibland. Det tog mej en dryg vecka att inse det här.
Hjälp önskas. Innan jag river den befintliga bakaxeln, passar splinesen och lager mellan axlarna? I så fall kanske en god vän med goda kunskaper får kapa och svetsa ihop drivaxlarna till rätt bredd.
Vad är alternativen?
- Byta hela axeln? Ökar spårvidden ca 80mm
- Borra nya hål för bultarna i KE20-axeln? Försvagar den lilla plattan rejält.
- Diffen på -81an är lite större, om samma splines korta inifrån?
- Adapterplatta?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Inlägg: 1032
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden
Ort: Rosersberg

Re: KE20 bromsuppgraderingar

Inlägg av Vesa »

Har du KE20 org axel därbak? Den håller inte för större hästar. -81:ans axel e de till TE72 ? isf. Kapa axel inkl. driv. annars offset fälgar och fytta över bladfjäderfästen.
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 bromsuppgraderingar

Inlägg av SHySwe »

Jo det blir nog så om det inte finns bättre varianter. Bladfjäderfästena är det enklaste i sommar.
Och jag har ändå inte hittat några fälgar som ser tidstypiska ut än så det får bli moderna bakhjul. Mitsubishi Galant tex.
Men sist jag körde runt på stan var fälg-offseten åt andra hållet och jag har inte än lärt mej gilla att fälgen går inåt. Kepsvarning? ;)
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Skriv svar