5SGTE (in progress)
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
-
- Inlägg: 144
- Blev medlem: mån 09 mar 2009, 09:26:16
- Bilmodell: mr2
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Malmö
- Land (Country): Sverige
Re: 5SGTE (in progress)
Kul med alla trevliga och positiva svar. Just nu står det still lite pga tidbrist. Ska också fixa med första delen av oljetråget då jag märkte att ARP bultarna tar i och måste kapa ner det 4-5mm för det ska passa. Han en liten grabb där hemma som snart blir 1år som tar mycket tid så bilen kommer i andra hand..
Effekt vet jag inte ännu. Jag ska bygga ihop den nu med det gamla grenröret och turbon till att börja med. Men den ska väl klara 400-450 tror jag. Sen blir det nytt grenrör och turbo så jag kan gå över 600 i alla fall. Bränslesystemet kommer behövas bytas och troligtvis kommer jag även byta tändningen också.
/Thomas
Effekt vet jag inte ännu. Jag ska bygga ihop den nu med det gamla grenröret och turbon till att börja med. Men den ska väl klara 400-450 tror jag. Sen blir det nytt grenrör och turbo så jag kan gå över 600 i alla fall. Bränslesystemet kommer behövas bytas och troligtvis kommer jag även byta tändningen också.
/Thomas
Grön Mr2 Turbo (Gen3)
-
- Inlägg: 336
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:28:17
- Bilmodell: Celica st205
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Ronneby
- Land (Country): Sweden
Re: 5SGTE (in progress)
Ska du göra något åt kolvkylningen eller köra utan?
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
-
- Inlägg: 144
- Blev medlem: mån 09 mar 2009, 09:26:16
- Bilmodell: mr2
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Malmö
- Land (Country): Sverige
Re: 5SGTE (in progress)
Kommer köra utan vad jag vet nu i alla fall. Vet inte hur mycket det kommer på verka men borde ju fungera bra. Har lite funderingar på vad jag ska sätta olje kyl och filter. På blocket känns det som det blir ont om plats med vatten rör och turbon, så där är jag lite sugen på att koppla in en bättre oljekylare och låta filtert sitta på tråget som gen3 har. Vet inte hur stor skillnad det gör var man kyler oljan.
Grön Mr2 Turbo (Gen3)
-
- Inlägg: 144
- Blev medlem: mån 09 mar 2009, 09:26:16
- Bilmodell: mr2
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Malmö
- Land (Country): Sverige
Re: 5SGTE (in progress)
Liten update:
Har haft fullt upp med familjen men lyckades få några timmar i garaget idag och någon dag sen så fick lite gjort. Läste i manualen att man tydligen skulle montera thermostaten på ett speciellt sett så fick kolla det och givetvis satt den fel. Men ändrat nu i alla fall.
Efter lite bearbetning så fick jag nerslipat tillräckligt för det skulle passa(märks tydligt att det är gjort av mig )
Såja då var skvalp och pickupen eller vad det heter på plats.
Tråg nr1 på plats och det ser ut att hålla tätt! Använde Toyota FIPG som packning (svarta).
Och slutligen tråg nr2 på plats. Samma FIPG här.
Blev en liten paus sen då jag inte hade en hylsa för att få på toppen med L19 bultarna jag köpt. så fick ta en runda till biltema och köra 3/8" set med 12 kants hylsor och sen en förlängning och adapter till min momentnyckel som såklart är 1/2". Trots detta fick inte hylsan plats helt så fick slipa ner hylsan så den fick plats utan att ta emot. Men det funka kanon och jag kunde bra mina 95nm utan problem. bultar brickor mutter och lite ARP pasta så var det bara att köra igång.
ATS Racing L19 studs.. klart för montering av toppen.
Toppen på plats och dragen med 95nm moment. Får hoppas den inte släpper nu
Får hoppas det blir lite mer tid snart igen så jag kan fortsätta. Man stöter ju på lite småproblem hela tiden, men inget man inte kan lösa
Har haft fullt upp med familjen men lyckades få några timmar i garaget idag och någon dag sen så fick lite gjort. Läste i manualen att man tydligen skulle montera thermostaten på ett speciellt sett så fick kolla det och givetvis satt den fel. Men ändrat nu i alla fall.
Efter lite bearbetning så fick jag nerslipat tillräckligt för det skulle passa(märks tydligt att det är gjort av mig )
Såja då var skvalp och pickupen eller vad det heter på plats.
Tråg nr1 på plats och det ser ut att hålla tätt! Använde Toyota FIPG som packning (svarta).
Och slutligen tråg nr2 på plats. Samma FIPG här.
Blev en liten paus sen då jag inte hade en hylsa för att få på toppen med L19 bultarna jag köpt. så fick ta en runda till biltema och köra 3/8" set med 12 kants hylsor och sen en förlängning och adapter till min momentnyckel som såklart är 1/2". Trots detta fick inte hylsan plats helt så fick slipa ner hylsan så den fick plats utan att ta emot. Men det funka kanon och jag kunde bra mina 95nm utan problem. bultar brickor mutter och lite ARP pasta så var det bara att köra igång.
ATS Racing L19 studs.. klart för montering av toppen.
Toppen på plats och dragen med 95nm moment. Får hoppas den inte släpper nu
Får hoppas det blir lite mer tid snart igen så jag kan fortsätta. Man stöter ju på lite småproblem hela tiden, men inget man inte kan lösa
Grön Mr2 Turbo (Gen3)
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4793
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: 5SGTE (in progress)
Jag skulle personligen INTE köra utan oljesquirtarna, att spruta olja på kolvarna kyler ganska mycket, det är ingen slump att det är något nästan alla tillverkare lägger till när dom gör turboversioner av motorer, och det sitter där även på många sugmotorer.zAmmE skrev:Kommer köra utan vad jag vet nu i alla fall. Vet inte hur mycket det kommer på verka men borde ju fungera bra.
Är det inte ganska lätt att borra dit då ? är väl bara att borra hål på 3S-blocket iaf ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 144
- Blev medlem: mån 09 mar 2009, 09:26:16
- Bilmodell: mr2
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Malmö
- Land (Country): Sverige
Re: 5SGTE (in progress)
Har ingen aning faktiskt om det behövs eller inte men tror de flesta INTE kör med kolvkylning. Ska kolla runt lite på nätet vad folk säger och tycker om det. Hur som helst så är det inget jag kan fixa nu
Grön Mr2 Turbo (Gen3)
-
- Inlägg: 852
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: 5SGTE (in progress)
Jag kör utan på min.
Hitintills har de fungerat.. Skulle jag bygga en ny skulle jag sätta dit det. Men bara för att de känns bättre i magen.
Vet inget som haft problem pga avsaknad av kolvkylning
Hitintills har de fungerat.. Skulle jag bygga en ny skulle jag sätta dit det. Men bara för att de känns bättre i magen.
Vet inget som haft problem pga avsaknad av kolvkylning
-
- Inlägg: 336
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:28:17
- Bilmodell: Celica st205
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Ronneby
- Land (Country): Sweden
Re: 5SGTE (in progress)
Beror väl lite på vad man ska köra på för bränsle. Kör man E85 kylare det ju väldigt bra, men kör man på bensin så ska man nog ha oljekylningen till kolvarna, i alla fall om man ska köra bana.
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
- Hansen
- Inlägg: 492
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:39:22
- Bilmodell: Mr2- Turbo
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Järvsö
- Land (Country): Sweden
- Ort: Järvsö
Re: 5SGTE (in progress)
Ser bra ut =)
Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen