Växellådsolja till MR2 turbo -94

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1628
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Växellådsolja till MR2 turbo -94

Inlägg av Neblade »

Vilken växellådsolja ska man använda i MR2 MTS/turbo -94 med diffbroms.

Någon som kan bekräfta att
SAE 75W-90 or 80W-90
API GL-3, GL-4 or GL-5
stämmer?

enligt: http://mr2.noegruts.com/trannyoil/trannyoil.htm
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
YarisMek
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 14 okt 2011, 19:00:56
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010
Land (Country): Sverige

Re: Växellådsolja till MR2 turbo -94

Inlägg av YarisMek »

som jag hittar så är det rätt.
Bild
Användarens profilbild
Hanzzon
Inlägg: 113
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:32:08
Bilmodell: MR2 Turbo+Prius 3-10
Årsmodell: 1990
PostOrt: EDSBYN
Land (Country): Sverige
Ort: EDSBYN

Re: Växellådsolja till MR2 turbo -94

Inlägg av Hanzzon »

Jag har testat att använda normal växellådsolja utan LSD tillsats i min MR2 Turbo med original diffbroms då några påstod att detta skulle gå bra på just mr2an och faktauppgifter var svåra att hitta från tex castrol på denna modell.
Detta resulterade i att bilen smygande blev allt mer osmidig att köra och väldigt ryckig, eftersom det smög sig på och man bara kör bilen på sommrarna så började jag ett tag att fundera om det var min Trd koppling som verkligen var så osmidig och gjorde bilen ryckig speciellt i lägre farter, men så testade jag som tur var att byta till Castrols Saf-xj olja i växellådan (den har nytt namn nu men är en 75w-90 GL4 om jag minns rätt) som innehåller Lsd tillsats och jag fick verkligen en ny bil efter det! Bilen blev otroligt mycket smidigare och roligare att köra så använd inget annat till dessa lådor.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1628
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Växellådsolja till MR2 turbo -94

Inlägg av Neblade »

Hanzzon skrev:Jag har testat att använda normal växellådsolja utan LSD tillsats i min MR2 Turbo med original diffbroms då några påstod att detta skulle gå bra på just mr2an och faktauppgifter var svåra att hitta från tex castrol på denna modell.
Detta resulterade i att bilen smygande blev allt mer osmidig att köra och väldigt ryckig, eftersom det smög sig på och man bara kör bilen på sommrarna så började jag ett tag att fundera om det var min Trd koppling som verkligen var så osmidig och gjorde bilen ryckig speciellt i lägre farter, men så testade jag som tur var att byta till Castrols Saf-xj olja i växellådan (den har nytt namn nu men är en 75w-90 GL4 om jag minns rätt) som innehåller Lsd tillsats och jag fick verkligen en ny bil efter det! Bilen blev otroligt mycket smidigare och roligare att köra så använd inget annat till dessa lådor.
Tack för ditt svar, väldigt värdefullt! :)
Tyvärr har jag redan köpt Redline olja, men jag har ju inte hällt i den ännu. Jag får kolla om den har eller om det går att tillsätta något för diffen.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
KelMer
Inlägg: 755
Blev medlem: sön 17 maj 2009, 17:17:51
Bilmodell: Mr2 Mkll V6
Årsmodell: 1992
PostOrt: Piteå
Land (Country): Sverige
Ort: Piteå födelseplatsen för sveriges första inreggade Mr2 V6

Re: Växellådsolja till MR2 turbo -94

Inlägg av KelMer »

Neblade skrev:
Hanzzon skrev:Jag har testat att använda normal växellådsolja utan LSD tillsats i min MR2 Turbo med original diffbroms då några påstod att detta skulle gå bra på just mr2an och faktauppgifter var svåra att hitta från tex castrol på denna modell.
Detta resulterade i att bilen smygande blev allt mer osmidig att köra och väldigt ryckig, eftersom det smög sig på och man bara kör bilen på sommrarna så började jag ett tag att fundera om det var min Trd koppling som verkligen var så osmidig och gjorde bilen ryckig speciellt i lägre farter, men så testade jag som tur var att byta till Castrols Saf-xj olja i växellådan (den har nytt namn nu men är en 75w-90 GL4 om jag minns rätt) som innehåller Lsd tillsats och jag fick verkligen en ny bil efter det! Bilen blev otroligt mycket smidigare och roligare att köra så använd inget annat till dessa lådor.
Tack för ditt svar, väldigt värdefullt! :)
Tyvärr har jag redan köpt Redline olja, men jag har ju inte hällt i den ännu. Jag får kolla om den har eller om det går att tillsätta något för diffen.
Redline har även en 75-90 olja med lsd tillsats!
/Christian N
0733966737

Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*

Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*

Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*

Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*

BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*

Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*



Friskt vågat, Hälften vunnet
Skriv svar