Sida 1 av 1

Skumma avgasvärden.

Postat: mån 20 maj 2013, 07:33:55
av Supra93
Hej.

Jag har en Toyota Supra MK4 -93.
Den är full Bpu.
Besikta den i år men fick för höga avgasvärden på den.
Det ända värdet som va bra va lambda värdet som va 0.8 om ja inte minns fel. Dem andra värdena va högre än de tillåtna.
Har tyvärr inte papperen med mig just nu så kan inte se vad alla värden va.
Ha intstallerat en Hks Fcd efter förra besiktningen.

Så frågan lyder om den kan ställa till avgasvärdena på besiktningen?
Finns nr: 1-12 som man kan välja mellan. Har min ställd på 5.
Man kanske måste ställa den på 1?

Tacksam för svar.

Re: Skumma avgasvärden.

Postat: mån 20 maj 2013, 09:40:02
av cheetah1
Lambda 0.8 är också åt helvete. Bilen går alldeles för fett av någon anledning.

Välkommen till forumet!

Re: Skumma avgasvärden.

Postat: mån 20 maj 2013, 10:51:24
av Supra93
Man får tacka.
Du vet ingen som varit med om detta tidigare?
Har fixat papperet nu också så kommer skriva siffrorna.
Ingen annan som har nån ide vad det kan vara?
Oljan är bytt och nya tändstift är det.
Kan kambdasonden va trasig tro?

CO: 3.7 (0.5) HC: 355 (100) Co 2500: 4.1 (0.3) Lambda: 0.88 (0.97-1.03)

tack så länge.

Re: Skumma avgasvärden.

Postat: mån 20 maj 2013, 12:30:53
av Pipedreams
Svårt att säga utan de andra värdena. Lambdavärde på 0,8 är väldigt fett men om det var godkännt så låg det mellan 0,97 och 1,03. Hur monterade du FCD:n? Kabelskor, lödning eller virade du ihop kablarna? Har du testat vid vilket tryck du får fuel-cut nu? Om du har en j-spec så baserar den bränslet på signalen som man "stryper" med en Fcd och om man ställer den för högt riskerar man att köra väldigt mager blandning på fullt ladd. Inställningen bör inte påverka avgasvärdena men dålig kontakt på inkopplingen gör det definitivt.

Re: Skumma avgasvärden.

Postat: mån 20 maj 2013, 14:10:03
av Supra93
Pipedreams skrev:Svårt att säga utan de andra värdena. Lambdavärde på 0,8 är väldigt fett men om det var godkännt så låg det mellan 0,97 och 1,03. Hur monterade du FCD:n? Kabelskor, lödning eller virade du ihop kablarna? Har du testat vid vilket tryck du får fuel-cut nu? Om du har en j-spec så baserar den bränslet på signalen som man "stryper" med en Fcd och om man ställer den för högt riskerar man att köra väldigt mager blandning på fullt ladd. Inställningen bör inte påverka avgasvärdena men dålig kontakt på inkopplingen gör det definitivt.

Tack för svar.
Ja monterade Fcd med kabelskor. Manualen som kom med begrepp man sej inte så mycke på.
Så ja gjorde likadant som med en Greddy Bcc. Mäta upp singalen så ja fick så snarlika värden som på greddys. Har en restriktorplatta som gör att de blir bara 1.0 bar i ladd nu. sen har ja Katalysatorn också så laddar väl 0.8 om mätaren stämmer.

Värdena från besiktningen är Co: 3.7 (0.5) Hc: 355 (100) Co 2500: 4.1 (0.3) Lambda: 0.88 (0.97-1.03)

Dålig kontakt hade ja förra året när ja intallera den så det är omgjort och är bra nu.
Kan Lambdasonden va trasig tro?