Sida 4 av 5

Re: 1981 KE70 4AGE (4AGTE) ?

Postat: tis 07 sep 2010, 03:06:26
av 3tevo
Fräsigt! Jag e gammal smygläsare å nöjd ägare av en ke70 -80. Har oxå en modelFaxel liggande, men e lat å aningen
tveksam. Tycker den känns väl stor å tung. Ska bli mycket intressant att följa ditt skruvande. Tummen upp!

Re: 1981 KE70 4AGE (4AGTE) ?

Postat: tis 07 sep 2010, 03:14:02
av 3tevo
Öhh, d kanske va ae86axeln du ska ha? läste lite slarvigt..

Re: 1981 KE70 4AGE (4AGTE) ?

Postat: tis 07 sep 2010, 06:01:38
av OrguZ
Lamell diffad AE86 axel är det som kommer komma på . Men bygget står stilla nu när man e arbetslös och inte får den där inkomsten varje månad. Men har inte gett upp för det. plus att jag fler bilar som man vill sätta tänderna i :lol:

Re: 1981 KE70 4AGE (4AGTE) ?

Postat: sön 10 apr 2011, 18:24:26
av Rx_37
Är det mycket arbete att få en 4A-GE att passa i KE70? Vet att man måste byta framvagnsbalk å lite sånt, men är det bolt-on också eller måste man hålla på å svetsa?

Re: 1981 KE70 4AGE (4AGTE) ?

Postat: sön 10 apr 2011, 19:18:16
av SHySwe
3tevo skrev: ...Har oxå en modelFaxel liggande, men e lat å aningen
tveksam. Tycker den känns väl stor å tung.
...
Den är iofs skottsäker, men väldigt tung. Jag har funderat på en sån och hoppas att jag slipper. Kommer att starta försiktigt med KE70-axel istället...
Det bästa man kan ha på en rolla är ju ae86-axeln, men alla har ju inte en sån donatorbil. ;)

Re: 1981 KE70 4AGE (4AGTE) ?

Postat: sön 10 apr 2011, 21:59:28
av Zvahn
Rx_37 skrev:Är det mycket arbete att få en 4A-GE att passa i KE70? Vet att man måste byta framvagnsbalk å lite sånt, men är det bolt-on också eller måste man hålla på å svetsa?
Framvagns balken passar rakt över från ae86 även bakaxel. Är väl igentligen bara växellådsfäste som man måste göra ett nytt, så mekaniskt är det inte så jätte mycket jobb.
Nya motorfästen till org ke balk finns att köpa eller en ae balk sen ska den va på plats.

Re: 1981 KE70 4AGE (4AGTE) ?

Postat: sön 10 apr 2011, 23:06:48
av OrguZ
Zvahn skrev:
Rx_37 skrev:Är det mycket arbete att få en 4A-GE att passa i KE70? Vet att man måste byta framvagnsbalk å lite sånt, men är det bolt-on också eller måste man hålla på å svetsa?
Framvagns balken passar rakt över från ae86 även bakaxel. Är väl igentligen bara växellådsfäste som man måste göra ett nytt, så mekaniskt är det inte så jätte mycket jobb.
Nya motorfästen till org ke balk finns att köpa eller en ae balk sen ska den va på plats.
Borra ett höl i torpeden för kopplingen , bulta dit en AE86 eller Daihatsu Charmant (1600) kardan å koppla in elen, dra nya bränsleledningar och gäsa till det rasar,
detta e ett volvo träsk vi bor i så vill man ha delar från ae86 så får man vara beredd att betala frakten eller köpa en komplett AE86a och slakta för man tycker en 4AGE KE70 e tuffare 8-)

Re: 1981 KE70 4AGE (4AGTE) ?

Postat: sön 10 apr 2011, 23:17:28
av SHySwe
Att det blir dyrt med rätt motorfabrikat håller jag med om. Försökte hitta nåt vettigt i massor av kombinationer innan jag gav upp och valde en svensk lösning utanför "Volvoträsket"...
Men det är jättekul att se dej fullfölja! :thumbup: Även om du får svårt att hänga på! ;)

Re: 1981 KE70 4AGE (4AGTE) ?

Postat: tor 14 apr 2011, 17:40:25
av Rx_37
Ja precis. Låter ju inte så svårt egentligen då, men det lär ju kosta en del iaf. Hade planer på att köpa en KE70 så jag funderar på lite alternativ ifall man skulle bygga nåt roligt senare. Hittade en TE-71 med 4A-GE motor som jag var jädrans nära att köpa men det blev aldrig av, då jag gillar Sedan KE70 mycket mer än Coupéerna.

Re: 1981 KE70 4AGE (4AGTE) ?

Postat: sön 12 jun 2011, 14:36:29
av Rx_37
Hur håller bladfjädrorna å sånt ihop om man börjar sladda lite med bilen då? De tål väl inte så mkt?