temperatur sensor problem corolla 94

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
goines
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 03 jan 2013, 10:47:43
Bilmodell: Corolla Ginza
Årsmodell: 1994

temperatur sensor problem corolla 94

Inlägg av goines »

Hej Alla,

Jag använder mig av följande Haynes bok. Toyota Corolla & Geo/Chevrolet Prizm Haynes Repair Manual covering all models from 1993 thru 2002 - 92036.


Jag blir inte klok på följande.
På section 3.4 Engine cooing fan and relay - check and replacement står det: 1999 and earlier models...The ECT can be tested for continuity. with an ohmmeter. With low temperature there should be continuity. When engine is warm there should be no continuity.
Jag mäter 0.2 ohm vid låg temperature. Vid 85-90 grader går det upp till fjuttiga 1 ohm. Mitt antagande var då att den förmodligen var trasig. På bilden ser jag tydligt att ECT switch som dom kallar det sitter på termostathuset och jag har definitivt tagit av rätt sensor.

Vidare till kapitlet engine sensors 6.4-coolant temperature sensor. Här finns tyvärr ingen bild för min bil men här står helt annan information.
Ordagrant: The coolant temperature sensor is a thermistor changing resistance with temperature. As temperature decreases resistance will increase. As sensor temperature increase resistance will decrease.
Sen är där en fin graf som sager ca 2kohm vid 20 grader samt 0,2 ohm vid 80 grader. To check sensor disconnect connector and measure resistance. When engine is cold resistance should be 2-3kohm and when engine is hot it should be about 400 ohm.

Detta kan inte vara samma sensor. Finns det två coolant temperature sensorer?
De två kapitlena tycker jag borde beskriva samma sak men inehållet är motstridigt.

Det första stycket säger continuity vid låg temperatur medans det andra säger hög resistans vid låg temp???

Obviously har jag missuppfattat något. Snälla kan någon förklara!

Jag kan inte sätta tillbaka min nya kylare och fylla på kylarvätska innan denna är monterad.
På mekonomen fick jag beställa en ny tempsensor men när jag kom hem med den nya så var den mindre. Antingen finns två tempsensorer eller så beställde dom fel till mig.

Någon med kunskap om detta?
Jag skapade en ny tråd på detta ämnde. Det är egentligen en del av
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=10&t=8629


tack
Gustav

Toyota corolla Ginza 94
4A-FE
goines
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 03 jan 2013, 10:47:43
Bilmodell: Corolla Ginza
Årsmodell: 1994

Re: temperatur sensor problem corolla 94

Inlägg av goines »

Hupp,

En vänlig själ på min lokala toyotadealer hjälpte mig.
Det finns en temperatursensor och det finns en temperatur switch.

Jag behövde en ny temperatur switch som switchar av eller på fläkten till kylaren.
Det jag inte behövde var en temperatur sensor som visar kylar/motor temperaturen på mätaren inne i bilen.

Så var det utrett.

Jag testade temperatursensor jag fick felaktigt och den reglerar resistansen fint mellan 25-90 deg C.

Temperatur switchen den gamla ligger på konstant 0.4 ohm allt mellan 25 och 95 grader.
Den nya startar vid 4ohm och går ner till 1.5ohm vid 95 deg C.

Jag trodde denna skulle switcha över till högohmig vid 80 deg c och över.

Någon som kan förklara funktionen på temperatur switchen till min bil?
JAg får väl anta att den nya är hel men resultatet känns inte klockrent.

tacksam för svar.

br
/Gustav
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: temperatur sensor problem corolla 94

Inlägg av Dale »

Carina med 3S-GE motorn
Sitter en temperatursensor/temperaturgivare (coolant temperature sensorer) som varierar beroende på temperatur. Den är kopplad till motorns elektronik (ECU). Sen om du har en temperaturmätare för kylvätskan i bilen så finns det även en liknande temperatursensor till den som fungerar på samma sätt men om den andra.
Vid 20 grader skall temperatursensor hålla sig mellan 2-3 kohm
Vid 40 grader skall temperatursensor hålla sig mellan 0,9-1,3 kohm
Vid 80 grader skall temperatursensor hålla sig mellan 0,2-0,4 kohm

Sen är det en temperaturbrytare som styr kylfläkten. Mäter man över temperaturbrytaren så är det avbrott när det är normal temperatur. När det blir varmt så slår temperaturbrytaren till och leder då strömmen från fläktrelät ner till jord och fläkten startas.
Under 83 grader skall temperaturbrytaren mäta avbrott = oöndligt ohm
Över 93 grader skall temperaturbrytaren mäta kortslutning = 0 ohm

Såg i en Corolla bok från 1997 och nyare så är det tvärt om. Kortslutning när motorn är kall och oändligt när motorn är varm. Hur det är på din Corolla från 1994 kanske någon annan kan berätta.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar