Sida 1 av 1

Nu har jag allt strulat till det!

Postat: tor 18 okt 2012, 17:30:00
av Rosenblom
Hej på er! Är ny här på forumet men har tittat in här för att samla in råd och tips till min nyinköpta Rav4, min första Toyota. Hittills är jag nöjd med bilen och eftersom jag bor uppe i Umeå så tyckte jag det skulle va trevligt med lite extraljus på bilen nu när den mörkare delen på året närmar sig med stormsteg!

Så iväg och införskaffade 2 stycken rejäla lyktor och igår satte jag dem på plats och kopplade enligt följande till relät

30=plus från batteri
87=plus till extraljus
85=jord på lampa
86=plus från helljuslampa på bil

När jag drog igång grejerna sen tappade jag spänning i det vänstra huvudljuset, både hel- och halvljus (där jag snott strömmen). Skulle lika gärna kunna ha en liten ficklampa där istället. I rena förskräckelsen klippte jag bort allt som var kopplat på trådarna där, tog bort strömtjuvar och lappade ihop det med "sockerbitar" eftersom jag trodde det var där någonstans boven satt men får fortfarande inte upp spänningen. Så nu står jag här med extraljus som fungerar med vippen men inte med helljusrelät och ett huvudljuset som är under all kritik.

Någon som vet hur jag går vidare? Har jag gjort något uppenbart fel?

Tack på förhand!

Mvh Rosenblom

Re: Nu har jag allt strulat till det!

Postat: tor 18 okt 2012, 18:58:03
av cheetah1
Mm, dom är lite luriga, dom där. Lampan har plus hela tiden, och jordas via spaken när du tänder helljuset. Med andra ord, har du jordat reläet och kopplat före lampan så lyser extraljuset hela tiden. Har du däremot kopplat efter lampan så har du seriekopplat reläet med lampan, och då bör det bli som du beskriver. :)
Istället får du koppla plus från batteriet på 86 direkt (om det är 86 som ska ha plus?), lämpligen via en bygel från 30, och sen koppla från 85 via en strömbrytare om du vill, till den sidan av lampan som jordas när du tänder helljuset. Största problemen är att du måste hitta jorden, och dels att du inta kan ha någon lampa i strömbrytaren.
Alternativet är att du kopplar från den sidan av lampan som har konstant plus till reläet, och sen från reläet (via strömbrytare) till jordsidan av lampan, men det är ju i praktiken samma sak, bara krångligare.

Edit: Välkommen förresten!

Re: Nu har jag allt strulat till det!

Postat: tor 18 okt 2012, 21:33:14
av Rosenblom
Hej! Tack för ditt svar!

Men även fast jag inte har något kopplat på huvudljuset nu har spänningen gått ned. Extraljusen har nu en egen krets med strömbrytare och huvudljuset är schematiskt återställt men problemet kvarstår.

Mvh Rosenblom

Re: Nu har jag allt strulat till det!

Postat: tor 18 okt 2012, 21:40:02
av cheetah1
Åh.. Det låter.. Skumt.. Särskilt när du har återställt strömtjuvarna, för såna kan ställa till det ibland.. Båda sidorna också? Har nämligen för mig att det är separata säkringar.. Kika på om det är nån säkring som har brunnit till hälften eller nåt sånt skumt, det har vi haft i huset (!) med riktigt skumma effekter som följd.

Skumt either way...

Re: Nu har jag allt strulat till det!

Postat: tor 18 okt 2012, 23:41:39
av PierreW
Om man använt strömtjuv av denne modellen, och sedan inte ska ha den mer så tar man ALDRIG bort den utan man klipper bara tjuvkabeln ;)
Risken med att ta bort den är att kabeln har fått hälften så stor area då man helt enkelt klipper en bit ledning.
Då finns risken att man får ett spänningsfall pga värmen som blir i "avsmalnaden".

Bild
http://www.bilupplysningen.se/public/im ... OMTJUV.jpg

Re: Nu har jag allt strulat till det!

Postat: fre 19 okt 2012, 00:05:35
av Glenn
Jag skulle snarare säga att det mer eller mindre är standard att det blir så när man använder strömtjuvar.

Jag är allergisk mot dessa och får utslag när jag ser dom :)

Re: Nu har jag allt strulat till det!

Postat: fre 19 okt 2012, 08:08:24
av Dale
Bäst är att ha ordentliga skarvar (löda med krympslang) och koppla spolen till extraljusrelät parallellt (bägge trådarna) över helljuslampan så slipper man fundera hur det är kopplat. Funkar på alla fordon. Varför? En del fordon har konstatplus eller konstantjord vissa har det även via tändning. Sen kan det styras med plus eller minus på en del är inte minus ens samma som jord.
Sen drar man en plus från batteriet via säkring till brytaren i relät vidare till extraljuslampan och sen till jord. Finns flera trådar om extraljus och tips i wiki. http://www.toyotaclubsweden.com/wiki/in ... _extraljus