MR2 spyder ? senaste modellen

Ämnen som inte passar in i annat forum läggs här. Var dock uppmärksam på forumreglerna, som givetvis även gäller offtopic.
mortil
Inlägg: 506
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:25:56
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2007
PostOrt: Bankeryd
Land (Country): Sverige

MR2 spyder ? senaste modellen

Inlägg av mortil »

ja har lite funderingar kring mr2 sista modellen den som påminner om porsche boxter. tjejen tycker om dom och ja e inte emot nått så men ja tycker de e lite klent med kräm i motorn på dom.. nån som kan/vet nått om dom som är matnyttigt inför ett köp ?
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: MR2 spyder ? senaste modellen

Inlägg av KACE80 »

Inte bara "klena" motorer med sina 140hk utan även mycket känsliga för att gå sönder :thumbdown:
Har inte forskat i vad det är som brukar gå först men läser allt för ofta att många ägare fått sina motorer utbytta.

Men du får ju mycket bil för pengarna här ändå tycker jag, priserna ligger en ganska bra bit under vad föregående modell av MR2 ligger på men då talar vi turbon.
Vill minnas att den stora problematiken med dessa motorer är en alltför ofta hög oljekonsumtion, så det bör kollas noggrant med ägaren.

Anton
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: MR2 spyder ? senaste modellen

Inlägg av cheetah1 »

Gissningsvis samma problem som andra tidigare bilar med ZZ-motorer, att dom börjar dra olja..?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: MR2 spyder ? senaste modellen

Inlägg av Glenn »

Det var ju bara i början, om det är samma fel jag tänker på iaf, och alla dessa motorer ska ju ha blivit bytta/modifierade, det är inget jag skulle oroa mej för i dagsläget iaf.

Men ja, otroligt synd att dom bara fick den klena 1ZZ-FE motorn när 2ZZ-GE passar bolt on.. i princip alla som gjort ett motorbyte till 2ZZ-GE tycker väl typ "Det är så här bilen borde varit från början"


Jag var lite inne på att köpa en MR2 Mk3 ett tag, men insåg att man faktiskt fick en porsche boxster för samma peng, idag antar jag att MR2'an sjunkit en del medans porschen stått kvar ? ..men skillnaden är inte så stor iaf, man kan få boxsters för under 100k ibland. (iofs med klenaste motorn, men den är iaf vassare än i MR2'an)

Med det sagt skulle jag ändå gärna ha en MR2 :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
mortil
Inlägg: 506
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:25:56
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2007
PostOrt: Bankeryd
Land (Country): Sverige

Re: MR2 spyder ? senaste modellen

Inlägg av mortil »

Tanken är väl å byta motor mot en 2zz då den har lite trevligare effekt. Verkar ju även finnas mycke eftermarknads godis till dom
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: MR2 spyder ? senaste modellen

Inlägg av Neblade »

2zz motorn hade väl problem i början att med det variabla ventillyftet som kunde lägga av, någon artikel som fick utmattningsbrott och så slutade motorn lyfta ventilerna extra vid höga varv. Men det var tydligen en ganska lätt sak att åtgärda.

2zz motorn sägs även vara känslig mot övervarvning (tex vid felaktig nedväxling, men vilken motor är inte det?) På 2zz går oljepumpen i småbitar vid brutal övervarvning.

Två problem som jag aldrig varit med om men hört talats om och läst om. I övrigt är det en enormt trevlig motor! :) Om man tycker om att växla och köra på höga varv.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skriv svar