Nöjd 1:a gångs Toyota ägare (nya Avensis)

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
aristoteles
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 27 maj 2009, 14:48:57
Årsmodell: 0

Nöjd 1:a gångs Toyota ägare (nya Avensis)

Inlägg av aristoteles »

ursäkta detta något entusiastiska inlägg men jag har skaffat den nya avensis (2.0 126 hk diesel business kombi med 16 tums fälgar) och vill bara uttrycka hur imponerad jag är av denna bil på!!

Otroligt mycket kvalitetskänsla, komfort och säkerhet för pengarna, absolut den bästa bil jag haft!

Några tips till er som funderar på dieseln. JAg har provkört flera varianter, även den gamla avensis här är mina synpunkter.

Vill man ha en tyst diesel så är 16 tums fälgarna med 126 hk dieseln nog bästa valet. Jag upplever den större 2.2 motorn med ett lite grövre knatterljud som tränger in lite mer i kupen. Samma fenomen observerad jag på gamla avensis, även om det kanske är marignellt. Men är man ute efter en komfortmaskin så finns skillnaden där.

2.0 motor är desstuom starkare än tidigare motor då vridet börjar redan vid 1800 rpm istället för 2000 rpm. Mycket behaglig och fin motor som räcker mer än väl för normal körning.

Närmast konkurrent var vw passat, men deras blumotion är för seg, 140hk känns lite onödigt. Toyotans 126 hk känns som en perfekt kompromiss. Dessutom så var känslan att avensis har mer kvalitet/driftsäkerhet än passat. Fast passaten är fin att köra den med. Passat har dock högre vindbrus, så toyotan vinner på komfort.

Så slutsatsen är att nya toyota avensis är lysande fin bil och rekommenderas varmt, för den som lutar åt en ny bil i den storleksklassen.

Detta är också min första dieselbil och jag är mäkta imponerad över komforten i dieselmotorn. Att inte behöva varva tills motorn skriker; det är också en form av komfort.

V50 är inte ens med i matchen, den är trång och har mycket sämre komfort med med burs.

Tack Toyota för att ni levererar prisvärda kvalitetsbilar i världsklass!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Nöjd 1:a gångs Toyota ägare (nya Avensis)

Inlägg av cheetah1 »

Jag får be att få gratulera! :D
Användarens profilbild
Skynerd
Inlägg: 142
Blev medlem: tor 07 maj 2009, 21:55:57
PostOrt: BORÅS
Land (Country): SVERIGE

Re: Nöjd 1:a gångs Toyota ägare (nya Avensis)

Inlägg av Skynerd »

Jo, man kan inte annat än att gratulera!

Inget snack om att Toyota gör BRA bilar. Men var är de roliga bilarna i stil med Supra, mr2 och Celica på 80- och 90-talet? :)
Tidigare (Toyota-) bilar: Supra MK3 3.0L Turbo - 89, Celica ST202 -94, Celica ST192 -90 (förstabil).
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Nöjd 1:a gångs Toyota ägare (nya Avensis)

Inlägg av cheetah1 »

Skynerd skrev:Jo, man kan inte annat än att gratulera!

Inget snack om att Toyota gör BRA bilar. Men var är de roliga bilarna i stil med Supra, mr2 och Celica på 80- och 90-talet? :)
70-talet, inte att förglömma...

Men mm, tycker att Toyota kunde göra nåt likvärdigt till Nissan GT-R...
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Nöjd 1:a gångs Toyota ägare (nya Avensis)

Inlägg av Dale »

cheetah1 skrev:
Skynerd skrev:Jo, man kan inte annat än att gratulera!

Inget snack om att Toyota gör BRA bilar. Men var är de roliga bilarna i stil med Supra, mr2 och Celica på 80- och 90-talet? :)
70-talet, inte att förglömma...

Men mm, tycker att Toyota kunde göra nåt likvärdigt till Nissan GT-R...
Lexus IS-F och LF-A skulle kanske va nått?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
aristoteles
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 27 maj 2009, 14:48:57
Årsmodell: 0

Re: Nöjd 1:a gångs Toyota ägare (nya Avensis)

Inlägg av aristoteles »

Tackar.

Jag förstår er som pratar om mer sportiga bilar! Fast å andra sidan är det är ju inte riktigt den målgruppen som köper nya avensis :D

Isåfall skulle man om man har råd isåfall har två bilar. En bra, driftsäker och komfortabel normalbil som man kan lita på i alla väder och en extra bil som man kan ha om man vill ha lite mer fartkänsla på sommaren. Själv skulle jag inte ha parkeringsmöjligheter för två bilar även om jag ville.

Även om jag är sagolikt nöjd med nya Avensis, och speciellt med den komfortabla dieselmotorn, så är det ju definitivt inte den mest "sportiga bilen" i klassen. Å andra sidan så brukar ju direkt vägkontakt, häftiga motorljud och komfort sällan gå hand ihand. Då ska man som sagt ha två bilar då om man har möjlighet.
Skriv svar