Sida 1 av 2

Trimma 4AFE 1.6L motor?

Postat: tor 21 maj 2009, 23:37:15
av kristoffersson
Hallå alla!

Jag satt och funderade häromdagen, alla som kör volvo letar juh efter andra spridare, kamaxlar, topplock, grenrör etc.

Borde där inte finnas lite sådant att leta efter till min Corolla -95a då också?
Finns att köpa i nyskick, riktigt trimsaker. Men jag tänkte något billigt man själv kunde plocka på skroten etc.

Motorn är juh en 16v, så två nya kamaxlar från någon annan motor kanske? eller annat topplock, andra ventiler kanske?
Finns där någon som vet?

Isåfall vad letar jag efter, vilken motor / bilmodell från vilket år borde det finnas på?
Och passar det isåfall på min?

Tacksam för alla svar
MVH / Johan

Re: Trimma 4AFE 1.6L motor?

Postat: tis 26 maj 2009, 09:43:37
av Larco
Jag lurar själv lite på var man kan göra för roligt med min 4A-FE i min G6R -99.
Meka på ett 2" avgassystem, säkerställa att han enkelt suger kalluft, kör högoktanigt bränsle och avancera grundtändning nån grad.
Sen vill jag nog påstå att byte till en 4A-GE eller 7A-FE som egentligen är en 1,8l 4A-FE är ett bra alternativ sen klistra på 4A-FE dekal på :D eller turbokonv är det du bör fundera på... 4A-GE får man importera om man ska en som är senare än 92 tyvärr då de inte togs in i Sverige efter det.

Att leta 4A-FE kamaxlar som kanske kan vara marginellt vassare tror jag inte är någon större idé eller ens värt besväret. Tror inte att det är någon som undersökt det i någon större utsträckning heller tyvärr så det är nog svårt att veta vad man ska ha.

Själv är jag inte allt för sugen på att byta motor, är lite sugen på att turbokonvertera men det är lite knepigt att göra det bra och osynligt :?
Jag har just nu börjat med att meka på en 2" TTE ljuddämpare och halvsystem på min. Den blev nog faktiskt lite piggare av det, trodde inte jag skulle märka något alls.
Ska senare i sommar gjuta ett ramluftintag från grillen till originalluftburken i glasfiber tänkte jag också.

Re: Trimma 4AFE 1.6L motor?

Postat: tis 26 maj 2009, 22:22:48
av SHySwe
Funderar lite:
egentligen har jag börjat söka en 4A-GE som är justerad lite uppåt, typ 160hk. Fått rådet att ta en standard och byta kammar.
Vad skiljer då mellan en FE och en GE, förutom kammarna? Oftast har en FE behandlats vänligare och har en lägre prislapp.
Detta tror jag är korrekt:
- 4A-FE har mellan 100 och 115hk, 4A-GE har mellan 112 och 130hk i 16ventilers.
- 4A-FE har ca 9.5 i komp, 4A-GE har upp till 10.3 i komp.
- Dom har samma styrboxar, tändning mm
- 4A-GE går nog att hitta i bra skick, 4A-FE finns det hur många som helst av.

Vad krävs för att få ut 160hk från en 4A-FE? Räcker sprutet till?

Re: Trimma 4AFE 1.6L motor?

Postat: tis 26 maj 2009, 22:42:13
av Gt-4
Borde väl annars vara nån som kört rally eller rallycross 1600 och använt sej av dessa motorer.
Vet det är nån norsk som körde div 1a med en corolla så delar finns nog att få.

Re: Trimma 4AFE 1.6L motor?

Postat: tis 26 maj 2009, 22:44:41
av Hemiyoda
srylul skrev:Vad skiljer då mellan en FE och en GE, förutom kammarna? Oftast har en FE behandlats vänligare och har en lägre prislapp.
[/quote=]

Vinkel mellan ventilerna. -FE smalare topp. Inte alltid en nackdel, bättre förbränningskarakteristik tydligen. Moderna motorer har smalare vinkel än äldre.
srylul skrev: Detta tror jag är korrekt:
- 4A-FE har mellan 100 och 115hk, 4A-GE har mellan 112 och 130hk i 16ventilers.
- 4A-FE har ca 9.5 i komp, 4A-GE har upp till 10.3 i komp.
- Dom har samma styrboxar, tändning mm
- 4A-GE går nog att hitta i bra skick, 4A-FE finns det hur många som helst av.

Vad krävs för att få ut 160hk från en 4A-FE? Räcker sprutet till?
Dom har inte samma styrboxar även fast dom är rätt lika. En gammal 4A-FE spöar en gammal 2V topp i flöde hur man än gör, så 4V är rätt väg.
Jag tror -GE toppen har lite större ventiler pga bredare vinkeln mellan dom.
Senare "faceliftade" 4A-FE toppen har uppräta insugskanaler som flödar riktigt bra och sprider blandningen bra i cylindern. Så ska man köra 4A-FE är det en sådan man vill ha. Varning för skumma variationer på -FE toppen, 7A-FE leanburn motorn har nog lite annorlundare portar.. Har inga bilder på en sådan än.
Smallportversionen av 4A-GE är allmänt bättre på allt än bigport(tidigare) versionen.

Du kan inte justera kammarna individuellt på en -FE topp. Finns mycket mer trimdelar till -GE:n.

Re: Trimma 4AFE 1.6L motor?

Postat: mån 01 jun 2009, 19:42:53
av kristoffersson
Jaha okej, där ser man.
Att byta motor är inget jag kommer att fundera på, och tyvärr ingen turbokonverting heller.
Jag fick bilen av pappas sambo efter jag lagat den, och den används som bruksbil till vintern.
Då väntas det england-import.

Så några större grejer vill jag inte göra, inte heller köpa nya trimdelar.
Självklart kan man hitta om man vill, men jag tänkte mest något enklare från skroten.


Tack för svaren!

Re: Trimma 4AFE 1.6L motor?

Postat: lör 19 dec 2009, 00:20:42
av TratteN
Jag har funderingar på att trimma min Corolla med 4E-FE motorn. 1.3liters, jag funderade på om grejer från 4A-FE passar då ? typ topp och kammar och såna grejer.

Finns det nånstans man kan köpa trim till 4efe ?

Mvh

Re: Trimma 4AFE 1.6L motor?

Postat: lör 19 dec 2009, 12:25:47
av Vossen
Turbokonverterade min corolla g6r på 3 år sen finns en projekt tråd om dt på gamla forumet tyvärr finns dt inga saker att på tag i till 4a-fe och dom som kör rallycross med corolla använder blacktopp maskinen och du vll trimma din corolla så skall du göra enlöigt följande

1,8 block (7A-FE)
1,6 toppen 1,6 kammar (4A-FE) planad 1,5 mm
Gula spridare från rav 2,0

öppent filter och racekat

denna setup ligger nu i min G6R

bilen går skitfint och har inga problem att bottna mätaren

Re: Trimma 4AFE 1.6L motor?

Postat: lör 19 dec 2009, 12:57:08
av Erkan
väntar du på en supra?

Re: Trimma 4AFE 1.6L motor?

Postat: lör 19 dec 2009, 13:01:54
av Vossen
Erkan skrev:väntar du på en supra?
va??? vem jag???