St 162 VÄGHÅLLNING hur bra?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: St 162 VÄGHÅLLNING hur bra?

Inlägg av Johannes Rydberg »

1090kg det är ju riktig bra ju. Vilken bil. Och det är ändå en senare årsmodell eller ? Samma som den första antar jag. Verkar som att på 90talet gick bilar upp i vikt allmänt. Senare så började man använda mer alu i bilarna. Samma med bmw oxå.


Kom ihåg att jag läste i en äldre bilsport om när nån toyota klubb. Kanske denna. Iaf så körde dom på superstage och bilarna var riktig snabba överlag. Mk3 orna fick väl lite sämre tider kom jag ihåg. Typ att mk 3 låg runt
1.40-1.50 medans celicorna låg runt 1.30-1.40

Jag kom invd ihåg exakt men reagera på skillnaderna. Och att toyotas värstingar var nere i bmw s super stage tider nästan. Därimot låg mk3 mer som vässade corvetter m.m.

Men har st 162 ett bra chassi m.m.
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: St 162 VÄGHÅLLNING hur bra?

Inlägg av Hemiyoda »

1.50 för en Supra MK3 är riktigt dåligt även fast den väger bly. 1.51 i min pilsnerpråm från -72 kan väl anses som OK. :)
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Wipe
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 18:04:21
Bilmodell: Celica St165 & Starlet Rwd
Årsmodell: 88

Re: St 162 VÄGHÅLLNING hur bra?

Inlägg av Wipe »

Johannes Rydberg skrev:men alla dom vikterna är faktiskt riktigt bra ju. kul att dom ändå har hållt vikten hyffsat.

gt4 an kan man ju förstå att den blir tung. borde vara skilland i väghållning mellan ex st162 och st165 tex. men st165 behöver ju inte vara sämre men annorlunda. vad tycker ni

finns det nån här som har vässat upp väghållningen på sin celica och kört lite bana eller nåt. är dom vassa?
Jo, jag har banpreppat min st165a. Finns en massa info om den i min tråd i gamla forumet. Men kommer en ny så fort jag får tummen ur.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: St 162 VÄGHÅLLNING hur bra?

Inlägg av Dale »

Tjänstevikter på Celica Supra/Supra från 31 bilar
  • MA61 (2,8i) mellan 1390-1410 kg
  • MA70 (3,0t) mellan 1650-1740 kg
  • JZA80 (3,0dt) mellan 1640-1780 kg
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Mr Dezent
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 08:15:52
Årsmodell: 0
PostOrt: Karlskrona
Ort: Karlskrona

Re: St 162 VÄGHÅLLNING hur bra?

Inlägg av Mr Dezent »

Johannes Rydberg skrev:1.50 kanske var den sämsta tiden. Och dettar är ägarna själva som körde. Och vissa var original säkert. Men visst låg dom sämre till än mr 2 och celica .

Men en bil som är lätt körd får bättre tider även om ägarna själva kör typ amatörer. En svårkörd bil kan ha bra väghållning och motor men kanske ha en jobbig växellåda eller dålig utväxling m.m. Sett exempel på bmw m3 v8 mot en västing merca amg turbo v 8 med 70hk mer och massor av mer nm. Tog bmw n på ett test rakt fram från utgången ur kurva och mercan nådde klart högst hastighet vid mät punkten.
Men ändå klarade den konstigt nog inte av att köra ifrån bmw n på banan.

Det är så mkt mer som skall stämma där än bara effekt och chassi.

En mk3 har ju sin tröga växellåda och man får vänta på ladd under 2700rpm. Men även om man har ladd och släpper av så och går på igen så är det inte samma svar som en sug maskin tex.

Sen är väl mk3 byggd att vara en gt bil alltså den hör hemma bland typ bmw 8serie 850 840.

Därimot ser ju celicorna mer ut att vara mer gti bilar med ett ban flås. Celican känns riktigt nice. Man får känslan att man klär på sej den när man sätter sej i den och rattar.
Mina förra mk3 or kan mer beskrivas som en järn platta med hjul på. En tung sådan. Så sa min sambo när hon yttra sej om kör känslan i supra mk3 . Och jag är beredd att helt hålla med. Den var lite för tung och klumpig för att kännas som om man tog på sej kläder när man körde den. Min mk3 hade sänkning sats och nya dämpare. Helt klart bra väg hållning. Det är en mäktig bil som jag vill ha igen. Men den är tyvärr tung och tung körd med sin växel låda. Det problemet skall vara borta i mk4 då den har samma låda som m5 m.m.

Hade varit kul o höra om vad nån som kört lite bana med st 162 och kunde dela med sej om sina erfarenheter.
(Detta inlägg är egentligen inte mitt, utan Johannes Rydbergs, då hans svar ursprungligen skapades som en ny tråd snarare som ett svar i denna tråd)
Mvh Fredrik
Professionell räksmugglare
http://www.bestbloginsweden.wordpress.com
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: St 162 VÄGHÅLLNING hur bra?

Inlägg av Johannes Rydberg »

tack för att du fixade till mitt misstag. klantigt av mej :oops:

mvh Johannes
Användarens profilbild
Iceman07
Inlägg: 200
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 09:09:27
Bilmodell: celica gt4
Årsmodell: 1988
PostOrt: hemse
Land (Country): sverige
Ort: hemse

Re: St 162 VÄGHÅLLNING hur bra?

Inlägg av Iceman07 »

Wipe skrev:
Johannes Rydberg skrev:men alla dom vikterna är faktiskt riktigt bra ju. kul att dom ändå har hållt vikten hyffsat.

gt4 an kan man ju förstå att den blir tung. borde vara skilland i väghållning mellan ex st162 och st165 tex. men st165 behöver ju inte vara sämre men annorlunda. vad tycker ni

finns det nån här som har vässat upp väghållningen på sin celica och kört lite bana eller nåt. är dom vassa?
Jo, jag har banpreppat min st165a. Finns en massa info om den i min tråd i gamla forumet. Men kommer en ny så fort jag får tummen ur.
när kommer du ner på ön o kör??
virre magnusson

Toyota Celica gt4 carlos sainz edition -92
Toyota Celica gt4 st165-88
Toyota Celica gti st162-86-88
Bmw 525i M paket-93 #såld#
Bmw 518i-95 #såld#
Suzuki Vitara JLX-92
Wipe
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 18:04:21
Bilmodell: Celica St165 & Starlet Rwd
Årsmodell: 88

Re: St 162 VÄGHÅLLNING hur bra?

Inlägg av Wipe »

Iceman07 skrev:
Wipe skrev:
Johannes Rydberg skrev:men alla dom vikterna är faktiskt riktigt bra ju. kul att dom ändå har hållt vikten hyffsat.

gt4 an kan man ju förstå att den blir tung. borde vara skilland i väghållning mellan ex st162 och st165 tex. men st165 behöver ju inte vara sämre men annorlunda. vad tycker ni

finns det nån här som har vässat upp väghållningen på sin celica och kört lite bana eller nåt. är dom vassa?
Jo, jag har banpreppat min st165a. Finns en massa info om den i min tråd i gamla forumet. Men kommer en ny så fort jag får tummen ur.
när kommer du ner på ön o kör??
Kommer till ön på måndag men bilen är inte klar ännu riktigt. Har hållit på och monterat större skivar i vinter. Är nästan klar. Men inte hunnit testa ännu. Men kommer vara på gotland i sommar så det blir nog ett par dagar på ringen.
Vem är du? Gotlänning? :)
Användarens profilbild
Iceman07
Inlägg: 200
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 09:09:27
Bilmodell: celica gt4
Årsmodell: 1988
PostOrt: hemse
Land (Country): sverige
Ort: hemse

Re: St 162 VÄGHÅLLNING hur bra?

Inlägg av Iceman07 »

Kommer till ön på måndag men bilen är inte klar ännu riktigt. Har hållit på och monterat större skivar i vinter. Är nästan klar. Men inte hunnit testa ännu. Men kommer vara på gotland i sommar så det blir nog ett par dagar på ringen.
Vem är du? Gotlänning? :)
japp hemsebo :) ......jag skrev lite till di på gotland racing forumet.......ok....hur stora? gjort nå mer me bromsarna annars?
virre magnusson

Toyota Celica gt4 carlos sainz edition -92
Toyota Celica gt4 st165-88
Toyota Celica gti st162-86-88
Bmw 525i M paket-93 #såld#
Bmw 518i-95 #såld#
Suzuki Vitara JLX-92
Wipe
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 18:04:21
Bilmodell: Celica St165 & Starlet Rwd
Årsmodell: 88

Re: St 162 VÄGHÅLLNING hur bra?

Inlägg av Wipe »

Iceman07 skrev:
Kommer till ön på måndag men bilen är inte klar ännu riktigt. Har hållit på och monterat större skivar i vinter. Är nästan klar. Men inte hunnit testa ännu. Men kommer vara på gotland i sommar så det blir nog ett par dagar på ringen.
Vem är du? Gotlänning? :)
japp hemsebo :) ......jag skrev lite till di på gotland racing forumet.......ok....hur stora? gjort nå mer me bromsarna annars?
Okej.
Behåller orginaloken men flyttar ut dom. Skivorna blir 288mm stora. Original är väl 265 eller nått sånt så det blir endel skillnad. Större får jag inte på med mina 15"-fälgar. Sen blir det bättre belägg. Hoppas det kommer funka bra. Inte hunnit testa ännu.
Skriv svar