Celica GT 1994 (ST202) - daily driver
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3709
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1718
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver
Det är aldrig kul när man upptäcker att man passerade gränsen för 9 mil sedan.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4814
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver
Minns att jag missade 222222-ögonblicket med några kilometer, det var lite surt
Nu är f.ö avgassystemet RIKTIGT trasigt, och inte helt oväntat går bilen ännu bättre, det är nästan märkligt för det blir
en riktig jäkla effektkick vid ungefär 5800rpm och den drar vildsint upp till rödmarkering, känslan är att den vill bra mycket högre.
Med helt avgassystem fanns ju den vanliga "kicken" vid tja vad är det ? 4800rpm ? från ACIS-systemet,men sen drog den i princip
linjärt upp till rödmarkeringen, nu kommer först acis-kicken, och sen ytterligare en vid 5800rpm, wtf ?
Och det är en rejäl knuff, om den ska finnas där men inte fanns innan, eller tillkom pga avgashålet vet jag inte, men det känsn som kanske
15hk extra som trycker på plötsligt, bilen går helt enkelt riktigt bra, och jag tror att om jag kört dne första gången utan att veta effekten skulle
jag ha gissat på över 175, snarare precis under 200. (med det inte sagt att den har det, min G-mätare påstår att bilen har 174hk i dagsläget, fan vet.)
gen3 av 3S-GE är en av mina absoluta favoritsugmotorer, så jäkla trevlig effekt och momentkurva, och så hyfsad hög rödmarkering också.
Nya avgassystem är tämligen dyra, men jag funderar på att kapa bort flexröret och meckla dit ett löst flexrör, antingen svetsa eller dra dit med klämmor..
nån som vet vad det är för dimension på originalröret ? 2" ? 1.75" ?
Nu är f.ö avgassystemet RIKTIGT trasigt, och inte helt oväntat går bilen ännu bättre, det är nästan märkligt för det blir
en riktig jäkla effektkick vid ungefär 5800rpm och den drar vildsint upp till rödmarkering, känslan är att den vill bra mycket högre.
Med helt avgassystem fanns ju den vanliga "kicken" vid tja vad är det ? 4800rpm ? från ACIS-systemet,men sen drog den i princip
linjärt upp till rödmarkeringen, nu kommer först acis-kicken, och sen ytterligare en vid 5800rpm, wtf ?
Och det är en rejäl knuff, om den ska finnas där men inte fanns innan, eller tillkom pga avgashålet vet jag inte, men det känsn som kanske
15hk extra som trycker på plötsligt, bilen går helt enkelt riktigt bra, och jag tror att om jag kört dne första gången utan att veta effekten skulle
jag ha gissat på över 175, snarare precis under 200. (med det inte sagt att den har det, min G-mätare påstår att bilen har 174hk i dagsläget, fan vet.)
gen3 av 3S-GE är en av mina absoluta favoritsugmotorer, så jäkla trevlig effekt och momentkurva, och så hyfsad hög rödmarkering också.
Nya avgassystem är tämligen dyra, men jag funderar på att kapa bort flexröret och meckla dit ett löst flexrör, antingen svetsa eller dra dit med klämmor..
nån som vet vad det är för dimension på originalröret ? 2" ? 1.75" ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1718
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver
Cressidan.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4814
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver
snyggt att tajma in trippmätaren sådär
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4814
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver
Hittade lite gamla bensinkvitton som jag fört in nu.
Hålet i avgassystemet är ännu större, nu börjar dte bli lite problem med att man får in avgaser i kupen om man står still, inte så skoj.
Men motorn går bättre än någonsin, jag gjorde ett 0-100-test med G-mätaren och kapade flera hundradelar på första försöket - med vinterdäck..
Jag kommer att sakna den här bilen oerhört mycket om jag köper en vanlig bil ..har kört Aeron till jobbet några gånger nu, och trots sportchassie, sportstolar och större bromsar så är den inte alls lika kul att köra på kurviga vägar, visst, det finns en massa kraft när man trycker på gasen (75hk mer än i celican), men ändå, det är och förblir en familjekombi, en sportig sådan på sin höjd.
Hålet i avgassystemet är ännu större, nu börjar dte bli lite problem med att man får in avgaser i kupen om man står still, inte så skoj.
Men motorn går bättre än någonsin, jag gjorde ett 0-100-test med G-mätaren och kapade flera hundradelar på första försöket - med vinterdäck..
Jag kommer att sakna den här bilen oerhört mycket om jag köper en vanlig bil ..har kört Aeron till jobbet några gånger nu, och trots sportchassie, sportstolar och större bromsar så är den inte alls lika kul att köra på kurviga vägar, visst, det finns en massa kraft när man trycker på gasen (75hk mer än i celican), men ändå, det är och förblir en familjekombi, en sportig sådan på sin höjd.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4814
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver
Idag fick bilen lite kärlek.
Antennen pajade ju ur häromsistondes, i utfällt läge, det var ju "kuggstången" som gick av, dock i slutet så jag lyckades få ihop den nu, så den funkar, mene fterssom en ny stång med sprök kostar ca en hundralapp borde man byta den.
En del bök att få ur den och isär den dock.
Sen tutan, den har ju strulat ett tag nu, fick igång den men den har visat sej lägga av när man behöver den som bäst, otroligt irriterande.. men nu hade jag beställt nån fånig tuta på ebay för en tjuga, den såg mer ut som nåt man skulle ha på en mped eller i en leksak, men på med den iaf, efter lite slipande på kontakter och sprayande så hoppade faktiskt även den vanliga tutan igång, så nu låter det som fanken
Passade även på att kolla vätskor osv.
Nu är det bara det där skumma med ABS'en som går i ibland helt oprovocerat.. undrar om det försvinner med sommardäck, det uppkom väl efter bytet..
Antennen pajade ju ur häromsistondes, i utfällt läge, det var ju "kuggstången" som gick av, dock i slutet så jag lyckades få ihop den nu, så den funkar, mene fterssom en ny stång med sprök kostar ca en hundralapp borde man byta den.
En del bök att få ur den och isär den dock.
Sen tutan, den har ju strulat ett tag nu, fick igång den men den har visat sej lägga av när man behöver den som bäst, otroligt irriterande.. men nu hade jag beställt nån fånig tuta på ebay för en tjuga, den såg mer ut som nåt man skulle ha på en mped eller i en leksak, men på med den iaf, efter lite slipande på kontakter och sprayande så hoppade faktiskt även den vanliga tutan igång, så nu låter det som fanken
Passade även på att kolla vätskor osv.
Nu är det bara det där skumma med ABS'en som går i ibland helt oprovocerat.. undrar om det försvinner med sommardäck, det uppkom väl efter bytet..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver
Olika stora vinterdäck?
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4814
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver
Nej dom ska vara identiska, dock nya i höstas.
Får se hur det blir med sommarsulorna.
Jag tänkte även försöka byta bromsvätska, inte för att det BORDE spela roll, men den är nog aldrig bytt, iaf inte på många år, och känslan i pedalen är lite svampig.
En liter bromsvätska är ju inte så dyr.
Får se hur det blir med sommarsulorna.
Jag tänkte även försöka byta bromsvätska, inte för att det BORDE spela roll, men den är nog aldrig bytt, iaf inte på många år, och känslan i pedalen är lite svampig.
En liter bromsvätska är ju inte så dyr.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver
Näe, och om jag inte minns fel har jag för mig att en ABS som lever rövare kan vara symptom på luft i systemet? Eller har jag drömt det?
Har du kollat om det finns några felkoder i ABS-systemet? Minns inte hur man gör nu, men jag har för mig att det finns nån procedur för att få ABS-lampan att blinka koder.
Har du kollat om det finns några felkoder i ABS-systemet? Minns inte hur man gör nu, men jag har för mig att det finns nån procedur för att få ABS-lampan att blinka koder.