13-polig kontakt PROBLEM !!!!

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
lovaberg
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 05 aug 2011, 18:54:05
Bilmodell: Avensis 2.0
Årsmodell: 3

13-polig kontakt PROBLEM !!!!

Inlägg av lovaberg »

Hjälp !!! Jag har en Toyota Avensis 1.8 Bensin -09 med ett ny monterat drag + 13 polig kontakt,skulle idag koppla ihop bil o husvagn för första gången nästan alla ljus fungerade bra på vagnen förutom positionsljusen men jag hade dimljus och backljus vilket jag inte haft innan. Men ingen indikering på displayen att jag har laddning av batteri och ingen 12v drift på kyl,jag testade både med bilen igång och bara med tändning. Det underligaste är att när min pappas bil (volvo V70 -12) var inkopplad så stämde ALLT :o ?,både laddning av batteri och 12v drift kyl, med andra ord inga felkopplingar i husvagnen, det måste vara i bilen men var ??? Har hört att på en del bilar måste även mjukvaran uppdateras är det så även på Toyota Avensis?? Tacksam för svar innan jag bryter ihop!!!!!
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: 13-polig kontakt PROBLEM !!!!

Inlägg av PierreW »

lovaberg skrev:Hjälp !!! Jag har en Toyota Avensis 1.8 Bensin -09 med ett ny monterat drag + 13 polig kontakt,skulle idag koppla ihop bil o husvagn för första gången nästan alla ljus fungerade bra på vagnen förutom positionsljusen men jag hade dimljus och backljus vilket jag inte haft innan. Men ingen indikering på displayen att jag har laddning av batteri och ingen 12v drift på kyl,jag testade både med bilen igång och bara med tändning. Det underligaste är att när min pappas bil (volvo V70 -12) var inkopplad så stämde ALLT :o ?,både laddning av batteri och 12v drift kyl, med andra ord inga felkopplingar i husvagnen, det måste vara i bilen men var ??? Har hört att på en del bilar måste även mjukvaran uppdateras är det så även på Toyota Avensis?? Tacksam för svar innan jag bryter ihop!!!!!
Bara till o mäta eller så pratar du med den som monterade draget och kopplade elen.

http://www.toyotaclubsweden.com/wiki/in ... edirect=no
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
lovaberg
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 05 aug 2011, 18:54:05
Bilmodell: Avensis 2.0
Årsmodell: 3

Re: 13-polig kontakt PROBLEM !!!!

Inlägg av lovaberg »

Men tror du att mjukvaran i bilen måste uppdateras för att det ska funka,kan det vara problemet ???
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: 13-polig kontakt PROBLEM !!!!

Inlägg av PierreW »

lovaberg skrev:Men tror du att mjukvaran i bilen måste uppdateras för att det ska funka,kan det vara problemet ???
Finns så vitt jag vet ingen Canbus aktivering inblandad i dragmontering på Avensis.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: 13-polig kontakt PROBLEM !!!!

Inlägg av Dale »

lovaberg skrev:Jag har en Toyota Avensis 1.8 Bensin -09 med ett ny monterat drag + 13 polig kontakt
Har dragit på mig en husvagn med en 13-polig kontakt. På Avensisen har jag en 7-polig så jag kör med en adapter just nu men har för avsikt att byta till en 13-polig kontakt.

Undrar om ditt backljus och dimbakljus även lyser på bilen när du har husvagn påkopplad?

Vet att en del bilmodeller kopplas bilens motsvarande bort när man kopplar på husvagn. Har blivit lite irriterad att när man ska backa med husvagn i totalmörker blir man bländad och ser inte ett skvatt då bilens backljus lyser upp husvagnens vita front rätt rejält.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
YarisMek
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 14 okt 2011, 19:00:56
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010
Land (Country): Sverige

Re: 13-polig kontakt PROBLEM !!!!

Inlägg av YarisMek »

PierreW skrev:Finns så vitt jag vet ingen Canbus aktivering inblandad i dragmontering på Avensis.
Alla Original monterade krok jag monterad på Avensis 13 eller 7 polig har ingen Canbus.
Som brukar bli fel är jorden. Om jorden är lite dålig så kan det bli lite allt möjligt fel. Ingen oxid i släp-kontakt-stycket på bilen?
Dimljuset ska ej kunna aktiveras i bilen om släpet är kopplad, bara på släpet (om det tänds på bilen så är det felmonterad. Och då kan andra saker va felmonterad, 3st kontakt stycken vart man ska stifta in kablar).
Laddningen så ska du ha en stor säkring vid batteriet, "efter-draget" på + polen. Se om den är hel. Om den är det, skulle jag se säkra jorden i bagaget till släpet/släpstyrdon.
Användarens profilbild
YarisMek
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 14 okt 2011, 19:00:56
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010
Land (Country): Sverige

Re: 13-polig kontakt PROBLEM !!!!

Inlägg av YarisMek »

Och om det var ny monterad i riktig Toyota verkstad, skulle jag ej själv felsöka utan lämna in bilen och fråga dom om de såg att det funkade.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: 13-polig kontakt PROBLEM !!!!

Inlägg av Dale »

Fortsätter att låna tråden.
YarisMek skrev:Dimljuset ska ej kunna aktiveras i bilen om släpet är kopplad, bara på släpet (om det tänds på bilen så är det felmonterad. Och då kan andra saker va felmonterad, 3st kontakt stycken vart man ska stifta in kablar).
Gäller det även backljus och eventuellt bakre parkeringssensor? Hur kopplas dom ur? Något relä som installeras och styrs från vad? Stift 12 i släpvagnskontakten (som i många inkopplingsanvisningar inte används)? Isf jordas stift 12 för i kabeln i husvagn är det bara 12 ledare?

Och så lite info
YarisMek skrev:Laddningen så ska du ha en stor säkring vid batteriet, "efter-draget" på + polen. Se om den är hel. Om den är det, skulle jag se säkra jorden i bagaget till släpet/släpstyrdon.
I husvagnen min sitter det fyra separata säkringar "efter-draget". Kabeln kommer in och splittas upp och där sitter det säkringar på både plus och minus till batteriladdning och drift av kylskåp. Sen sitter det även säkringar direkt vid batteripolerna. På plussidan sitter det ett par stycken till larm, laddning (13-poliga släpvagnskontakten) och en "feting" som går till 12 volts elcentralen. Det sitter även en "feting" mellan minuspolen och strömshunten till amperemätaren så många säkringar blire. Inte säkert det är så på alla släp/husvagnar men jag kommer att installera en laddningsbooster med när jag fått dit en 13-polig kontakt på bilen med. Detta för att säkerställa så laddning till husvagnsbatteriet blir bra och man slipper riskera att dra ur batteriet i bilen med då dom flesta laddningsboostrarna även har ett skiljerelä inbyggt.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: 13-polig kontakt PROBLEM !!!!

Inlägg av SHySwe »

Och vad är då skillnaden mellan pinne 9 och pinne 10?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
YarisMek
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 14 okt 2011, 19:00:56
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010
Land (Country): Sverige

Re: 13-polig kontakt PROBLEM !!!!

Inlägg av YarisMek »

Dale skrev:Gäller det även backljus och eventuellt bakre parkeringssensor? Hur kopplas dom ur? Något relä som installeras och styrs från vad? Stift 12 i släpvagnskontakten (som i många inkopplingsanvisningar inte används)? Isf jordas stift 12 för i kabeln i husvagn är det bara 12 ledare?
Har ej tänkt på backljusen sorry... Men bakre pareringssensorer har du en knapp i bagaget du kan stänga av med? I sido klädsel. Kommer ej ihåg om du kunde beställa kabel-kit till just en bil med parkerings sensorer. Länge sen jag drog en till en Avensis med parkerings sensorer. Sitter en separat styrdon till, som är ej i Canbuss. Stift 12 används ej. Jag kan ta fram allt till måndag, är fortfarande på semester denna veckan.
Och så lite info
Jag tänkte på kabelnätet i bilen. I bagaget under själva lastskydd plasten finns det jord punkt (där lås kroken till bagaget sitter, vänster om de). Där ska du ha 3-4 vita kablar jordade.
Och vad är då skillnaden mellan pinne 9 och pinne 10?
9 är batteri +, för laddning o kylskåp osv. 10 är Tändning, signal princip. Så den vet bilen är igång och kan ladda vagnens batteri eller nåt sånt.
Skriv svar