Tips på enkel GPS

Allt om billjud, skärmar, GPS, installationsfrågor och tips och råd för Toyota folket. Även rent generella billjudstips är välkomna, då även de kan gynna Toyota ägare.
Användarens profilbild
Skynerd
Inlägg: 142
Blev medlem: tor 07 maj 2009, 21:55:57
PostOrt: BORÅS
Land (Country): SVERIGE

Tips på enkel GPS

Inlägg av Skynerd »

Tänkte det kunde vara smidigt med en enklare (läs billigare) GPS. Skulle vara skönt att slippa kika kartor och gatnamn på eniro och liknande.

För min del räcker det med nordenkartor. Funktionsmässigt ska det vara smidigt om maskinen klarar att uppdatera rutten i realtid om man råkar missa en avfart. Inga "GÖR EN U-SVÄNG HÄR"! Vill alltså att den ska klara att "tänka om".

Verkar vara en djungel verkligen.
Tidigare (Toyota-) bilar: Supra MK3 3.0L Turbo - 89, Celica ST202 -94, Celica ST192 -90 (förstabil).
Tobbera
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden
Ort: Helsingborg

Re: Tips på enkel GPS

Inlägg av Tobbera »

Alla mina GPSer har haft den funktionen du nämner. Dock så kan det ibland/ofta vara snabbaste/kortaste vägen att göra en u-sväng istället för att fortsätta och ta en annan väg. GPSen räknar helt enkelt ut vilket som är snabbast.

Jag kör TomTom i min mobiltelefon. Fungerar skitbra. Vill du ha en stand-alone så kolla omdömen på prisjakt.se
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Användarens profilbild
Roger
Pay User
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 17:53:38
Bilmodell: MR2 och Corolla 4wd
Årsmodell: 93
PostOrt: Johanneshov
Land (Country): Sverige
Ort: sthlm

Re: Tips på enkel GPS

Inlägg av Roger »

Jag kör med minsta Garmin, Nuvi 200. Den gör jobbet och kostade inte mig mer än 1000 spänn. Den är mycket enkel och gör i stort sett inget annat än visar dig vägen. Inga MP3-spelare, inga bildvisare, ingen Bluetooth :P

Finns ju en hel del olika märken runt 1000-lappen som uppfyller dina krav. Gå in och känn lite på dom i en affär och se vad som faller dig i smaken, nuförtiden är kartmaterialet så bra i de flesta GPSer att det mest är en smaksak vilken man gillar bäst.
Användarens profilbild
Skynerd
Inlägg: 142
Blev medlem: tor 07 maj 2009, 21:55:57
PostOrt: BORÅS
Land (Country): SVERIGE

Re: Tips på enkel GPS

Inlägg av Skynerd »

Tobbera skrev:Alla mina GPSer har haft den funktionen du nämner. Dock så kan det ibland/ofta vara snabbaste/kortaste vägen att göra en u-sväng istället för att fortsätta och ta en annan väg. GPSen räknar helt enkelt ut vilket som är snabbast.

Jag kör TomTom i min mobiltelefon. Fungerar skitbra. Vill du ha en stand-alone så kolla omdömen på prisjakt.se
Jovisst, U-sväng må vara den närmaste vägen. Men det är ju långt ifrån alltid som man kan göra denna sväng. Jag menar, trafik och vägnätets uppbyggnad tillåter inte alltid detta.
Tidigare (Toyota-) bilar: Supra MK3 3.0L Turbo - 89, Celica ST202 -94, Celica ST192 -90 (förstabil).
Användarens profilbild
Roger
Pay User
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 17:53:38
Bilmodell: MR2 och Corolla 4wd
Årsmodell: 93
PostOrt: Johanneshov
Land (Country): Sverige
Ort: sthlm

Re: Tips på enkel GPS

Inlägg av Roger »

Brukar finnas en inställning för att "slå av" alternativet u-sväng i många GPSer. Då tvingar man fram en omräkning av rutten.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Tips på enkel GPS

Inlägg av Dale »

Tänk på att dom billigaste brukar ha klent med kartuppdateringar och kan sakna fartkameravarning.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Tobbera
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden
Ort: Helsingborg

Re: Tips på enkel GPS

Inlägg av Tobbera »

Min GPS har i princip aldrig sagt U-sväng om inte vägnätet tillåtit det. Men visst kan man fortsätta till nästa avfart ändå och fördubbla körsträckan om man tycker det är kul.
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Användarens profilbild
Skynerd
Inlägg: 142
Blev medlem: tor 07 maj 2009, 21:55:57
PostOrt: BORÅS
Land (Country): SVERIGE

Re: Tips på enkel GPS

Inlägg av Skynerd »

Tobbera skrev:Min GPS har i princip aldrig sagt U-sväng om inte vägnätet tillåtit det. Men visst kan man fortsätta till nästa avfart ändå och fördubbla körsträckan om man tycker det är kul.
Det är egentligen bara i storstäderna som jag behöver en GPS. Särskilt de tider när trafiken tätnar. Skulle vilja se dig dra U-svängar i Göteborg klockan 16.00 en fredag. :)
Tidigare (Toyota-) bilar: Supra MK3 3.0L Turbo - 89, Celica ST202 -94, Celica ST192 -90 (förstabil).
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Tips på enkel GPS

Inlägg av Dale »

Skynerd skrev:
Tobbera skrev:Min GPS har i princip aldrig sagt U-sväng om inte vägnätet tillåtit det. Men visst kan man fortsätta till nästa avfart ändå och fördubbla körsträckan om man tycker det är kul.
Det är egentligen bara i storstäderna som jag behöver en GPS. Särskilt de tider när trafiken tätnar. Skulle vilja se dig dra U-svängar i Göteborg klockan 16.00 en fredag. :)
Då bör du ha en GPS med TMC inbyggd så du får automatiskt omprogramering av alternativ väg till målet på grund av köer/trafikolyckor med mera.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Skynerd
Inlägg: 142
Blev medlem: tor 07 maj 2009, 21:55:57
PostOrt: BORÅS
Land (Country): SVERIGE

Re: Tips på enkel GPS

Inlägg av Skynerd »

Dale skrev:
Skynerd skrev:
Tobbera skrev:Min GPS har i princip aldrig sagt U-sväng om inte vägnätet tillåtit det. Men visst kan man fortsätta till nästa avfart ändå och fördubbla körsträckan om man tycker det är kul.
Det är egentligen bara i storstäderna som jag behöver en GPS. Särskilt de tider när trafiken tätnar. Skulle vilja se dig dra U-svängar i Göteborg klockan 16.00 en fredag. :)
Då bör du ha en GPS med TMC inbyggd så du får automatiskt omprogramering av alternativ väg till målet på grund av köer/trafikolyckor med mera.
Hmm, ja det är möjligt. Vad allt ska bli svårt. :)
Tidigare (Toyota-) bilar: Supra MK3 3.0L Turbo - 89, Celica ST202 -94, Celica ST192 -90 (förstabil).
Skriv svar