Neblade - Toyota Celica GT -74 (TA22)
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Neblade - Toyota Celica GT -74 (TA22)
Trevligt, eller ska jag säga otrevligt. Jobbet är bra, men "skatten" du hittade var mindre trevlig!
Har du något foto på hur det såg ut innan du började kapa & bända i tröskeln? Såg det mystiskt ut redan innan?
Riktigt inspirerande att se hur grundligt du arbetar. Hoppas få göra något liknande med min AW11 en vacker dag. När bland annat plats & tid införskaffats.
Blir spännande att se hur projektet ser ut efter blästringen. Hoppas du & vi som följer ditt projekt slipper fler tråkiga överraskningar
Har du något foto på hur det såg ut innan du började kapa & bända i tröskeln? Såg det mystiskt ut redan innan?
Riktigt inspirerande att se hur grundligt du arbetar. Hoppas få göra något liknande med min AW11 en vacker dag. När bland annat plats & tid införskaffats.
Blir spännande att se hur projektet ser ut efter blästringen. Hoppas du & vi som följer ditt projekt slipper fler tråkiga överraskningar
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
- Neblade
- Ordförande
- Inlägg: 1634
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linghem
- Land (Country): Sweden
- Ort: Linköping
- Kontakt:
Re: Neblade - Toyota Celica GT -74 (TA22)
Nej, det är nog dåligt med bilder på hur det såg ut innan. Men det såg hyffsat bra ut, man kunde se att det var hemmasvetsat.
Mattias Johansson
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
- Neblade
- Ordförande
- Inlägg: 1634
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linghem
- Land (Country): Sweden
- Ort: Linköping
- Kontakt:
Re: Neblade - Toyota Celica GT -74 (TA22)
Celican har kommit tillbaka från blästering, har verkligen varit fullt upp de senaste dagarna!
Karossen rullades in längst in i garaget, till en ny lite större plats, så nu ska jag kunna jobba lite effektivare.
För att få ner luftfuktigheten i garaget lånades en krypgrundsavfuktare. Och för att slippa torka hela garaget så byggde jag ett tält runt bilen, där avfuktaren monterades. I garaget var det 88% relativ fuktighet, efter något dygn med avfuktaren kom jag ivarjefall ner till ~50 % relativ fuktighet, det är ju ganska okej och säkert gränsen för var den avfuktaren klarar av i den miljön. Tältet kom även till användning när jag lackerade bilen!
Hela dagen idag har jag slipat bort färgrester som blästringen inte lyckades komma åt. Och inatt lade jag (äntligen) på första lagret med grundfärg! En helmask med P3+ABE1 filter tillsammans med en målatdräkt från DuPont och ett par nitrilhanskar blev receptet för att förhoppningsvis komma utan det mesta av Expoxihärdare och andra otäckheter i färgen. Det gick åt två liter av Hagmans Epoxigrund, men det finns vissa partier kvar som behöver målas. Och jag räknar med att åtminstone lacka underredet en eller två gånger till med epoxifärg, men det blir efter alla lagningar.
Tält - Avfuktare - Efter blästring
Lite bilder på rostskador (98 stycken),
förväntar mig inte att någon ska titta på alla, lägger upp dem för att jag lättare ska hitta dem när jag arbetar i garaget.
Karossen rullades in längst in i garaget, till en ny lite större plats, så nu ska jag kunna jobba lite effektivare.
För att få ner luftfuktigheten i garaget lånades en krypgrundsavfuktare. Och för att slippa torka hela garaget så byggde jag ett tält runt bilen, där avfuktaren monterades. I garaget var det 88% relativ fuktighet, efter något dygn med avfuktaren kom jag ivarjefall ner till ~50 % relativ fuktighet, det är ju ganska okej och säkert gränsen för var den avfuktaren klarar av i den miljön. Tältet kom även till användning när jag lackerade bilen!
Hela dagen idag har jag slipat bort färgrester som blästringen inte lyckades komma åt. Och inatt lade jag (äntligen) på första lagret med grundfärg! En helmask med P3+ABE1 filter tillsammans med en målatdräkt från DuPont och ett par nitrilhanskar blev receptet för att förhoppningsvis komma utan det mesta av Expoxihärdare och andra otäckheter i färgen. Det gick åt två liter av Hagmans Epoxigrund, men det finns vissa partier kvar som behöver målas. Och jag räknar med att åtminstone lacka underredet en eller två gånger till med epoxifärg, men det blir efter alla lagningar.
Tält - Avfuktare - Efter blästring
Lite bilder på rostskador (98 stycken),
förväntar mig inte att någon ska titta på alla, lägger upp dem för att jag lättare ska hitta dem när jag arbetar i garaget.
Mattias Johansson
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Re: Neblade - Toyota Celica GT -74 (TA22)
Jag måste nog ändå säga att det är ganska sparsamt med rost på bilen med tanke på hur gamla japaner kan se ut. Förutom trösklarna verkar det ju inte vara några jättestora ytor som behöver bytas ut.
Nu behöver du bara tillverka en uppsättning såna här så är du igång.
Finns att köpa på verktygsboden om du inte orkar tillverka dem själv, men det går å andra sidan ganska snabbt att slänga ihop ett gäng.
Mvh Jonathan
Nu behöver du bara tillverka en uppsättning såna här så är du igång.
Finns att köpa på verktygsboden om du inte orkar tillverka dem själv, men det går å andra sidan ganska snabbt att slänga ihop ett gäng.
Mvh Jonathan
-
- Inlägg: 104
- Blev medlem: fre 18 dec 2009, 11:29:00
- Bilmodell: Corolla wagon
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: Oxelösund
- Land (Country): Sverige
Re: Neblade - Toyota Celica GT -74 (TA22)
-Skitsmart! -såna har ja saknat utan att veta om det!jonka skrev: Nu behöver du bara tillverka en uppsättning såna här så är du igång.
- Neblade
- Ordförande
- Inlägg: 1634
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linghem
- Land (Country): Sweden
- Ort: Linköping
- Kontakt:
Re: Neblade - Toyota Celica GT -74 (TA22)
Tjena Jonathan!jonka skrev:Jag måste nog ändå säga att det är ganska sparsamt med rost på bilen med tanke på hur gamla japaner kan se ut. Förutom trösklarna verkar det ju inte vara några jättestora ytor som behöver bytas ut.
Nu behöver du bara tillverka en uppsättning såna här så är du igång.
Finns att köpa på verktygsboden om du inte orkar tillverka dem själv, men det går å andra sidan ganska snabbt att slänga ihop ett gäng.
Mvh Jonathan
Jo, jag ska tillverka en uppsättning sådana. Det lär gå åt!
Stora frågan blir bara hur jag ska forma till vissa av de där plåtarna. Sandsäck och kulhammare? Eller ska man invenstera i ett engelskt hjul? Eller helt enkelt bara lappa ihop med enkelkrökta plåtar?
Trösklar fanns ju att beställa, det är nog ingen dum idé att göra.
Mattias Johansson
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Neblade - Toyota Celica GT -74 (TA22)
Bara jag som inte lyckas räkna ut vad det är jag ser på den där bilden?
Re: Neblade - Toyota Celica GT -74 (TA22)
På min bild?
Det är fixeringsverktyg för att lägga plåt kant i kant och få en lagom spalt att svetsa i.
Mattias>>
Sandsäck och klubba funkar säkert, men man klarar sig ganska länge med en kantvik, några plåthammare och lite fantasi. Vi brukar kröka plåt runt bildäck, brandsläckare och annat lämpligt. Är det mer komplicerade former kan man alltid bygga upp detaljerna av flera separata plåtbitar.
Det är fixeringsverktyg för att lägga plåt kant i kant och få en lagom spalt att svetsa i.
Mattias>>
Sandsäck och klubba funkar säkert, men man klarar sig ganska länge med en kantvik, några plåthammare och lite fantasi. Vi brukar kröka plåt runt bildäck, brandsläckare och annat lämpligt. Är det mer komplicerade former kan man alltid bygga upp detaljerna av flera separata plåtbitar.
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1718
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Neblade - Toyota Celica GT -74 (TA22)
Att svetsa kant i kant är alldeles för svårt,iaf med min svets.
En falstång gillar jag bättre.500:- hos biltema.
En falstång gillar jag bättre.500:- hos biltema.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Re: Neblade - Toyota Celica GT -74 (TA22)
Då har du en för dålig svets. Jag kör en gammal Esab Smashweld 180A trefasmig och har inga problem med det. Överlappssvetsar är ju att be om spaltrost och inbyggda spänningar i plåten.