Smäller till från handbromsryck under färd

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Smäller till från handbromsryck under färd

Inlägg av Fnys »

När jag under färd drar i handbromsen hörs ett dunk när backarna tar i och börjar fundera på om... jag har trumbroms på handbromsen?!?!
Aldrig funderat på det innan, kanske självklart för andra...

Fick ett påpekande på besiktningen att jag skulle spännan handbromsvajern, vet att man kan spänna precis vid handtaget men detta rekomenderas inte om backarna är utslitna. Bromsbackarna är för övrigt inte nya. Hur gör jag?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1716
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Smäller till från handbromsryck under färd

Inlägg av Johnny Blade »

Ja,det är trumma till handbromsen.
dunkar det bara till en gång,eller är det en gång per varv? Det kan ju vara så att den stått med handbromsen åtdragen så att det har blivit en rostkant.annars så är det väl så att backen rör sig en smula i sitt "fäste"
plocka av skivan/trumman och justera ut backarna så blir nog spelet bättre.då ser du samtidigt om det är någon rostkant i trumman,det kan man ju slipa/borsta bort med en stålborste eller nylonborste till en borrmaskin.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Smäller till från handbromsryck under färd

Inlägg av Fnys »

Johnny Blade skrev:Ja,det är trumma till handbromsen.
dunkar det bara till en gång,eller är det en gång per varv? Det kan ju vara så att den stått med handbromsen åtdragen så att det har blivit en rostkant.annars så är det väl så att backen rör sig en smula i sitt "fäste"
plocka av skivan/trumman och justera ut backarna så blir nog spelet bättre.då ser du samtidigt om det är någon rostkant i trumman,det kan man ju slipa/borsta bort med en stålborste eller nylonborste till en borrmaskin.
ska prova detta, tack

vad gör jag för att spänna vajern lämpligast?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1716
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Smäller till från handbromsryck under färd

Inlägg av Johnny Blade »

Om du justerar ut backarna så blir det nog bättre,sen kan du skruva på skruven uppe vid spaken om det behövs.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Smäller till från handbromsryck under färd

Inlägg av cheetah1 »

Mm, det är faktiskt ett ganska bra och enkelt system det där, istället för att försöka trolla dit nåt som bromsar på skivorna när man parkerar. Enda problemet är att om wiren kärvar och bromsen inte går tillbaka helt kan det börja rycka hysteriskt när backarna slår emot trumman... Men ah, det märker du. ^^

Dom är annars ganska lättjusterade, sitter ett litet tandat hjul "klockan 6" bakom ett hål med en gummiplugg i skivan som man kan vrida på med en mejsel.

Men det är nog inte dumt att plocka isär och kolla skicket på det heller, det är bara att lossa oket (om du har tur behöver du bara ta bort ena sprinten, om slangen är lång nog) och sen dra skivan rakt ut. Ytorna som backarna glider mot bromsskölden ska vara smorda med ett värmetåligt fett också, minns jag från manualen.
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Smäller till från handbromsryck under färd

Inlägg av Larco »

cheetah1 skrev:Mm, det är faktiskt ett ganska bra och enkelt system det där, istället för att försöka trolla dit nåt som bromsar på skivorna när man parkerar. Enda problemet är att om wiren kärvar och bromsen inte går tillbaka helt kan det börja rycka hysteriskt när backarna slår emot trumman... Men ah, det märker du. ^^

Dom är annars ganska lättjusterade, sitter ett litet tandat hjul "klockan 6" bakom ett hål med en gummiplugg i skivan som man kan vrida på med en mejsel.

Men det är nog inte dumt att plocka isär och kolla skicket på det heller, det är bara att lossa oket (om du har tur behöver du bara ta bort ena sprinten, om slangen är lång nog) och sen dra skivan rakt ut. Ytorna som backarna glider mot bromsskölden ska vara smorda med ett värmetåligt fett också, minns jag från manualen.
Det kan vara knepigt att få loss trummorna då det brukar finnas en kant som gärna hakar i backarna om grejerna är gamla. Har för mig att jag skruvade ihop backarna max när jag trixade med det på min gamla st165a som ena vajern hade gått av på.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Smäller till från handbromsryck under färd

Inlägg av Fnys »

tack för tipsen. handbromsen tar mycket bra men högt som sagt, det borde ju vara att backarna är lite nedslitna såklart och flera har sagt till mig att man inte ska korta vajern uppe vid spakern pga. att det kan bli problem sen med för kort vajer när man sätter dit nya backar.

men man måste väl inte klippa av vajern? låter dumt. går väl att spara en bit löshängande efter skruven.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Smäller till från handbromsryck under färd

Inlägg av Larco »

Största problemet om justerar wiren vid spaken är att bromsmekanismen kan bottna och handbromsen inte tar som den ska trots att det finns belägg kvar. Många drar då hårdare i spaken och wiren går av eller något annat går sönder... :roll:
Man ska alltid justera backarnas läge där bak genom trumman först så backarna är korrekt justerade sedan kan man finjustera läget på spaken framme vid spaken.

Du ska inte klippa nån wire. Man bör inte justera längden på wiren för att kompensera för slitna backar utan man bör justera mekanismen i trumman.
Justering av wiren bör man bara göra för att få läget rätt när man monterat en ny wire (som kan skilja i längd) och allt annat är injusterat. Det är en riktig felsyftning att säga att man bör spänna wiren när man egentligen bör justera backarna...

Tycker det är dåligt av besiktningsmännen att säga att man bör spänna wiren... skapar bara problem...
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Skriv svar