Nytt hem för min Celica.

Ämnen som inte passar in i annat forum läggs här. Var dock uppmärksam på forumreglerna, som givetvis även gäller offtopic.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Nytt hem för min Celica.

Inlägg av Glenn »

..Ja, och för mej själv med.

För ett par månader sedan köpte jag och Marie ett hus norr om stan, detta hus inkluderade två garage, ett "standard" enbils och ett större där förra ägaren hade
två bilar, den 15/12 fick vi tillgång, och är i full gång med renovering, Celican fick dock flytta in för ett par dagar sedan.

..Enda smolket är väl att nån IDIOT har orsakat en parkeringsskada på den och smitit medans den stått vinterförvarad på mitt jobb :( ..höger framskärm repig och lite bucklig, och lite av framspoilern repig.. jag blir så less.


Nåväl, äntligen rejält garage, hoppas kunna skaffa nåt kul projekt efter att jag tagit hand bättre om ST205'an och hojen. Ska bli kul att bo så att man kan köra på roliga vägar direkt och inte behöva tråckla sej ut från stan först, speciellt med MC har detta varit extremt jobbigt.. klä om till MC-kläder, gå till fots till det hyrda MC-garaget, köra i 30-40min för att komma ur stan, köra för det är kul, köra tillbaka genom stan, parkera, låsa, GÅ tillbaka i obekväma kläder, och komma hem och byta om, jobbigt! har knappt kört MC på senare år, typ 25-150mil/år.

..Just nu är projektet huset i första hand, inflyttning sker i slutet av Januari.

http://repulsiv.se/bil/pics/st205_newhome.jpg

..Ja, hon är täckt av ett lager damm :/

Allt annat skrot i garaget är sånt som förra ägaren lämnade, vi har kastat en hel del, men sparat annat, bland fynden kan nämnas en husqvarna motorsåg från typ 70-tal, och en ILO påhängsmotor modell ännu äldre.. nu igår hittade jag dessutom en gammal resväska på vinden, den innehöll typ ett tiotal förgasare som jag tror hör till MC.. även en kasse med nya NOS-delar till nån volvo (amazon ?) fanns i gömmorna, likaså en mängd motorisoleringsplattor, en trave gummimattor för bil och en ganska modern elbjörn trefas värmefläkt :) ..och allt är inte genomgånget än.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Nytt hem för min Celica.

Inlägg av Hornlund »

Grattis, är något jag strävar efter också. Hitta ett vettigt garage med kåk, eller åtminstone en kåk med tomt att bygga ett vettigt garage. Men är inte risken stor att det inte blir så mycket tid till varken bil eller mc, när det ska renoveras & fixas med huset?
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Henrik
Inlägg: 278
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 09:45:00
Bilmodell: Mr2 turbo och Celica GT4 st205
Årsmodell: 95
PostOrt: Malmö

Re: Nytt hem för min Celica.

Inlägg av Henrik »

grattis. svårslaget med eget garage, och detta såg väl tilltaget ut dessutom.
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.

Albert Einstein
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Nytt hem för min Celica.

Inlägg av Glenn »

Jo, jag hade inte riktigt förväntat mej att kunna få ett så bra "garageläge", vi har tittat på ca 40 hus totalt sen vi började leta, och vissa har haft dubbelgarage, och ett var en gammal bilverkstad med plats för sex-sju bilar, det var dock ouppvärmt och oisolerat (hade värmts av en enorm oljepanna på 70-talet, som nu var urplockad) så det var smått opraktiskt, så detta huset hade faktiskt det bästa garaget hitills.

Detta huset var även bra på andra sätt, väldigt välskött, de tidigare ägarna hade ju egentligen inte tänkt sälja det, så dom har hela tiden rustat det, ommålat av målare för typ 3 år sedan, tillähggsisolerat för två år sen, samtliga fönster bytta mot treglas för ett år sen, ny luftvärmepump för två år sen osv.. sen blev tanten sjuk och dom var tvungna att flytta, vilket sammanföll med att det blev svårare att få lån, och med hösten, så det var svårt att hitta köpare, det var tre intressenter, en hoppade av omgående, och vi bjöd mot det andra paret, efter ett tag hoppade vi av för det blev så dyrt och då visade det sej att dom inte kunde få fram pengar (Dom hade lånelöfte men kunde inte få fram kontantdelen, MYCKET vanligt idag, och det var det som satte pristaket för oss också, vi hade inte en chans att utnyttja hela vårat lånelöfte, utan fick stanna tidigare just för att ha råd med kontaktinsats plus alla avgifter.) Så då gjorde vi en deal med säljarna om att vi gick ner till utropspris och fick med en del grejer (vedklyv,snöslunga,jordfräs,gräsklippare osv..) mot att det inte blev ny visning och budgivning. Tror nog vi gjorde en bra affär på sikt, men det visar sej väl om priserna sjunker mera.


SÅ renoveringen är mer i form av att vi tapetserar och målar, det är några grejer som behöver göras, men inga jättesaker, det är typ att fixa avrinningen från stuprörenm (jag tänkte fuska och ställa dit tunnor istället), fixa ett par saknade plåtar på taket, lägga om plattorna framför ingången (funkar, men har sjunkit, ser inte så kul ut) och sen renovera "lillstugan", ett litet hus på tomten som hyrdes ut som sommarbostad för tyskar(!?) på 80-talet.. men allt det är ju ganska små saker, de flesta hus vi tittat på (och haft råd med) har haft stora renoveringsbehov, detta känns som det är i fint skick, faktiskt ett av dom finaste (om inte det finaste) vi tittat på.

Det man ser i golvet på garagebilden är f.ö en smörjgrop, iofs den minsta jag någonsin sett, den går dock inte att öppna just nu då plankorna som agerar lock har svällt fast, ska bända loss dom vid tillfälle.

Sen när vi flyttat in och kommit i ordning ska jag inventera allt skrot på vinden bättre, kan säkert finnas saker som har ett värde.. och typ påhängsmotorn tycker jag är skoj själv :) (Ingen som har en gammal militär eller packcykel över ? ;) )
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Hynboholm
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 27 dec 2010, 18:34:17
Bilmodell: Corolla 4wd
Årsmodell: 99
PostOrt: Karlstad
Land (Country): Sverige
Ort: Wermland.

Re: Nytt hem för min Celica.

Inlägg av Hynboholm »

Grattis till huset!
Jag har haft mitt hus (med 45m2 garage) i 9 år nu,
och det är skönt att slippa åka bort när man ska skruva!
(Speciellt när man får barn...)

Corolla 4wd -99
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Nytt hem för min Celica.

Inlägg av Johnny Blade »

Grattis Glenn.Det känns som om du har haft många ideer som har fått gått bort pga baragebristen,nu kanske något blir verklighet.:)
Det är ju kul när man får rota i okända och kvarlämnade saker. ;)
Själv så köpte jag hus(2001) utan garage och fick bygga mig ett själv,det kanske var dumt men men...
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Nytt hem för min Celica.

Inlägg av Dale »

:thumbup:
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nytt hem för min Celica.

Inlägg av Fnys »

Grattis till husköpet!
Jag hoppas på en projektråd också, så småningom :-D
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Nytt hem för min Celica.

Inlägg av Bempa »

grattis :thumbup: såg ut att vara fint och lättjobbat i garaget! Celican gjorde sig bra där inne!
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Nytt hem för min Celica.

Inlägg av Glenn »

Statusuppdatering: Vi flyttade ju in för drygt två månader sen typ, och efterssom vi hade två förråd (viind+källare) samt ett hyrt förråd och vi skulle tömma allt plus lägenheten på en gång så öste vi in det mesta i garagen, tyvärr står mycket där fortfarande.

Jag har dessutom prioriterat att få ordning på datorrum och hobbyrum först, bland annat efterssom måga av kartongerna i garagen innehåller saker som ska upp på hyllor i dessa två rum.. Maries hobbyrum har också varit fyllt av kartonger som ska in i mina rum så..

Nästa steg blir nog att få tomt i lillgaraget så man kan måla golvet där, och även det som är kvar av v'ggarna, dessutom ska det upp en extra dörr mellan garagen, när det är klart ska jag ha upp bänkar och hyllor där och allt från det stora garaget ska flyttas in dit.

Det lilla garaget ska väl bli mer "meckverkstad" och det stora bilgarage.

Mätte upp att det går in fyra bilar av celican storlek i garaget, men då är det riktigt trångt, man kan även ha sju bilar på infarten, om man inte behöver komma ut ur garagen , och bara dom två yttersta behöver gå att köras med utan att flytta andra bilar :D
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar