Sida 1 av 1

superstrut

Postat: mån 05 dec 2011, 09:07:30
av Glenn
Ja, hur är det egentligen med superstruten, nu har jag varit spekulant på två ST202 som klonkar i framvagnen,
om man googlar på problemet så verkar det bero på att det finns två stag, varvav minst det ena har en gummitätad
kulled som inte går att byta, slits ut, dels är det det så kallade 8-staget (man fattar varför när man ser det) och dels nåt
annat "the long link" kallas det bland annat.

Nån som har koll ? ..och exakt hur mycket problem orsakar dessa förutom ljudet ? hur mycket fel blir
framvagnsinställningen ?

Ska man köpa en med klonkande framvagn om den är billig ?

..Har ju kört superstrut-bil i många år nu men aldrig behövt göra nåt åt grejerna.

Re: superstrut

Postat: mån 05 dec 2011, 15:58:33
av PierreW
Ush, när ja läste rubriken så gick det en rysning genom kroppen. :mrgreen:

De har man grejat lite med faktiskt, de där så kallade 8 staget kan i vissa fall vara ett rent jävelskap o byta.
Men de får man väl ändå kalla ganska lätt jämfört med resten av ormboet av stag, för de är just va de är.

Jag har för mig att Cambervinkeln påverkas lite granna med glapp, för det är väl de som är själva meningen med konstruktionen,
att bibehålla en optimal Cambervinkel även när fjädern är ihoptryckt.

Beroende på vilken led som glappar så kan man ju om de finns möjlighet borra och gänga i en smörjnippel.
Pressa i fett så är glappet borta, och det är inget dom anmärker på hos besiktningen.
Gjort så på många äldre bilar där kunden varit snål ;)

Re: superstrut

Postat: mån 05 dec 2011, 16:43:07
av Dale
Superstrut på Carinan min med så den finns inte bara på Celican. ;-)

Re: superstrut

Postat: mån 05 dec 2011, 16:57:39
av Glenn
Pierre: Det är alltså mestadels ett kosmetiskt problem ?

Dale: Superstrut finns på ett antal bilar, även levin och nån corolla tror jag, en kul sak är att det verkar ha varit mest i japan som det monterades, och sen tillval i andra länder, men i sverige verkar man ha gödslat med det både på ST205 (som iofs alltid har det) och ST202 som sällan har det utomlands tydligen, och carina GTi med superstrut verkar vara ett riktigt ovanligt tillval i hela världen, utom i sverige där den såldes som Carina CS..

Vete fan hur jag ska göra, men snart har säljaren sänkt priset på bilen så mycket att jag inte KAN säga nej :D

Re: superstrut

Postat: mån 05 dec 2011, 17:16:50
av Dale
Inge skrammel i framvagnen på Carinan iaf men det kanske är olika materialval. Verkar vara bättre på Carinan iaf.

Re: superstrut

Postat: mån 05 dec 2011, 20:21:49
av Glenn
Den kanske inte går lika hårt i allmänhet heller iofs, sen är det olika delar på de olika modellerna läste jag, levinen har tex mycket klenare delar för att spara vikt och efterssom bilen är lättare.

Re: superstrut

Postat: mån 05 dec 2011, 20:41:05
av Hynboholm
Finns delarna att köpa någon annanstans än på Toyota?

Re: superstrut

Postat: mån 05 dec 2011, 21:45:10
av Dale
Fensport har väll en del men vissa delar finns bara original då åtgången är låg.

Re: superstrut

Postat: mån 05 dec 2011, 23:39:44
av Glenn
Såg f.ö att superstrut fanns som option till gen7-bilarna också, undrar om toyota sverige gjorde som med gen6 och sålde dom med det som standard också ?

Blev inte av att jag åkte och provkörde bilen idag, får se om det blir i morron (om den finns kvar)