Toyota Corolla KE20 | Nissarolla
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyota Corolla KE20 | Nissarolla
Ja då var det kanske dags att lägga upp en tråd här och visa mitt projekt som jag då kommer att hålla på med nu i höst och vinter!
Jag och kompisarna var på Gatebil nu sommaren 2011. Jag blev själv rätt sugen på att köpa en bil jag kunde drifta med, typ en Nissan 200SX S13, Skyline osv osv. Men sen ville jag inte vara som "alla andra" heller. Jag och kompisen kikade på blocket snabbt och hittade då en KE20 som var till salu nere i Skåne! Ringer på en gång, får svar om att vi kan hämta den om 3dagar! Härligt!
Idén var då att riva hela bilen och byta ut i princip allt till Volvo fram- och bakvagn, motor, rubbet iprincip eftersom att Volvo delar är såppas billigt ändå! Jag och polaren pratade ett tag om det, men ändrade oss efter ett tag. Varför inte ta delar ifrån en Nissan 200SX S13? Själva bilen kommer att väga 850kg ungefär och ha då efter trimmningen ca 300hk! Det kommer nog att flytta på sig!
Här är den sovande skönheten när jag precis köpte den!
Inredningen är ute!
Dags att höja upp bilen!
Instrumentbrädan kapas bort!
ÄNTLIGEN har jag hittat en Nissan 200SX S13! Fick bogserat den med min Saab NG900!
Här är motorn som ska i Corollan!
Framvagnen är loss ifrån Nissan! Ligger bakom fälgarna
Bakvagnen är loss!
Kompisens och min Corolla Kopior av varandra!
Jag och kompisarna var på Gatebil nu sommaren 2011. Jag blev själv rätt sugen på att köpa en bil jag kunde drifta med, typ en Nissan 200SX S13, Skyline osv osv. Men sen ville jag inte vara som "alla andra" heller. Jag och kompisen kikade på blocket snabbt och hittade då en KE20 som var till salu nere i Skåne! Ringer på en gång, får svar om att vi kan hämta den om 3dagar! Härligt!
Idén var då att riva hela bilen och byta ut i princip allt till Volvo fram- och bakvagn, motor, rubbet iprincip eftersom att Volvo delar är såppas billigt ändå! Jag och polaren pratade ett tag om det, men ändrade oss efter ett tag. Varför inte ta delar ifrån en Nissan 200SX S13? Själva bilen kommer att väga 850kg ungefär och ha då efter trimmningen ca 300hk! Det kommer nog att flytta på sig!
Här är den sovande skönheten när jag precis köpte den!
Inredningen är ute!
Dags att höja upp bilen!
Instrumentbrädan kapas bort!
ÄNTLIGEN har jag hittat en Nissan 200SX S13! Fick bogserat den med min Saab NG900!
Här är motorn som ska i Corollan!
Framvagnen är loss ifrån Nissan! Ligger bakom fälgarna
Bakvagnen är loss!
Kompisens och min Corolla Kopior av varandra!
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: Toyota Corolla KE20 | Nissarolla
Kul ide, jag var inne på nåt liknande ett tag.
Men garagedomkraften??? Var försiktig...
Vill du nån gång byta delar så har jag åxå lite över. Intresserad av dörrsidor och hatthylla utan hål, instegsplåten på förarsidan (min ser ut som ett russin)
Blir min nånsin klar, måste vi ju "mäta dom" lite!
Ska du regga den?
Kul!
Edit: Ser att det var ditt första inlägg. Välkommen till Tcs!
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4814
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota Corolla KE20 | Nissarolla
Min spontana tanke är "fy fan vad mycket jobb det blir" men häftigt om du ror iland det
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Vesa
- Moderator
- Inlägg: 1032
- Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
- Bilmodell: Previa GL RWD
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Rosersberg
- Land (Country): Sweden
- Ort: Rosersberg
Re: Toyota Corolla KE20 | Nissarolla
Kan bli hur som helst, men bilprovningen blir inte lätt
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82
Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84
Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84
Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4814
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota Corolla KE20 | Nissarolla
Visserligen kan man ju komma runt en del regler genom att man byter både drivlina, hjulupphängning och bromsar, då blir det ju ombyggt fordon, då slipper man ju regeln om max +20% effekt och +10% vrid, utan kan gå på 15kW/100Kg istället, men det förutsätter ju att SFRO tycker att man förstärkt upp bilen ordentligt också..
Minns inte vad en S13 har för effekt, 170hk nånstans ? säg 125kW då, om jag räknar rätt så får bilen väga minimalt 833Kg ? det borde ju gå om man är lite kreativ
..Med reservation för att min hjärna inte är så inställd på matte denna tiden..
Minns inte vad en S13 har för effekt, 170hk nånstans ? säg 125kW då, om jag räknar rätt så får bilen väga minimalt 833Kg ? det borde ju gå om man är lite kreativ
..Med reservation för att min hjärna inte är så inställd på matte denna tiden..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: Toyota Corolla KE20 | Nissarolla
Jo, det går att sfro-regga en KE20 som ombyggt fordon, med roliga motorval.
Men S13 har 260mm bromsskivor och det räcker kanske inte med dagens normer till 170hk. Hade såna skivor ett tag, nu är det 300mm skivor, vilket räcker till 220+ med dagens regler.
Min effektgräns styrs av vikten. 199hk är 1000kg tjänstevikt, dvs jag måste göra den lite tyngre. Saabmotorn, opellådan, fordbromsarna och bakaxeln fixar det.
Men S13 har 260mm bromsskivor och det räcker kanske inte med dagens normer till 170hk. Hade såna skivor ett tag, nu är det 300mm skivor, vilket räcker till 220+ med dagens regler.
Min effektgräns styrs av vikten. 199hk är 1000kg tjänstevikt, dvs jag måste göra den lite tyngre. Saabmotorn, opellådan, fordbromsarna och bakaxeln fixar det.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Re: Toyota Corolla KE20 | Nissarolla
Hehe, det var en engångsgrej med domkraften bara Var tvungen att få under däcken!srylul skrev:
Kul ide, jag var inne på nåt liknande ett tag.
Men garagedomkraften??? Var försiktig...
Vill du nån gång byta delar så har jag åxå lite över. Intresserad av dörrsidor och hatthylla utan hål, instegsplåten på förarsidan (min ser ut som ett russin)
Blir min nånsin klar, måste vi ju "mäta dom" lite!
Ska du regga den?
Kul!
Edit: Ser att det var ditt första inlägg. Välkommen till Tcs!
Det skulle nog säkert kunna vara intressant längre fram!
Japp den ska reggas! Det ska även bli en driftbil som då ska köras på bana!
Tackar så mycket!
Re: Toyota Corolla KE20 | Nissarolla
Hehe, så mycket jobb kommer det inte bli iaf! Bara att kapa lite och ersätta med nya grejerGlenn skrev:Min spontana tanke är "fy fan vad mycket jobb det blir" men häftigt om du ror iland det
Jag tror att det kommer gå fint! Det kommer bli gör fräckt när det blir klart!
Re: Toyota Corolla KE20 | Nissarolla
Vi har faktiskt pratat med bilprovningen! Det finns en kille som kompisen pratade med som ska besiktiga bilarna. Tydligen så ska det bli vääääldigt mycket rör i bilen Kan bli niceVesa skrev:Kan bli hur som helst, men bilprovningen blir inte lätt
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Toyota Corolla KE20 | Nissarolla
Nissan... Jaja, du är ursäktad. Den är ju åtminstone från Japan. Några som har fått för sig att det är en bra idé att stoppa i svenska motorer i japanska bilar, i synnerhet av en tillverkare som börjar på V, dom har jag inget till övers för.