Var det slumpen, tro? (tullavgifter)

Ämnen som inte passar in i annat forum läggs här. Var dock uppmärksam på forumreglerna, som givetvis även gäller offtopic.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Var det slumpen, tro? (tullavgifter)

Inlägg av Fnys »

Beställer en hel del från China och USA via ebay och det mest spännande är inte när sakerna kommer/om dom kommer utan om man klarar sig från tullavgiften!
Ang. tullavgiften så vet jag redan att en massa faktorer spelar roll, t.ex. om avsändaren skriver "Gift" och om värdet överstiger ett visst värde... men NU till det irriterande:

Jag har handlat via Ebay säkert 30-40 ggr. Ofta kläder och bildelar och det är bara två gånger jag behövt betala tull och dom två gångerna har varit när avsändaren skickat med UPS
Går alla paket (från utlandet) genom samma tull eller har olika logistikföretag olika tullar?
Är detta en slump? Jag är tveksam :?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Var det slumpen, tro? (tullavgifter)

Inlägg av KACE80 »

Hej!

Jag kan då säga att då godset kommit med Posten ja då har jag ALLTID blivit tullad/avgift och sedan så skall Posten ha
sin jäkla hundring också ( för hanteringen av ditt paket ) och inte tusan är det på detta sätt med de andra logistikkonkurrenterna :evil:

Och går mitt gods med USPS ifrån USA ja då blir jag också ALLTID tullad/avgift :(
Anton
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Var det slumpen, tro? (tullavgifter)

Inlägg av Dale »

Eh? Posten och dom andra leverantörerna tar väll inte extra betalt utan det är tullen som tar betalt för tull. Allt går ju genom tullen sen händer det ju att tullen missar nått eller gör olika bedömningar om att det kanske inte behövs tullas. Att kalla det för lotteri är ju lite fel men ibland känns det så men de e väll för det är mer än en tullstation och en tullgubbe.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Var det slumpen, tro? (tullavgifter)

Inlägg av cheetah1 »

Posten tar betalt när dom skickar pryttlarna som postförskott från tullen till dig, dessutom tar dom ut en avgift har jag för mig. Kommer inte ihåg exakt hur mycket det blev, men det var nog närmare hundringen utöver tullavgiften.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4790
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Var det slumpen, tro? (tullavgifter)

Inlägg av Glenn »

Egentligen ska man ju alltid åka på tull och moms, så jag räknar alltid emd att göra det, och slinker man föbi så är det ju trevligt.

Mindre saker (värdemässigt OCH fysiskt) slipper man ju ofta tulla, större saker fastnar oftast.

Det finns många parametrar som spelar in, hur det är deklarerat, vem som är avsändare, vem som är mottagare, fraktsätt verkar faktiskt också spela in även om det inte borde det, storlek, värde osv osv..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Var det slumpen, tro? (tullavgifter)

Inlägg av KACE80 »

Dale skrev:Eh? Posten och dom andra leverantörerna tar väll inte extra betalt utan det är tullen som tar betalt för tull. Allt går ju genom tullen sen händer det ju att tullen missar nått eller gör olika bedömningar om att det kanske inte behövs tullas. Att kalla det för lotteri är ju lite fel men ibland känns det så men de e väll för det är mer än en tullstation och en tullgubbe.

Jo Posten tar ut 100kr i deras "hanteringskostnad" och jag har kvar de senaste 2 kvittona, skulle kunna ta ett kort
och lägga upp bildbevis på denna tråkiga extrakostnad :(
Anton
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Var det slumpen, tro? (tullavgifter)

Inlägg av Dale »

KACE80 skrev:
Dale skrev:Eh? Posten och dom andra leverantörerna tar väll inte extra betalt utan det är tullen som tar betalt för tull. Allt går ju genom tullen sen händer det ju att tullen missar nått eller gör olika bedömningar om att det kanske inte behövs tullas. Att kalla det för lotteri är ju lite fel men ibland känns det så men de e väll för det är mer än en tullstation och en tullgubbe.

Jo Posten tar ut 100kr i deras "hanteringskostnad" och jag har kvar de senaste 2 kvittona, skulle kunna ta ett kort
och lägga upp bildbevis på denna tråkiga extrakostnad :(
Anton
Såg det på Posten nere under "Vad gäller vid import till Sverige?". På Tullverket kallas det för importdeklarationsavgift men andra kallar det för expeditionsavgift, administrationsavgift eller speditionsavgift. Har dock sett någonstans dom jag naturligtvis inte hittar igen att det bara är en importdeklarationsavgift speditionsfirmorna får ta ut. Är försändelsen under 1400 kr så betalar man ingen tull om det inte är sprit, tobak och brudar. Avgiften skall dessutom läggas på inköpspriset så det driver upp procenten och tänkt på en elektrisk gitarr är det högre tullavgift på än en akustisk. Tänk även på att det är olika tullavgifter om du laddar ner en film, musik eller program. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Var det slumpen, tro? (tullavgifter)

Inlägg av SHySwe »

Värt att notera är att nästan hela EU räknas som inrikes, därmed slipper man all tull, moms och extra hanteringsavgifter. Om man hittar rätt prylar förstås...
Jag köpte sommardäck från Tyskland senast, hämtade dom på Konsum. :thumbup:
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Var det slumpen, tro? (tullavgifter)

Inlägg av KACE80 »

Dale skrev:
KACE80 skrev:
Dale skrev:Eh? Posten och dom andra leverantörerna tar väll inte extra betalt utan det är tullen som tar betalt för tull. Allt går ju genom tullen sen händer det ju att tullen missar nått eller gör olika bedömningar om att det kanske inte behövs tullas. Att kalla det för lotteri är ju lite fel men ibland känns det så men de e väll för det är mer än en tullstation och en tullgubbe.

Jo Posten tar ut 100kr i deras "hanteringskostnad" och jag har kvar de senaste 2 kvittona, skulle kunna ta ett kort
och lägga upp bildbevis på denna tråkiga extrakostnad :(
Anton
Såg det på Posten nere under "Vad gäller vid import till Sverige?". På Tullverket kallas det för importdeklarationsavgift men andra kallar det för expeditionsavgift, administrationsavgift eller speditionsavgift. Har dock sett någonstans dom jag naturligtvis inte hittar igen att det bara är en importdeklarationsavgift speditionsfirmorna får ta ut. Är försändelsen under 1400 kr så betalar man ingen tull om det inte är sprit, tobak och brudar. Avgiften skall dessutom läggas på inköpspriset så det driver upp procenten och tänkt på en elektrisk gitarr är det högre tullavgift på än en akustisk. Tänk även på att det är olika tullavgifter om du laddar ner en film, musik eller program. ;-)


Jag har fått betala tullavgift de tre senaste gångerna fast att summan blivit långt under 1400kr inkluderat med frakt :?
Har de alltså gjort fel på mig alla 3 gångerna?
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Var det slumpen, tro? (tullavgifter)

Inlägg av SHySwe »

Är det tullavgift du betalat? Eller är det moms?
Moms ska alltid betalas om varans värde, inkl frakt, är större än 50 Usd.
Kommer paketet från USA så har posten alltid rätt att ta ut en extra avgift och därmed kollas fler paket. Från Asien har dom inte samma avtal.
Fundera sen på om tullen reggar allt och ser dej tydligare om du handlar ofta...

Jag har betalat moms ofta, postens avgift ibland, men aldrig tullavgift.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Skriv svar